Krediet ten behoeve van de aanleg van het P R-terrein c.a. aan de
Wijnhornsterstraat
Bijlage no. 348 Leeuwarden, 18 september 1986.
Aan de Gemeenteraad.
In Uw vergadering van 23 juni 1986 hebt U conform ons voorstel (bijlage nr.
250) besloten in te stemmen met het plan van aanpak zoals dat is opgenomen in
het rapport Plan van aanpak parkeervoorzieningen. Dit plan van aanpak omvat o.a.
de aanleg van een P R-terrein aan de Wijnhornsterstraat. In ons voorstel van
12 juni 1986 hebben wij reeds opgemerkt, dat wij U omtrent deze parkeervoor
ziening binnenkort apart een voorstel zouden doen toekomen.
Zoals reeds in het rapport "Studie vervangende parkeervoorzieningen Oude
Veemarkt" (bijlage nr. 170) is aangegeven, is dit parkeerterrein bedoeld voor
reizigers die gebruik maken van het openbaar vervoer. Globaal is becijferd dat
het P R-terrein op korte termijn circa 100 vervangende plaatsen biedt voor de
doelgroep reizigers die nu op de Oude Veemarkt parkeert. Met de ruimere opzet
(circa 250 parkeerplaatsen) wordt beoogd aan dit terrein een wervend karakter te
geven en het gecombineerde gebruik auto-trein te bevorderen.
P R-terrein c.a.
Het plan dat wij U hierbij voorleggen, omvat niet slechts de aanleg van een
parkeerterrein (met toeleidende wegen), maar voorziet tevens in de realisering
van een achtertoegang c.a. bij het N.S.-station, welke bestaat uit een voet
gangerstunnel, een voorrijgelegenheid, een kort-parkeergelegenheid (12
parkeerplaatsen) en een rijwielstalling (voor circa 670 (brom)fietsen)Het plan
is in nauw overleg tussen de gemeente en de N.S. tot stand gekomen.
De werken welke door de gemeente zullen worden uitgevoerd, bestaan in hoofd'
zaak uit:
a. het aanleggen van het P R-terrein;
b. het aanleggen van de voorrijgelegenheid met de mogelijkheid tot kort
parkeren;
c. het verleggen van het tracé van de Wijnhornsterstraat en
d. het aanleggen van de "verlengde" Wijnhornsterstraat.
Door en voor rekening van N.S. zal o.a. worden zorggedragen voor de aanleg van
de voetgangerstunnel en het plaatsen van de rijwielstalling.
Het parkeerterrein wordt ontsloten vanaf de rondweg (gedeelte Julianalaan)
door de aanleg van de "verlengde" WijnhornsterstraatRichting Schrans wordt het
parkeerterrein ontsloten door de nieuw aan te leggen Wijnhornsterstraat, die
parallel loopt aan de bestaande Wijnhornsterstraat, welke in 1984 als woonerf is
ingericht. Het deel van de "nieuwe" Wijnhornsterstraat gelegen tussen beide
entrees van het parkeerterrein is bedoeld voor doorgaand bus- en vrachtverkeer;
een "knip" in de weg moet doorgaand autoverkeer tegengaan. Voorts zal het
parkeerterrein door verspringingen zodanig worden ingericht dat doorgaand
verkeer wordt ontmoedigd. Tussen het parkeerterrein en de voetgangerstunnel zal
een pad worden aangelegd (ten noorden van het gedeelte van het terrein met een
kantoorbestemming)