Nr. 1147
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN;
gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 22 januari 198?
(bijlage nr. 64)
BESLUIT
een krediet van 438.900,beschikbaar te stellen voor bouwkundige integra
tievoorzieningen ten behoeve van de Chr. basisschool "Koningin
Wilhelminaschool", Fonteinstraat 16, alhier.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
Verdere uitvoering van het plan van aanpak parkeervoorzieningen.
Bijlage no. 65 Leeuwarden, 22 januari 1987.
Aan de Gemeenteraad.
I. In Uw vergadering van 21 april 1986 (bijlage nr. 170) hebt U besloten het
voorkeursmodel als aangegeven in het rapport Studie vervangende parkeer
voorzieningen Oude Veemarkt aan te wijzen als basis voor de vervanging van
de thans aanwezige parkeercapaciteit op de Oude Veemarkt. Volgens het sche
ma met betrekking tot de meest gewenste geografische verdeling (bijlage 1
van het rapport) zullen in het westelijk deel van de binnenstad 220 par
keerplaatsen moeten worden gerealiseerd. Alleen het voorstel, waarbij in
twee lagen op het Oldehoofsterkerkhof wordt geparkeerd, bleek tegemoet te
komen aan het in dit deel van de binnenstad gewenste aantal vervangende
parkeerplaatsen. In het voorkeursmodel wordt er dan ook vanuit gegaan dat
op het Oldehoofsterkerkhof een kelderdek moet komen. Als vervolg op de
hiervoor genoemde studie is een plan van aanpak voor de benodigde parkeer
voorzieningen opsteld. Het feitelijke plan van aanpak is uiteengezet in
hoofdstuk 5 van het betreffende rapport, waarbij is uitgegaan van het door
U vastgestelde voorkeursmodel, de in de tijd berekende parkeerbehoefte en
het aanbod van tijdelijke voorzieningen. In Uw vergadering van 23 juni 1986
(bijlage nr. 250) hebt U besloten in te stemmen met bedoeld plan van aan
pak, dat o.a. de aanleg van een kelderdek omvat. Naar verwachting zou met
de bouw hiervan kunnen worden begonnen zodra de parkeervoorziening op de
Klanderijbuurt gereed is. Voorts zou op heel korte termijn reeds enige uit
breiding (minstens 60) van het aantal parkeerplaatsen moeten worden bereikt
door het huidige terrein te optimaliseren (variant 9a uit het bedoelde stu
dierapport). Op het moment dat een begin zou worden gemaakt met de bouw van
het kelderdek, zouden tijdelijk de dan aanwezige 240 parkeerplaatsen
verdwijnen. Gedurende de bouw van het kelderdek zouden de aanliggende
fietsstroken op de Groeneweg (vooruitlopende op een algehele reconstructie
van deze weg) worden benut als parkeervoorziening. Tijdens de raadsbehan-
deling van het rapport Plan van aanpak parkeervoorzieningen is van de kant
van ons college o.a. naar voren gebracht dat wij voornemens waren de
problematiek van het realiseren van parkeerplaatsen in het noordwestelijk
stadsdeel integraal te bezien, in die zin dat wij tegelijkertijd rekening
willen houden met de mogelijkheden voor de Groeneweg, waardoor de oplossing
voor het Oldehoofsterkerkhof uiteraard wordt beïnvloed.
Inmiddels hebben wij in het kader van het ontwerp-beleidsplan 1987—1991 en
de ontwerp-begroting 1987, waarbij ook de financiële consequenties van ver
vangende parkeervoorzieningen aan de orde waren, besloten U voor te stellen
af te zien van de realisering van een kostbaar kelderdek op het
Oldehoofsterkerkhof. Voor bedoeld object zou een aanzienlijk bedrag ten
laste van de Stelpost civieltechnische werken moeten worden gebracht. Deze
stelpost is, gelet op de overige noodzakelijke investeringen in de civiel
technische sector, hiervoor onvoldoende. Van e.e.a. is reeds mededeling ge
daan in de op 16 september 1986 gehouden vergadering van de Commissie voor
de Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting. Voorts hebben wij de hoofd
directeur van de Dienst Stadsontwikkeling verzocht advies uit te brengen