De werkgroep had de opdracht plannen te ontwikkelen voor de realisering van
210 parkeerplaatsen. In bedoelde uitgangspunten van de werkgroep hebben wij
evenwel aangegeven, dat het aantal te ontwerpen openbare parkeerplaatsen
minimaal 230 bedraagt, maar dat hogere aantallen, mits goed gemotiveerd,
niet zijn uitgesloten. Het verschil van 20 tussen de in de opdracht genoem
de 210 parkeerplaatsen en de 230 (uitgangspunten) kan verklaard worden uit
het feit, dat bij de onderhandelingen over de verkoop van het schoolgebouw
aan het Zaailand (R.S.G.) is overeengekomen dat in de behoefte aan parkeer
ruimte ten behoeve van nieuwbouw voor Justitie op deze plaats, o.a. zal
worden voorzien door de aanleg van 20 (vrije) plaatsen op het Fonteinland.
Bovendien is van verschillende kanten gepleit voor het aanleggen van meer
dan 210 20 openbare parkeerplaatsen op het Fonteinland. Zowel bewoners
als kantoren in de omgeving wijzen op de thans reeds aanwezige grote par
keerdruk in de straten rond het Fonteinland.
Voorts is de vrees uitgesproken dat door het wegvallen van de Oude Veemarkt
en door de vestiging van nog meer kantoren aan de Tesselschadestraat de
druk alleen nog maar zal toenemen. Alleen al de druk op de straten rond het
Fonteinland rechtvaardigt het streven om te komen tot de aanleg van meer
dan 230 parkeerplaatsen op het Fonteinland. In het bebouwings- en inrich
tingsvoorstel is dan ook ruimte voor een groter aantal plaatsen en wel 278.
Voorshands kan voor de uitvoering van de tweede fase van het plan van aan
pak worden volstaan met de beschikbaarstelling van een krediet van
2.137.000,Dit bedrag is nodig voor egalisering van het Oldehoofster
kerkhof 600.000,aanlegkosten plus 75.000,civieltechnische voor
bereiding en 40.000,plankosten), civieltechnische voorbereiding en
plankosten herinrichting Groeneweg (resp. 100.000,en 40.000,
aanleg 250 parkeerplaatsen Tulpenburg 400.000,en extra kosten Fon
teinland 882.000,
Zoals reeds opgemerkt, is voor de eerste fase een krediet beschikbaar ge
steld van 1.580.000,Dit krediet is voorlopig ten laste gebracht van
de Reserve Openbare Werken. De verdeling van dit krediet was als volgt:
1.447.000,(planontwikkeling Fonteinland), 4.000,(voorbereiding
Oldehoofsterkerkhof46.000,(voorbereiding Amelandsstraat) en
83.OOO,(voorbereiding Tulpenburg).
Het bedrag van 1.447.000,kan per 1 januari 1987 ten laste worden ge
bracht van het exploitatiegebied "Fonteinland" onder gelijktijdige terug
storting in de Reserve Openbare Werken.
Het aanvullend krediet ten behoeve van Fonteinland ad 882.000,kan
eveneens ten laste worden gebracht van het exploitatiegebied "Fonteinland".
Het krediet voor de tijdelijke parkeervoorziening Tulpenburg ad
400.000,kan ten laste worden gebracht van het exploitatiegebied "Oude
Veemarkt"
eveneens kan per 1 januari 1987 bovenvermelde 83.000,(voorbereiding
Tulpenburg) hiervan ten laste worden gebracht, onder gelijktijdige terug
storting in de Reserve Openbare Werken.
Het krediet ten behoeve van Oldehoofsterkerkhof en Groeneweg (samen met het
reeds genoemde bedrag van 4.000,/voorbereiding Oldehoofsterkerkhof)
resulteert in een bedrag van 859.000, De kapitaallasten hiervan bedra
gen 77.310,en kunnen worden gedekt uit de parkeeropbrengsten uitbrei
ding Oldehoofsterkerkhof (110 parkeerplaatsen, raming 137.000,per
jaar). Het verschil ad 59.690,dient voorshands te worden toegevoegd
aan de stelpost civieltechnische werken. Er vindt gelijktijdige terugstor
ting in de Reserve Openbare Werken plaats van genoemde 4.000,
Voorts stellen wij U voor ons college te machtigen tot daadwerkelijke uit
voering van bedoelde werken en tot besteding (in gedeelten) van het krediet
over te gaan, nadat de uitgewerkte plannen om advies zijn voorgelegd aan de
Commissie voor Openbare Werken en Milieu (Oldehoofsterkerkhof, Tulpenburg
en Fonteinland). Volledigheidshalve merken wij hierbij op, dat indien tus
sen ons college en de commissie voornoemd, verschillen van inzicht zouden
ontstaan omtrent de uitvoeringsplannen, wij de desbetreffende geschilpunten
- zoals te doen gebruikelijk - aan U zullen voorleggen. Omtrent de herin
richting van de Groeneweg zullen wij U binnenkort apart een voorstel doen
toekomen. In verband met het tijdig gereedkomen van genoemde drie parkeer
voorzieningen is het wenselijk dat de uitvoering hiervan voorjaar 1987
start. Vanwege het korte tijdsbestek van deze projecten (en de sobere opzet
van Tulpenburg) is uitvoering alleen bij onderhandse aanbesteding mogelijk.
Onder mededeling, dat de Commissie voor Openbare Werken en Milieu in haar
op 8 december 1986 gehouden vergadering omtrent het vorenstaande is gehoord
en de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting (in over
leg) in haar op 20 januari 1987 gehouden vergadering hieromtrent is ge
hoord, stellen wij U voor overeenkomstig bijgevoegd ontwerp te besluiten.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
mr. G.J. te Loo Burgemeester.
mr. W.J.G. Reumer Secretaris.