- 2 -
B. Platform Een- en tweepersoonshuishoudens in Leeuwarden.
Adressant is van mening dat in het Verdeelbesluit voor 1987 en latere jaren mid
delen gereserveerd dienen te worden ten behoeve van het creëren van woonruimte
door middel van eenvoudige aanpassingen in bestaande panden door corporatie of
gemeente.
Reactie
Hoewel artikel 6.1.2. van de subsidieverordening stads- en dorpsvernieuwing 1986
de mogelijkheid biedt tot subsidieverstrekking voor het creëren van woonruimte
door middel van eenvoudige aanpassingen in bestaande panden door corporatie of
gemeente, hebben wij voor dit onderdeel van de stadsvernieuwing tot op heden
geen middelen gereserveerd. De eerste betaling van een in dit kader aangegane
verplichting vindt eerst plaats één jaar na realisering van het betreffende pro
ject. Een en ander houdt in dat ten behoeve van de Haniasteeg vanaf 1988 gedu
rende een periode van vijf jaar in het verdeelbesluit middelen gereserveerd
zullen moeten worden. Zolang in dit kader nog geen andere verplichtingen zijn
aangegaan, achten wij het reserveren van verdere middelen voor dit onderdeel
niet opportuun.
C. Bewonerscommissie Welgelegen.
Adressante dringt aan op spoed met betrekking tot de aanpak van de stadsvernieu
wing in de wijk Welgelegen.
Reactie
Op basis van de knelpunteninventarisatie is bij de vaststelling van de Beleids
nota Stadsvernieuwing 1986 besloten de stadsvernieuwing in de wijken Welgelegen,
Zeeheldenbuurt en Indische Buurt op integrale wijze aan te pakken. Voor deze
wijken zullen stadsvernieuwingsplannen worden opgesteld.
Wat betreft de voorbereiding van de stadsvernieuwingsaanpak van de wijk Welgele
gen merken wij op dat de planontwikkeling van het ter zake op te stellen stads
vernieuwingsplan medio 1986 van start is gegaan. Het stadsvernieuwingsplan dient
volgens de taakopdracht van^de projectgroep in januari 1988 gereed te zijn.
Vooralsnog is het niet mogelijk deze periode van planvoorbereiding te verkorten.
Wel wordt in 1987 een aanvang gemaakt met de vervanging van de riolering. Uit
uitvoeringstechnisch oogpunt verdient het voorkeur deze werkzaamheden over 1987
en 1988 te spreiden.
De aanpak van de woonomgeving hangt nauw samen met de renovatie van de
woningcomplexen in de Saskiastraten en de Eillardstraat en met de uitkomst van
het woningonderzoek Rembrandstraat.
Zolang omtrent de toekomst van deze woningcomplexen geen definitieve besluitvor
ming heeft plaatsgevonden achten wij het prematuur om op korte termijn een aan
vang te maken met het ontwikkelen van woonomgevingsplannen voor deze wijk. In
verband hiermee is dit onderdeel verschoven van 1988 naar 1989.
D. Wijkcomité Zeeheldenbuurt.
Adressant maakt bezwaar tegen de uitvoeringsplanning voor de Zeeheldenbuurt.
Reacrtie_
Zoals gesteld bij de reactie op het schrijven van de bewonerskommissie Welgele
gen zijn wij voornemens de stadsvernieuwing in de Zeeheldenbuurt integraal aan
te pakken. Hoewel wij hoge prioriteit toekennen aan de stadsvernieuwing in de
Zeeheldenbuurt, is als gevolg van capaciteitsgebrek de voorbereiding van het
stadsvernieuwingsplan Zeeheldenbuurt eerst in de twee helft van 1986 van start
gegaan.
- 3 -
Uit ervaring is bekend dat de voorbereiding van een dergelijk plan de nodige
tijd vergt. Derhalve hebben wij besloten de uitvoering van de woonomgevingsaan-
pak te verschuiven van eind 1987 naar begin 1988. De beschikbare capaciteit
biedt thans geen mogelijkheid deze planning te wijzigen.
E. Het Onderlinge Stadswijken Overleg.
Adressant betreurt het dat inzake de Nota Verkeersluwe gebieden de bewonersor
ganisaties tot op heden geen inspraakmogelijkheden zijn geboden en dat in de
gemeentebegroting 1987-1991 voor 1987 geen middelen worden gereserveerd ten be
hoeve van experimenten bewonersparticipatie en buurtbeheer.
Reactie:
De Nota Verkeersluwe Gebieden is behandeld in de vergadering van de raadsadvies-
commissie voor Openbare Werken en Milieu van 25 augustus 1986Deze commissie is
in principe akkoord gegaan met een goedkope opzet van het verkeersluw maken van
woonwijken. Bij een dergelijke opzet wordt uitgegaan van plannen die zich uit
sluitend tot het verkeersaspect beperken. De inspraak van de bewoners wordt per
gebied door middel van een informatie-avond gerealiseerd, op het moment dat het
om concrete planuitwerking gaat. In hoeverre de in de nota genoemde maatregelen
kunnen worden gerealiseerd is onder meer afhankelijk van de in de komende jaren
voor nieuw beleid beschikbare financiële middelen. De besluitvorming hierover is
bij de behandeling van het Beleidsplan 1987-1991 in Uw Raad uitgesteld tot het
voorjaar van 1987Indien gelden beschikbaar kunnen worden gesteld voor (gedeel
telijke) uitvoering van de nota, dan zal omtrent de ter zake te stellen priori
teiten en uit voeren maatregelen een voorstel aan U worden gedaan. Dit voorstel
zal worden behandeld in een openbare vergadering van de Raadsadviescommissie
voor Openbare Werken en Milieu, waarin ook voor de wijken en buurten de
mogelijkheid tot inspraak bestaat.
Evenals dat geldt voor het verkeersluw maken van woonwijken, zijn de middelen
ten behoeve van experimenten bewonersparticipatie en buurtbeheer afhankelijk van
de financiële ruimte die beschikbaar komt voor nieuw beleid. De financiële posi
tie van de gemeente biedt helaas geen mogelijkheid voor deze activiteit in 1987
de benodigde middelen beschikbaar te stellen.
III. Kredietverstrekking
Ten behoeve van de uitvoering van het gemeentelijk stadsvernieuwingsprogramma
1987 en de bijdragen aan derden dient thans een krediet beschikbaar gesteld te
worden. Het voor 1987 beschikbare stadsvernieuwingsbudget is opgebouw uit drie
componenten, te weten:
a. de rijksdoeluitkering 9.426.000,
b. gemeentelijke bijdrage 2.308.000,
c. opbrengsten uit gronduitgiften 7.634.000,
Voorts wordt de uitvoering tot een bedrag van 2.949 .000,gedekt door reeds
in 1985 en 1986 beschikbaar gestelde kredieten, die samenhangen met de overloop
van activiteiten uit 1985 en 1986die aan het stadsvernieuwingsprogramma 1987
is toegevoegd. Het totale stadsvernieuwingsbudget bedraagt derhalve
22.317.OOO,