- 2 -
2. a. Elk jaar verkrijgen de zgn. budgetgemeenten - waartoe ook Leeuwarden be
hoort - een budget, dat wordt bepaald aan de hand van de toegekende con
tingenten voor de woningverbetering en de voor de diverse categorieën van
woningen geldende streefgemiddelden gemiddeld subsidiabel investe
ringsbedrag)
Met het verstrekken van het budget ligt de subsidieverplichting van het
Rijk in principe vast, mits plannen voldoen aan de rijkssubsidievoorwaar
den, vervat in de regeling.
De gemeente is zelf verantwoordelijk voor het beheer van het budget,
b. De budgetten worden per woningcategorie verstrekt.
Binnen het totaal-budget is de gemeente - met inachtneming van zekere
grenzen - vrij tot uitwisseling van de diverse deelbudgetten over te
gaan.
3. De budgetgemeente beslist zelfstandig over het verlenen van financiële steun
op basis van de rijksregeling. Dit betekent dat de gemeente zelf de plannen
dient te toetsen. De vroegere planbeoordeling door het Rijk van de plannen
van toegelaten instellingen vindt dus niet meer plaats.
4. In het budget voor de verbetering van huurwoningen zullen tevens de subsi
dies voor de warmte-isolatie voor huurwoningen worden geïntegreerd.
Het is mogelijk dat op grond van de Regeling tevens opzichzelfstaande ener
giebesparende voorzieningen worden gesubsidieerd. De bijdrage-ineens be
draagt dan 40$ van de goedgekeurde geraamde kosten.
Voor deze voorzieningen kan een afzonderlijk deelbudget worden verkregen.
5. Tegelijk met de verbeterbudgetten, zal de gemeente een afzonderlijk budget
ontvangen voor het verstrekken van bijdragen in verhuis- en herinrichtings
kosten. Een dergelijk budget mag uitsluitend worden besteed ter tegemoetko
ming aan huurders, die in het kader van sloop, vervangende nieuwbouw of het
treffen van voorzieningen kosten hebben gemaakt voor verhuizing en herin
richting.
6. De berekening van de huuraanpassing ingeval van het treffen van voorzienin
gen aan huurwoningen is ten opzichte van de vervallen regelingen niet ge
wijzigd:
a. de huurprijs na verbetering wordt als volgt berekend.
Boven de geldende huur voor verbetering (doch ten minste de zgn. forfai
taire basishuur) wordt een verhoging geteld, die wordt berekend volgens
het zg. "1, 2, 3 systeem". Dit systeem kan als volgt worden weergegeven:
bij goedgekeurde geraamde kosten
van de bouwkosten van vergelijk
bare nieuwe woningen van opeen
volgend:
van 0 tot 20
van 20 tot 50
van 50 of meer
bedraagt de huurverhoging in
een van de goedgekeurde geraamde
kosten de som van opeenvolgend
1
2
3
- 3 -
De huurverhoging wordt door de minister vastgesteld.
b. Indien de door de gemeente goedgekeurde geraamde kosten van het plan min
der bedragen dan 20$ van vergelijkbare nieuwe woningen dient de huurver
hoging door huurder(s) en verhuurder te worden overeengekomen.
c. Wanneer het gaat om een plan, dat uitsluitend groot-onderhoudsvoorzienin-
gen betreft, kan geen huurverhoging worden toegepast.
Indien voorafgaande aan het treffen van de voorzieningen jaarlijkse huur
verhogingen zijn overgeslagen kunnen deze opgeschorte huurverhogingen
alsnog in overleg tussen verhuurder en huurder worden overeengekomen met
ingang van de datum van gereedkomen van het (groot)onderhoud.
Op grond van de inmiddels vervallen regelingen werd financiële steun voor
verbetering van huurwoningen als volgt verleend:
a. Binnen de beschikbare contingenten en op basis van de jaarlijkse program
mering voor de verbeteringsplannen werden de plannen van de sociale ver
huurders via ons college ingediend bij de hoofdingenieur-directeur van de
Volkshuisvesting in deze provincie.
Na toekenning van de subsidie, werd het verbeteringsplan aan U voorgelegd
om op basis daarvan financiële steun te verlenen aan de aanvrager. Het
rijkssubsidie wordt namelijk aan de gemeente toegekend, die dit onder
dezelfde voorwaarden en bepalingen doorgeeft aan de aanvrager van het
subsidie (=opdrachtgever
b. Ons college verleende subsidie aan particuliere verhuurders, zulks op
basis van de desbetreffende rijksregeling. De subsidiebedragen werden
gedeclareerd bij het Rijk. Het aantal subsidiebeschikkingen was gelimi
teerd door de financiële ruimte welke de HID voor de gemeente reserveerde
binnen het totale Friese contingent.
De bevoegdheid tot het verstrekken van subsidie ontleenden wij aan de be
treffende post op de begroting.
In verband met het in werking treden van de nieuwe regeling zullen wij ons
moeten beraden over mogelijke veranderingen binnen de tot nu toe gehanteerde
werkwijze met betrekking tot de subsidiëring van de verbetering van huurwo
ningen. Hiertoe is nog onvoldoende gelegenheid geweest, gelet op de zeer
korte termijn van invoering van de nieuwe regeling.
In dit verband zullen wij ons tevens beraden over het ontwikkelen van een
gemeentelijke verordening met betrekking tot de subsidiëring van de verbe
tering van huurwoningen. Daarin zullen de procedure en de nadere voorwaarden
voor het aanvragen van en de condities waaronder subsidie wordt verleend
worden opgenomen. Ter zake wordt binnen afzienbare tijd een voorbeeldveror
dening van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten uitgebracht.
Om de verbetering van huurwoningen op basis van de nieuwe regeling niet on
nodig te vertragen is het noodzakelijk dat tot het moment van vaststellen van de
gemeentelijke verordening een overgangsregeling wordt getroffen.
Wij stellen daarbij het volgende voor:
a. huurwoningen van corporaties en Gemeentelijk Woningbedrijf.
Op basis van de Planning en Programmering van nieuwbouw en woningverbetering
1987-1991, welke U in september 1986 heeft vastgesteld, zullen wij aan de
hand van de te ontvangen budgetten een voorlopig voorstel ontwikkelen ten
aanzien van de verdeling van de budgetten naar concrete projecten toe. Dit
voorstel zullen wij voorleggen aan de Commissie voor de Ruimtelijke Orde
ning en Volkshuisvesting.
Voorstellen tot subsidiëring van concrete projecten worden vervolgens aan Uw
Raad voorgelegd.