uspjEEMjooApuEJ us usqunds9ue9
-qxn s>(sxqxiod spisqss9qsEA 8861 tr861 SuxjspjEBMJsq
sp Cxq n uoop sp qsm uspnoqsS 9uxus>isj usqosfqo
szsp uea szns>i sp Cxq Cxm usqqsq eusasj 686 L —586 L
UBidspjsqsq qoq jeeu n fTw uszCxmjsa ussxj
-o9sqBO szsp uea 9uxaCxjqosmo uss jooa •pjosquBqs9
usqqsq usqxsqxjoxjd uea ussxjo9sqBO spjssnxqssps9
986l~286l BunuEj9ojds9sxxoO qoq 9Tn 9P PT®T99 Mnsxu
uea us 9uxjspjEBMJsq uea usqosfqo uea szns>\ sp fxq
Cxm qsp q>jjsms9do fxz jbbj9ejbd szsp uea qoqs qoj
•UExdepxsx
-sq qxp Cxq ^soqusSExfxq qoq jeeu n fl« uszCxm
-jsa usACxqoEJBEC sp jsao 9ujispjsA spisqss9jooA
sp us USJISqSJOOA szsp UEA qqojzjsAo uss JOOA
•usqxsqxjoxjd sMnsxu s>ipxis3om ism uep
sxqBnqxs sjxEqqs9pnq spuBBqesq usp sp uea jsjqosds
-jsd qsq us9sq usSomsSje Mnsjudo uep szsp uspjoM
l 66l Z86 l uBidspxsjsq qoq uea 9uxnsqsusmES sp Cxg
*jsq>tejE>i SxdoxuooA uss 066 L Z86 L usjbC sp jooa
squixnj sp uea Suxuiuisqesq sp uee us usuus>i sq soq
JsqjjEJBJj jsxqxuxjsp uss jfxqosjEBf sqsjss sp ux
squixnj sp uea Suxuuusqssq sp uee jooa Cxqjsxq n usq
-qsqs Cxm 'Suxaoxusiues JspjEMnssq sp usuuxq us9uxq
-s>l>tXMquo sp jooa usqxnqs usuumi us9o sp qsxu fxm
jeep qqosjsq qxp usqqoE Pxm 'us>ieui sq Cxja pxsq
-sq Mnsxu jooa squixnj jooa spoxjsd szsp jooa >joo
H Cxm usiqsqs ^sxqbuisiqojd sjXEqqsSpnq sp s^uBpuo
•squssuisS sp uea
sxqxsod sxsxoueuxj sp do ux Cxm ube9 m jjnqspjooq
ui *ux jspjsa qsxu jspb>i qxp ux dojsxq Cxm uee9
usuuExdspxsxsq ajspjss uea 9uxnsqsqEBA sp Cxq
uspqo9s9 usqqsq >[oo usqundE9ue9qxn szsp usqzs9uBV
•sxqBnqxE-2i is>txqJB uea uspCxuusA qsq -
iussqesid
-spxsqjB sp uea 9uxqqszsqjsq jooa usisppxuis3uxq
-qszsqjsq us9sjmjsa uea 9uxpusMUEB s3xpsnoa -
1.8 Algemeen gemeentelijk personeelsbeleid.
Het algemeen gemeentelijk personeelsbeleid is
vastgelegd in de Nota Personeelsbeleid 1983-
Met de actualisering van deze nota zal, rekening
houdend met het nieuwe collegeprogram (1986-1990),
in de tweede helft van 1986 een start gemaakt wor
den.
Naast onderwerpen als emancipatie, werkgelegen
heid, herwaardering en medezeggenschap mag ver
wacht worden dat met name vorming en opleiding en
kwantificering van het personeelsbeleid meer aan
dacht zullen krijgen.
Vorming en opleiding is van belang om de kwaliteit
die van het ambtelijk apparaat verwacht mag worden
in stand te houden en waar nodig te verbeteren.
De problemen om in sommige functies gekwalificeer
de mensen aan te trekken - veroorzaakt door een
toenemende discrepantie tussen het arbeidsvoor
waardenpakket van de overheid en dat van het be
drijfsleven, met name voor middelbare en hogere
functies -, gekoppeld aan een teruglopend aantal
ambtenaren bij een veelal gelijkblijvend of zelfs
toenemend takenpakket, noodzaken tot een vormings-
en opleidingsbeleid dat verder gaat dan het toe
passen van de Verordening studiefaciliteiten waar
bij het initiatief tot het volgen van een oplei
ding veelal bij de ambtenaar ligt. Meer sturing in
dezen is zeker gewenst.
Onder kwantificering van het personeelsbeleid ver
staan wij het zichtbaar maken van de effecten van
dat personeelsbeleid.
Bij herhaling blijkt dat onvoldoende actuele gege
vens beschikbaar zijn of uitsluitend door veel
handmatig werk verkregen kunnen worden.
De in het beleidsplan 1985-1989 aangekondigde au
tomatisering van de personeelsadministratie zal
voor wat betreft de eerste fase, in het begin van
Jjs9unq sp jooa ^njpusqseq sqsu
-oxqqppe sp uea 9uxjbmzjsa qsm pxsqpuspnoq9njsq -
fsuisxuixqdo sC9nsxA
uss qsiu 'us9uxuiej sqosxqsxiBSJ u^a usjsqueq qsq -
:pjssqueqs9 usqunds9ue9
-qxn spus9xoA sp fxM usqqsq 066 L 986 L opoxjsd sp
jooa pjsqsq issqouBuxj UBA SuxusqsqsEA 9P PT9
0661-9861
pxsqsq issqouEUxj qsq uea usqunds9uE9qxQ L'
•uspuxA
sq qusqp 9ub9joop pjspuxuusAUO pxsqsq sqsqsqoss9
eqou szsp uea 9uxusxzjsq sqsjss sp ux us pxsqus9
-sis9>jJSM eqoN op ux qsq qup 9uxusui uea uCxz Cxm
•spxoqss9 ii >jnqspjooq
ux ssxqounj spusuxqosjSA sp jspuo qsq jeeu us
pxsqus9sxs9>iJSM sqo^ op uea 9uxusxzjsq sqsjss sp
jeeu n fxw uszpqMjsA usxs9sjqBEiu szsp UEA 9uxqqsz
-ussqxn sjspbu uss jooa 'usjods oxjp she uea qssp
-jspuo ufqz usMnojA jspuo pxsqus9si~s9:>iJSM sp uea
9uxjspjoAsq jsq usjsoAqxn Cxm sjjjom uexs9sjqEEiu sa
•spisqBs9 ii >jnqspjooq ux ssxqounj spusx
-XiqosjsA sp jspuo qsq jeeu q uszCxmjsa joods
qxp usuuxq usqxsqxAxqoE sp uea qxsqxEJSAjp sp usxz
-so 'usACxiq ueji pjBBqpuEqs9 usqxsqxAxqoE uea nBSA
-xu sjEqoq qsq jo us9joz s9xus Cxm usqqsq 1UEBqs
sxEEnosqp jsq 3ubauio us pjeb jeeu usiuojqs sjsxoueu
-xj szsp us Jifxu qsq uea ex 9xqEuio>]jE 9ejpsq qxp
uea isep qooj9 jssz uss qEpuio *us9sqss9 9EEqss9
upxz 'pisqss9 uCxz JEEq^xqossq pCxq jsp dooq sp ux
jooAjsxq sxp usisppxiu sisxoubuxj sa ">luoM jopuoz
ussusw qosCojd qsq sx qusmsqs >iCxj3uEisq usg
•9uxjs>iqxn uea pnoqsq
qsm us>ijsm uea UEEqssoq qsq us usqxsqxAxqoEs9uxi
-oqos uee 9ux>iJSMspsm uea ususjjsa qsq qoq (>ijsm
Issjnqino-iEEXoos) usqxsqxAxqoE9uEAdo uea usjsxj
-ba szsa 'EJSAxp uCxz usASxqoE 9xqEmsdsojsq-qsxu
1-15
deze beleidsperiode worden afgerond. Het zal dan
mogelijk zijn over meer en vooral actuelere gege
vens te beschikken waardoor meer en beter sturing
kan worden gegeven aan gewenste ontwikkelingen.
De arbeidstijdverkorting voor ambtenaren naar ge
middeld 38 uur per week werpt de vraag op of en zo
ja in hoeverre, het vigerend beleid bij onze ge
meente om in principe alle vacatures voor 36 uur
aan te bieden, moet worden bijgesteld.
Gezien de ervaringen met het bestaande beleid, de
te verwachten maatschappelijke ontwikkelingen op
dit terrein en de gebleken verslechterende concur
rentiepositie van Leeuwarden op de arbeidsmarkt
achten wij het niet verantwoord de huidige 36 uur
thans in benedenwaartse richting bij te stellen.
Overigens bezien wij de personele ontwikkelingen
met grote zorg. Er is sprake van een voortdurende
toename van de werkdruk. Enerzijds vindt intensi
vering, soms zelfs uitbreiding, van het takenpak
ket plaats. Anderzijds neemt de beschikbare werk
tijd af, door o.a. het niet volledig kunnen com
penseren van arbeidstijdverkorting, aangezien het
Rijk hiervoor onvoldoende middelen verstrekt. Bo
vendien hebben de herwaarderingsoperaties reeds de
"rek" gehaald uit de ambtelijke capaciteit en
wordt de psychische druk groter, niet alleen hier
door maar ook door andere factoren w.o. de druk op
de salarissen.
U wordt eveneens verwezen naar de volgende para
graaf Organisatie.
Wij zijn voornemens aan deze problematiek de nodi
ge aandacht te schenken. Het takenpakket en de be
schikbare ambtelijke capaciteit zullen op verant
woorde wijze op elkaar afgestemd dienen te worden,
waarbij een kritische beschouwing van het taken
pakket op beïnvloedbare onderdelen (bijv. het
schrijven van tijdrovende beleidsnota's) noodzake
lijk zal zijn.