- 2 - 2. a. Elk jaar verkrijgen de zgn. budgetgemeenten - waartoe ook Leeuwarden be hoort - een budget, dat wordt bepaald aan de hand van de toegekende con tingenten voor de woningverbetering en de voor de diverse categorieën van woningen geldende streefgemiddelden gemiddeld subsidiabel investe ringsbedrag) Met het verstrekken van het budget ligt de subsidieverplichting van het Rijk in principe vast, mits plannen voldoen aan de rijkssubsidievoorwaar den, vervat in de regeling. De gemeente is zelf verantwoordelijk voor het beheer van het budget, b. De budgetten worden per woningcategorie verstrekt. Binnen het totaal-budget is de gemeente - met inachtneming van zekere grenzen - vrij tot uitwisseling van de diverse deelbudgetten over te gaan. 3. De budgetgemeente beslist zelfstandig over het verlenen van financiële steun op basis van de rijksregeling. Dit betekent dat de gemeente zelf de plannen dient te toetsen. De vroegere planbeoordeling door het Rijk van de plannen van toegelaten instellingen vindt dus niet meer plaats. 4. In het budget voor de verbetering van huurwoningen zullen tevens de subsi dies voor de warmte-isolatie voor huurwoningen worden geïntegreerd. Het is mogelijk dat op grond van de Regeling tevens opzichzelfstaande ener giebesparende voorzieningen worden gesubsidieerd. De bijdrage-ineens be draagt dan 40$ van de goedgekeurde geraamde kosten. Voor deze voorzieningen kan een afzonderlijk deelbudget worden verkregen. 5. Tegelijk met de verbeterbudgetten, zal de gemeente een afzonderlijk budget ontvangen voor het verstrekken van bijdragen in verhuis- en herinrichtings kosten. Een dergelijk budget mag uitsluitend worden besteed ter tegemoetko ming aan huurders, die in het kader van sloop, vervangende nieuwbouw of het treffen van voorzieningen kosten hebben gemaakt voor verhuizing en herin richting. 6. De berekening van de huuraanpassing ingeval van het treffen van voorzienin gen aan huurwoningen is ten opzichte van de vervallen regelingen niet ge wijzigd: a. de huurprijs na verbetering wordt als volgt berekend. Boven de geldende huur voor verbetering (doch ten minste de zgn. forfai taire basishuur) wordt een verhoging geteld, die wordt berekend volgens het zg. "1, 2, 3 systeem". Dit systeem kan als volgt worden weergegeven: bij goedgekeurde geraamde kosten van de bouwkosten van vergelijk bare nieuwe woningen van opeen volgend: van 0 tot 20 van 20 tot 50 van 50 of meer bedraagt de huurverhoging in een van de goedgekeurde geraamde kosten de som van opeenvolgend 1 2 3 - 3 - De huurverhoging wordt door de minister vastgesteld. b. Indien de door de gemeente goedgekeurde geraamde kosten van het plan min der bedragen dan 20$ van vergelijkbare nieuwe woningen dient de huurver hoging door huurder(s) en verhuurder te worden overeengekomen. c. Wanneer het gaat om een plan, dat uitsluitend groot-onderhoudsvoorzienin- gen betreft, kan geen huurverhoging worden toegepast. Indien voorafgaande aan het treffen van de voorzieningen jaarlijkse huur verhogingen zijn overgeslagen kunnen deze opgeschorte huurverhogingen alsnog in overleg tussen verhuurder en huurder worden overeengekomen met ingang van de datum van gereedkomen van het (groot)onderhoud. Op grond van de inmiddels vervallen regelingen werd financiële steun voor verbetering van huurwoningen als volgt verleend: a. Binnen de beschikbare contingenten en op basis van de jaarlijkse program mering voor de verbeteringsplannen werden de plannen van de sociale ver huurders via ons college ingediend bij de hoofdingenieur-directeur van de Volkshuisvesting in deze provincie. Na toekenning van de subsidie, werd het verbeteringsplan aan U voorgelegd om op basis daarvan financiële steun te verlenen aan de aanvrager. Het rijkssubsidie wordt namelijk aan de gemeente toegekend, die dit onder dezelfde voorwaarden en bepalingen doorgeeft aan de aanvrager van het subsidie (=opdrachtgever b. Ons college verleende subsidie aan particuliere verhuurders, zulks op basis van de desbetreffende rijksregeling. De subsidiebedragen werden gedeclareerd bij het Rijk. Het aantal subsidiebeschikkingen was gelimi teerd door de financiële ruimte welke de HID voor de gemeente reserveerde binnen het totale Friese contingent. De bevoegdheid tot het verstrekken van subsidie ontleenden wij aan de be treffende post op de begroting. In verband met het in werking treden van de nieuwe regeling zullen wij ons moeten beraden over mogelijke veranderingen binnen de tot nu toe gehanteerde werkwijze met betrekking tot de subsidiëring van de verbetering van huurwo ningen. Hiertoe is nog onvoldoende gelegenheid geweest, gelet op de zeer korte termijn van invoering van de nieuwe regeling. In dit verband zullen wij ons tevens beraden over het ontwikkelen van een gemeentelijke verordening met betrekking tot de subsidiëring van de verbe tering van huurwoningen. Daarin zullen de procedure en de nadere voorwaarden voor het aanvragen van en de condities waaronder subsidie wordt verleend worden opgenomen. Ter zake wordt binnen afzienbare tijd een voorbeeldveror dening van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten uitgebracht. Om de verbetering van huurwoningen op basis van de nieuwe regeling niet on nodig te vertragen is het noodzakelijk dat tot het moment van vaststellen van de gemeentelijke verordening een overgangsregeling wordt getroffen. Wij stellen daarbij het volgende voor: a. huurwoningen van corporaties en Gemeentelijk Woningbedrijf. Op basis van de Planning en Programmering van nieuwbouw en woningverbetering 1987-1991, welke U in september 1986 heeft vastgesteld, zullen wij aan de hand van de te ontvangen budgetten een voorlopig voorstel ontwikkelen ten aanzien van de verdeling van de budgetten naar concrete projecten toe. Dit voorstel zullen wij voorleggen aan de Commissie voor de Ruimtelijke Orde ning en Volkshuisvesting. Voorstellen tot subsidiëring van concrete projecten worden vervolgens aan Uw Raad voorgelegd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1987 | | pagina 206