De werkgroep had de opdracht plannen te ontwikkelen voor de realisering van 210 parkeerplaatsen. In bedoelde uitgangspunten van de werkgroep hebben wij evenwel aangegeven, dat het aantal te ontwerpen openbare parkeerplaatsen minimaal 230 bedraagt, maar dat hogere aantallen, mits goed gemotiveerd, niet zijn uitgesloten. Het verschil van 20 tussen de in de opdracht genoem de 210 parkeerplaatsen en de 230 (uitgangspunten) kan verklaard worden uit het feit, dat bij de onderhandelingen over de verkoop van het schoolgebouw aan het Zaailand (R.S.G.) is overeengekomen dat in de behoefte aan parkeer ruimte ten behoeve van nieuwbouw voor Justitie op deze plaats, o.a. zal worden voorzien door de aanleg van 20 (vrije) plaatsen op het Fonteinland. Bovendien is van verschillende kanten gepleit voor het aanleggen van meer dan 210 20 openbare parkeerplaatsen op het Fonteinland. Zowel bewoners als kantoren in de omgeving wijzen op de thans reeds aanwezige grote par keerdruk in de straten rond het Fonteinland. Voorts is de vrees uitgesproken dat door het wegvallen van de Oude Veemarkt en door de vestiging van nog meer kantoren aan de Tesselschadestraat de druk alleen nog maar zal toenemen. Alleen al de druk op de straten rond het Fonteinland rechtvaardigt het streven om te komen tot de aanleg van meer dan 230 parkeerplaatsen op het Fonteinland. In het bebouwings- en inrich tingsvoorstel is dan ook ruimte voor een groter aantal plaatsen en wel 278. Voorshands kan voor de uitvoering van de tweede fase van het plan van aan pak worden volstaan met de beschikbaarstelling van een krediet van 2.137.000,Dit bedrag is nodig voor egalisering van het Oldehoofster kerkhof 600.000,aanlegkosten plus 75.000,civieltechnische voor bereiding en 40.000,plankosten), civieltechnische voorbereiding en plankosten herinrichting Groeneweg (resp. 100.000,en 40.000, aanleg 250 parkeerplaatsen Tulpenburg 400.000,en extra kosten Fon teinland 882.000, Zoals reeds opgemerkt, is voor de eerste fase een krediet beschikbaar ge steld van 1.580.000,Dit krediet is voorlopig ten laste gebracht van de Reserve Openbare Werken. De verdeling van dit krediet was als volgt: 1.447.000,(planontwikkeling Fonteinland), 4.000,(voorbereiding Oldehoofsterkerkhof46.000,(voorbereiding Amelandsstraat) en 83.OOO,(voorbereiding Tulpenburg). Het bedrag van 1.447.000,kan per 1 januari 1987 ten laste worden ge bracht van het exploitatiegebied "Fonteinland" onder gelijktijdige terug storting in de Reserve Openbare Werken. Het aanvullend krediet ten behoeve van Fonteinland ad 882.000,kan eveneens ten laste worden gebracht van het exploitatiegebied "Fonteinland". Het krediet voor de tijdelijke parkeervoorziening Tulpenburg ad 400.000,kan ten laste worden gebracht van het exploitatiegebied "Oude Veemarkt" eveneens kan per 1 januari 1987 bovenvermelde 83.000,(voorbereiding Tulpenburg) hiervan ten laste worden gebracht, onder gelijktijdige terug storting in de Reserve Openbare Werken. Het krediet ten behoeve van Oldehoofsterkerkhof en Groeneweg (samen met het reeds genoemde bedrag van 4.000,/voorbereiding Oldehoofsterkerkhof) resulteert in een bedrag van 859.000, De kapitaallasten hiervan bedra gen 77.310,en kunnen worden gedekt uit de parkeeropbrengsten uitbrei ding Oldehoofsterkerkhof (110 parkeerplaatsen, raming 137.000,per jaar). Het verschil ad 59.690,dient voorshands te worden toegevoegd aan de stelpost civieltechnische werken. Er vindt gelijktijdige terugstor ting in de Reserve Openbare Werken plaats van genoemde 4.000, Voorts stellen wij U voor ons college te machtigen tot daadwerkelijke uit voering van bedoelde werken en tot besteding (in gedeelten) van het krediet over te gaan, nadat de uitgewerkte plannen om advies zijn voorgelegd aan de Commissie voor Openbare Werken en Milieu (Oldehoofsterkerkhof, Tulpenburg en Fonteinland). Volledigheidshalve merken wij hierbij op, dat indien tus sen ons college en de commissie voornoemd, verschillen van inzicht zouden ontstaan omtrent de uitvoeringsplannen, wij de desbetreffende geschilpunten - zoals te doen gebruikelijk - aan U zullen voorleggen. Omtrent de herin richting van de Groeneweg zullen wij U binnenkort apart een voorstel doen toekomen. In verband met het tijdig gereedkomen van genoemde drie parkeer voorzieningen is het wenselijk dat de uitvoering hiervan voorjaar 1987 start. Vanwege het korte tijdsbestek van deze projecten (en de sobere opzet van Tulpenburg) is uitvoering alleen bij onderhandse aanbesteding mogelijk. Onder mededeling, dat de Commissie voor Openbare Werken en Milieu in haar op 8 december 1986 gehouden vergadering omtrent het vorenstaande is gehoord en de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting (in over leg) in haar op 20 januari 1987 gehouden vergadering hieromtrent is ge hoord, stellen wij U voor overeenkomstig bijgevoegd ontwerp te besluiten. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, mr. G.J. te Loo Burgemeester. mr. W.J.G. Reumer Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1987 | | pagina 203