- 2 - Deze apparatuur kan worden ingepast in de basiscursus automatisering van de Bestuursschoolwelke in geval van aanschaf met subsidie verplicht gevolgd zal moeten worden. De Bestuursschool zal daartoe een aantal kleine computers kopen van hetzelfde type als wat de cursisten aanschaffen. Het personeel dat niet voor aanschaf van apparatuur voelt, kan de basiscursus "zonder eigen computer" volgen. Daarbij wordt - zoals reeds eerder opgemerkt - uiteraard ook enige praktische oefening ingelast, zij het dat die beperkter zal zijn. De keuze voor de apparatuur is gevallen op MSX-microcomputerapparatuurDe cur sisten hebben keuze uit het type VG8020 (aanschafprijs circa 650,of VG8235 (aanschafprijs circa 1.500, van Philips. Het lijkt ons aannemelijk uit te gaan van een deelnemerspercentage van 20. Dit percentage is gebaseerd op de ervaringen van eerdergenoemde gemeenten en instanties. De Bestuursschool berekent voor de 3-daagse basiscursus automatisering voor personeel in bezit van eigen apparatuur 5.000,per groep van 20 personen. De 2-daagse basiscursus "oude stijl" blijft 4.000,per groep van 20 personen. Acceptatie van de voorgaande voorstellen heeft financiële gevolgen, welke op grond van ervaringsgegevens van andere gemeenten en instellingen globaal als volgt zijn te schatten: a. gemeentelijke bijdrage in aanschaf apparatuur, uitgaande van gebruik making van circa 20$ van het perso neel van deze mogelijkheid (circa 280 personen) en op basis van twee apparatuurkeuzes b. basiscursus voor voorgaande groep: 14 x 5.000,— 80.000,— 70.000,— 150.000,— Voor de goede orde merken wij hierbij op dat wij onlangs dit project hebben voorgedragen in het kader van opleidingsstimuleringsbeleid en innovatie, voor een 50$-subsidiëring uit het Economisch Sociaal Fonds van de E.E.G. Op dit moment is nog onduidelijk in hoeverre de gemeente in aanmerking zal komen voor deze subsidiëring. De meerkosten van de voorgestelde aanpak ten opzichte van opleiding volgens de methode zonder eigen apparatuur bedragen circa 94.000,(namelijk 80.000,apparatuur en 14.000,extra wegens duurdere basisopleiding). Hierbij is overigens géén rekening gehouden met de kosten van afwezigheid van het personeel. De dekking van bovengenoemde uitgaven kan plaatsvinden middels de in het gemeentelijk beleidsplan 1986-1990 geraamde stelpost automatisering c.q. dat deel dat bestemd is voor opleidingen van het gemeentelijk personeel op het gebied van de automatisering. Naast eerder genoemde uitgaven van 150.000, dienen de volgende uitgaven ten laste van deze post te komen: a. de in 1986 gehouden 2 management- cursussen op het gebied van infor matievoorziening 28.000, - 3 - b. algehele basiscursus voor de rest van het personeeldat niet een MSX-computer aanschaft c.q. nog niet in een eerder stadium een basiscursus heeft gevolgd 64.000, c. nog in 1987 en volgende jaren te geven managementcursussen als be doeld onder a 30»000> 272.000,— Wij stellen U dan ook voor om akkoord te gaan met de voorgestelde opleidingsmethodiek, waarbij de gemeente alle werknemers die daarvan gebruik wensen te maken een bijdrage van 1/3 deel van de koopprijs van uitsluitend een basisapparaat verschaft onder het beding dat deze werknemers een basiscursus automatisering volgen aan de Bestuursschool. Aangezien deze opzet becijferd is aan de hand van opgaven van gemeenten waar de deelnamepercentages onderling nogal variëren, is het op voorhand niet uitgesloten dat een geringe afwijking van het deelnemerspercentage van 20 naar boven of beneden zich zal kunnen voordoen. De praktijk zal dit moeten uitwijzen. Een grote afwijking met name omhoog lijkt echter niet aannemelijk (gezien de resultaten bij de onderzochte overheidsinstanties). Aangezien bij de D.S.0. reeds een inventarisatie heeft plaatsgevonden naar de belangstelling van het personeel stellen wij voor nog in 1986 te starten met de D.S.O. Dit mede gezien het feit dat op dit moment de aanzet tot de automatisering van de D.S.O. in de afrondende fase verkeert en de eerste daadwerkelijke automati sering in deze dienst naar verwachting begin 1987 zal starten. Het personeel van de overige afdelingen en diensten zal daarna de gele genheid krijgen in te schrijven op onderhavige mogelijkheid, zodat het voltallige personeel uiterlijk in 1987 in de gelegenheid is gesteld om gebruik te maken van de tegemoetkomingsregeling. Een inventarisatie naar de belangstelling in dezen zal zo spoedig mogelijk starten. Wij stellen U voor met het voorgaande in te stemmen en een krediet ter beschikking te stellen van 150.000,waarvan in 1986 45.000,(jaarlasten 12.375,afschrijving 20$, rente 7,5$) en in 1987 105.000,(jaarlasten 28.875, wordt besteed. De totale jaarlasten bedragen derhalve 41 .250, Deze kunnen gedekt worden ten laste van de stelpost automatisering. In verband met de juridische en fiscale aspecten welke aan de voorgestelde aanpak verbonden kunnen zijn i.v.m. inkomenseffecten voor de betreffende amb tenaren zal de manier waarop de tegemoetkoming wordt verleend nog nader worden uitgewerkt Onder de vermelding dat de Commissie voor Organisatie-, Personeels- en Informatie-aangelegenheden in haar vergadering van 9 september 1986 is gehoord, stellen wij U voor te besluiten overeenkomstig het bijgevoegde ontwerp-besluit. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, ir. G.A. Kessler loco-Burgemeester. mr. W.J.G. ReumerSecretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1986 | | pagina 147