Afsluiting Emmakaden en een gedeelte van de westelijke ventweg van de Juliana-
straat en aanpassing van het kruispunt Kanaalweg-Franklinstraat.
Bijlage no. 157 Leeuwarden, 10 april 1986.
Aan de Gemeenteraad.
In het kader van de uitvoering van het Verkeersstructuur- en Uitwerkingsplan
dienen maatregelen te worden genomen, die voorkomen dat de Emmakaden door het
autoverkeer als doorgaande verbinding naar en van het centrum van de stad worden
gebruikt.
De wijze van afsluiting van deze kaden is onderwerp van bespreking geweest
in Uw vergaderingen van 9 maart 1981, 25 juni 1984 en 3 juni 1985. Daarbij hebt
U het volgende besloten:
a. de Emmakaden moeten van de hoofdrijbaan van de rondweg worden afgesloten,
zodra de verlenging van de Kanaalweg tot stand is gekomen;
b. de Emmakade n.z. dient direct bij de rondweg te worden afgesloten door mid
del van het doortrekken van de berm tussen de hoofdrijbaan van de rondweg en
de westelijk daarvan gelegen ventweg;
c. tot het tijdstip waarop de kruispunten Kanaalweg-Franklinstraat en Juliana-
straat-Willem Lodewijkstraat van verkeerslichten zijn voorzien wordt de
Emmakade z.z. door middel van een fysieke barrière ter hoogte van de per
celen nrs. 144 en 146 afgesloten;
d. na het onder c. genoemde tijdstip dient de afsluiting van de Emmakade z.z.
definitief tussen hoofdrijbaan en ventweg te worden gerealiseerd.
Aangezien de verlengde Kanaalweg nog dit jaar in gebruik zal kunnen worden
genomen, heeft de Dienst Stadsontwikkeling een - voor U bij de stukken ter
inzage gelegd - plan ontworpen, waarin rekening is gehouden met de onder b. en
c. genoemde besluiten. Voorts zal de rijbaan van de Kanaalweg nabij de aan
sluiting op de rondweg enigszins worden verbreed en zal de markering op de rond
weg aan de nieuwe situatie worden aangepast. In het plan is tevens de afsluiting
van de westelijke ventweg van de Julianastraat tussen de Emmakade z.z. en de
Willem Lodewijkstraat opgenomen. Hoewel wij er in eerste instantie vanuit gingen
dat dit gedeelte van de ventweg voor het autoverkeer open zou kunnen blijven,
blijkt bij nader inzien afsluiting noodzakelijk. Het kruispunt Willem Lodewijk-
straat-Julianastraat zou namelijk, indien wél autoverkeer op dit weggedeelte zou
worden toegelaten, zodanig onoverzichtelijk worden, dat de verkeersveiligheid
ter plaatse in gevaar zou komen.
Wij merken hierbij op dat de afsluiting van de ventweg geen gevolgen heeft
voor de bereikbaarheid van de ten westen van de afsluiting op de Emmakade z.z.
gelegen panden voor het uit de richting Emmakade n.z. komende autoverkeer. Dit
verkeer zal in plaats van de ventweg de hoofdrijbaan van de Julianastraat kunnen
gebruiken om via de Willem Lodewijkstraat naar de bovenbedoelde panden te rij
den.
De kosten van de uit te voeren werkzaamheden zijn begroot op totaal
77.000,inclusief B.T.W. Voor de specificatie van dit bedrag verwijzen wij
U naar de ter inzage gelegde stukken. De kapitaallasten bedragen 10^ 1\% rente
en 2\% afschrijving) van 77.000,is 7.700,en kunnen worden gedekt uit
de op subfunctie 210.02 geraamde kapitaallasten voor uitvoering van civieltech
nische werken.