- 2 -
4De organisatie van de instelling.
4.1. Het management.
Het geringe ledental van de vereniging KRIC, dat wordt gevormd door de
vrijwilligers zelf, en het rechtstreekse belang dat betrokkenen als
werkers hebben bij het beleid dat door de instelling wordt gevoerd,
hebben ertoe bijgedragen dat het binnen deze vrijwilligersorganisatie
gebruik was om bestuurlijke taken niet te delegeren, doch collectief
aan te pakken. Het moge duidelijk zijn dat een dergelijke organisa
tievorm van invloed is geweest op de slagvaardigheid van handelen van
de medewerkers alsmede van de instelling als geheel.
In het ingediende beleidsplan van het KRIC worden de nodige gedachten
ontvouwd die moeten leiden tot een versterking van de organisatievorm
van deze instelling, o.a. door een duidelijke taaktoedeling aan
bestuursleden en het creëren van een coördinatiepunt binnen de vere
niging.
Wij achten het van belang het bestuur van het KRIC te verzoeken ons na
een jaar te informeren omtrent de resultaten die zijn bereikt met de
voorgenomen maatregelen ter versterking van het management binnen de
organisatie.
4.2. Organisatiekosten
In de tot nu toe gehanteerde subsidiemethodiek wordt een eigen bijdrage
verlangd van de leden van de vereniging ter dekking van de organisatie
kosten. Wij achten het, gelet op de doelstelling van de vereniging en
de taakuitoefening van de vrijwilligers daarbinnen, niet langer wen
selijk van een contributie uit te gaan. Wij stellen U daarom voor het
jaarlijks subsidie ten behoeve van het KRIC met ingang van 1987 te
verhogen met een bedrag van 1.750,ter dekking van de organisa
tiekosten.
4.3. Vervanging inventarisgoederen.
In de brief van het KRIC wordt naar voren gebracht, dat mede door toe
doen van de vorig jaar tot de voorziening toegelaten druggebruikers een
deel van de inventaris verloren is gegaan. Met de vervanging van
bedoelde goederen (huisraad, linnengoed) is een bedrag gemoeid van
975,-.
Wij stellen U voor, gezien het belang van deze inventarisgoederen voor
de voorziening, aan het KRIC eenmalig een subsidie te verstrekken tot
maximaal 975,
4.4. Onkostenvergoeding vrijwilligers
Zoals hiervoor onder punt 2. is gesteld is een groot deel van de nieuw
aangetrokken vrijwilligers bij het KRIC woonachtig in een andere plaats
in Friesland dan Leeuwarden.
Om de reiskosten die gemoeid zijn met het vervoer van en naar de
woonplaats niet ten laste te laten komen van het eigen budget van
betrokkenen, wordt door het KRIC voorgesteld daarin een subsidie te
verstrekken. De daarmee verband houdende kosten worden op jaarbasis
geraamd op een bedrag van afgerond 10.000,
- 3 -
Met betrekking tot dit verzoek merken wij het volgende op.
Wij staan op het standpunt dat een plaatselijk werkend initiatief in
principe in staat moet zijn de wenselijk geachte activiteiten te
ontplooien met vrijwilligers uit de eigen gemeente. Naar ons oordeel
zou dan ook niet moeten worden overgegaan tot het beschikbaar stellen
van financiële middelen voor kosten die verband houden met het reizen
van en naar de "werkplek"
In het geval van het KRIC heeft zich een situatie voorgedaan die wij
als uitzonderlijk beschouwen. Het is de instelling niet mogelijk geble
ken na een drastisch verloop in het vrijwilligersbestand de opvangacti-
viteiten anders te continueren dan met behulp van vrijwillige
medewerkenden van buiten de gemeente.
Ten einde de instelling in staat te stellen de activiteiten voorlopig
op de huidige voet voort te zetten, maar tevens ertoe over te gaan de
ongewenste situatie te beëindigen door vrijwilligers uit Leeuwarden te
werven, stellen wij U voor de eerste helft van dit jaar daartoe een
subsidie van 5.000,beschikbaar te stellen.
Over de resulaten die zijn behaald met het werven van vrijwilligers uit
onze eigen gemeente zal door het KRIC in een binnen dit half jaar uit
te brengen rapportage uitsluitsel moeten worden gegeven. Afhankelijk
van de uitkomsten van deze evaluatie kan indien dit nog nodig mocht
zijn voor de resterende periode van het jaar een bedrag van ten hoogste
2.500,beschikbaar worden gesteld.
Samenvattend stellen wij U voor het budget ten behoeve van organisatie
kosten van het KRIC éénmalig te verhogen met een extra subsidie van
maximaal 7.500,ten behoeve van reiskostenvergoedingen aan
vrijwilligers. Tenslotte merken wij op, dat wij gemeend hebben het
onderhavige verzoek in een bredere context te moeten plaatsen. Daartoe
is een beleidsnotitie opgesteld inzake faciliteiten voor vrijwilligers
en de daarbij te verlenen vergoedingen. Deze notitie zal voor commen
taar worden voorgelegd aan een aantal hierbij rechtstreeks betrokken
instellingen en organisaties. Na afronding van deze inspraakprocedure
en na verwerking van de eventuele verkregen commentaren, zullen wij
genoemde notitie aan U ter vaststelling voorleggen. Het concept is voor
U bij de onderhavige stukken met betrekking tot dit voorstel ter
inzage gelegd.
5. Huisvestingssituatie
Reeds sinds langere tijd wordt de huidige lokatie waar het KRIC is gevestigd
(Uniabuurt 10) als minder gewenst ervaren. Een en ander hangt samen met de
geluidsoverlast die een krisiscentrum dat opereert buiten de openingsuren
van de reguliere hulpverleningsinstellingen onvermijdelijk met zich mee
brengt. Aangezien wij geen mogelijkheid zien, dan wel tegen zeer hoge kos
ten, om het bestaande pand geschikt te maken om ook in de toekomst als kri-
sisopvangcentrum te kunnen dienen, zijn wij voornemens het KRIC onder te
brengen in het nieuwbouwcomplex Schoolstraat e.o. Met het oog daarop hebben
wij in het kader van het nieuw beleid voor de beleidsperiode 1987-1991 aan U
voorgesteld om met ingang van 1987 het huisvestingssubsidie met een bedrag
van 12.500,per jaar te verhogen. Het ligt in de bedoeling om de plan
ontwikkeling dienaangaande nog voor het zomerreces '"'an dit jaar af te ron
den.