- 2- Zoals bekend, is het N.S.-station momenteel uitsluitend aan de centrumzijde (noordkant) bereikbaar. Aan deze kant bevindt zich o.a. ook de bewaakte fietsenstalling. Er komen echter ook veel mensen uit zuidelijke richting (per auto, fiets of bromfiets). Het zal een aanmerkelijke verbetering betekenen als voor hen het station ook aan de zuidzijde bereikbaar wordt gemaakt. De ruimte voor het maken van een achtertoegang c.a. is in 1984 beschikbaar gekomen door de gedeeltelijke sanering van het emplacement ten gevolge van de vernieuwing van het N.S.-blokbeveiligingsysteem. Door de aanleg van de voetgangerstunnel vanaf de Wijnhornsterstraat onder het emplacement door naar de perrons kan bedoelde toegang naar het station worden gerealiseerd. Hierdoor zal de loopafstand tussen de achter het station gelegen wijken en het N.S.-station en het autobusstation aanzienlijk worden verkleind. Het wordt voorts van wezenlijk belang geacht dat de relatie tussen bedoelde stadsdelen en het stadscentrum voor langzaam verkeer, belangrijk wordt verbeterd. Door de barrièrewerking van het emplacement was dit tot op heden niet mogêlijk. Een rechtstreekse verbinding met de achtertoegang tot het station betekent daarnaast voor het auto- en fietsverkeer een welkome ontlasting van de overweg in de Schrans. Bovendien is de capaciteit van de bewaakte fiet senstalling aan de Stationsweg in bepaalde perioden te gering om het aanbod van fietsen te kunnen verwerken. De realisering van dit plan (met rijwielstalling) zal voldoende verlichting bieden om de overdruk op de rijwielstalling aan de voorzijde te kunnen wegnemen. Over het P R-project is op 27 mei 1986 een informatie-avond georganiseerd voor de bewoners van de Hollanderwijk en andere belangstellenden. Door dit project zal een impuls kunnen worden gegeven aan de ontwikkeling van het stationsgebied. Daarnaast zal hierdoor het gebruik van het openbaar vervoer kunnen worden gestimuleerd. De stedebouwkundige inpassing van het geheel heeft gestalte gekregen in het bestemmingsplan "Huizum-West, deelgebied 1", welk plan op 5 april 1983 door U is vastgesteld. Het parkeerterrein en de voorrijgelegenheid c.a. blijven eigendom van N.S. Omtrent de voorwaarden waaronder de realisering van dit project zal plaatsvinden en de wijze waarop een en ander zal worden beheerd, zal met N.S. een overeenkomst moeten worden aangegaan. Wij stellen U voor ons college te machtigen een dergelijke overeenkomst aan te gaan. Omtrent de inhoud hiervan is in grote lijnen reeds overeenstemming bereikt met N.S. Mochten zich ter zake nog belangrijke onvoorziene omstandigheden voor doen, dan zullen wij deze aan U voorleggen. N.S. heeft zich in principe bereid verklaard de gronden waarop de toeleidende wegen zullen worden aangelegd ("nieuwe" Wijnhornsterstraat en "verlengde" Wijnhornsterstraat) aan de gemeente in eigendom over te dragen. Een voorstel omtrent deze grondtransactie zullen wij U binnen afzienbare tijd doen toekomen. De totale kosten van de door de gemeente uit te voeren werken (op de bodem sanering zullen wij hierna ingaan) worden geraamd op 1.905.047,namelijk 1.764.000,voor het aanleggen van het P R-terrein en de voorrijgelegenheid c.a., het verleggen van de Wijnhornsterstraat en het aanleggen van de "verlengde" Wijnhornsterstraat en 141.047,-- voor het aanleggen van groenvoor zieningen. In de voor U ter inzage gelegde stukken is een specificatie van deze bedragen opgenomen. De Ministeries van Verkeer en Waterstaat en Economische Zaken zijn bereid in de kosten van dit project subsidie te verlenen (de sub sidiebeschikking ligt voor U bij de stukken ter inzage). De subsidiëring vindt plaats in het kader van het Terugploegprogramma 1986 (regeringsmaatregelen ter stimulering van de werkgelegenheid). Het aan de gemeente toekomend subsidie - 3 - bedraagt 812.300,Aangezien de totale kosten van de door de gemeente uit te voeren werken 1.905.047,bedragen, zal de gemeentelijke bijdrage 1.092.747,moeten zijn. De kapitaallasten hiervan bedragen 10$ (2£$ afschrijving en 7il rente) van 1.092.747,is 109.275,en kunnen worden gedekt uit de op subfunctie 210.00 geraamde kapitaallasten voor uitvoering van civieltechnische werken. Bodemsanering. Op 27 januari 1986 (bijlage nr. 47) hebt U besloten een saneringsonderzoek in te laten stellen in verband met de eerder geconstateerde bodemverontreiniging. Dit onderzoek is thans uitgevoerd. Het rapport is voor U bij de stukken ter inzage gelegd. De in verband met de parkeergelegenheid af te graven hoeveelheid grond bedraagt plm. 4.300 m3. Voorts dient plm. 425 m3. verontreinigd slib te worden afgegraven; ruwweg de helft hiervan kan te zijner tijd verwerkt worden op de tijdelijke opslagplaats bij de Zuidtangent, terwijl het andere gedeelte, na indroging op de tijdelijke opslagplaats afgevoerd zal worden naar de gecontroleerde vuilstortplaats te Ouwsterhaule. Hetgeen na de afgraving in de bodem en in het slib van de gedempte sloot nog aan olie overblijft, mag het grondwater in de omgeving niet beïnvloeden. Het terrein wordt om die reden geohydrologisch geïsoleerd. Dit houdt in dat een ringdrainage wordt aangelegd, inclusief een aantal dwarsverbindingen, waardoor geen verontreiniging buiten het terrein kan komen. Zoals bekend, worden de verschillende bodemsaneringsprojecten opgenomen in een provinciaal programma dat afhankelijk van de door de provincie toegekende prioriteitsvolgorde en het door de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer aan de provincie toegekend budget, wordt uitgevoerd. Voor het saneren van het N.S.-emplacement zou op basis van dit programma, in elk geval niet vóór 1988 geld beschikbaar kunnen worden gesteld. In het bestuurlijk overleg ter zake is van de zijde van de provincie erin toegestemd, dat dit werk plm. een jaar eerder wordt uitgevoerd. Dit betekent dan wel dat de gemeente de kosten van dit project één jaar moet voorfinancieren. Duide lijkheidshalve merken wij hierbij nog op, dat het vorenstaande geen betrekking heeft op de verontreiniging aan de Hollanderdijk nabij de spoorwegovergang. Deze verontreiniging valt buiten het kader van de ^anleg van het parkeerterrein. Voor de sanering daarvan komt in elk geval ook niet voor 1988 uit het provinciale budget geld beschikbaar. Hiervoor zal te zijner tijd een afzonderlijk krediet beschikbaar moeten worden gesteld. De sanering welke samenhangt met de realisering van de parkeergelegenheid c.a. kost 422.000,Aangezien de onderzoekskosten reeds meer dan 100.000,hebben bedragen is het zogeheten drempelbedrag voor dit project reeds overschreden. Dit betekent dat van de resterende kosten 10$ zijnde 42.200,voor rekening van de gemeente komt. In de begrotingspost voor bodem sanering van 1987 kan dekking voor dit bedrag van 42.200,worden gevonden. De voorfinanciering brengt uiteraard ook kosten met zich mee. Het renteverlies ad 40.000,kan worden gedekt uit een met dit bedrag overeenkomende bijdrage van de N.S. De N.S. heeft de tunnel inmiddels (zoals gebruikelijk bij de N.S.) ondershands aanbesteed en gegund. Met de uitvoering van dit deel van het project is inmiddels begonnen. De tunnel kan medio 1987 worden opgeleverd. Alsdan zullen de door de gemeente uit te voeren werken ook gereed moeten zijn. Omwille van de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1986 | | pagina 90