- 2 - 4De organisatie van de instelling. 4.1. Het management. Het geringe ledental van de vereniging KRIC, dat wordt gevormd door de vrijwilligers zelf, en het rechtstreekse belang dat betrokkenen als werkers hebben bij het beleid dat door de instelling wordt gevoerd, hebben ertoe bijgedragen dat het binnen deze vrijwilligersorganisatie gebruik was om bestuurlijke taken niet te delegeren, doch collectief aan te pakken. Het moge duidelijk zijn dat een dergelijke organisa tievorm van invloed is geweest op de slagvaardigheid van handelen van de medewerkers alsmede van de instelling als geheel. In het ingediende beleidsplan van het KRIC worden de nodige gedachten ontvouwd die moeten leiden tot een versterking van de organisatievorm van deze instelling, o.a. door een duidelijke taaktoedeling aan bestuursleden en het creëren van een coördinatiepunt binnen de vere niging. Wij achten het van belang het bestuur van het KRIC te verzoeken ons na een jaar te informeren omtrent de resultaten die zijn bereikt met de voorgenomen maatregelen ter versterking van het management binnen de organisatie. 4.2. Organisatiekosten In de tot nu toe gehanteerde subsidiemethodiek wordt een eigen bijdrage verlangd van de leden van de vereniging ter dekking van de organisatie kosten. Wij achten het, gelet op de doelstelling van de vereniging en de taakuitoefening van de vrijwilligers daarbinnen, niet langer wen selijk van een contributie uit te gaan. Wij stellen U daarom voor het jaarlijks subsidie ten behoeve van het KRIC met ingang van 1987 te verhogen met een bedrag van 1.750,ter dekking van de organisa tiekosten. 4.3. Vervanging inventarisgoederen. In de brief van het KRIC wordt naar voren gebracht, dat mede door toe doen van de vorig jaar tot de voorziening toegelaten druggebruikers een deel van de inventaris verloren is gegaan. Met de vervanging van bedoelde goederen (huisraad, linnengoed) is een bedrag gemoeid van 975,-. Wij stellen U voor, gezien het belang van deze inventarisgoederen voor de voorziening, aan het KRIC eenmalig een subsidie te verstrekken tot maximaal 975, 4.4. Onkostenvergoeding vrijwilligers Zoals hiervoor onder punt 2. is gesteld is een groot deel van de nieuw aangetrokken vrijwilligers bij het KRIC woonachtig in een andere plaats in Friesland dan Leeuwarden. Om de reiskosten die gemoeid zijn met het vervoer van en naar de woonplaats niet ten laste te laten komen van het eigen budget van betrokkenen, wordt door het KRIC voorgesteld daarin een subsidie te verstrekken. De daarmee verband houdende kosten worden op jaarbasis geraamd op een bedrag van afgerond 10.000, - 3 - Met betrekking tot dit verzoek merken wij het volgende op. Wij staan op het standpunt dat een plaatselijk werkend initiatief in principe in staat moet zijn de wenselijk geachte activiteiten te ontplooien met vrijwilligers uit de eigen gemeente. Naar ons oordeel zou dan ook niet moeten worden overgegaan tot het beschikbaar stellen van financiële middelen voor kosten die verband houden met het reizen van en naar de "werkplek" In het geval van het KRIC heeft zich een situatie voorgedaan die wij als uitzonderlijk beschouwen. Het is de instelling niet mogelijk geble ken na een drastisch verloop in het vrijwilligersbestand de opvangacti- viteiten anders te continueren dan met behulp van vrijwillige medewerkenden van buiten de gemeente. Ten einde de instelling in staat te stellen de activiteiten voorlopig op de huidige voet voort te zetten, maar tevens ertoe over te gaan de ongewenste situatie te beëindigen door vrijwilligers uit Leeuwarden te werven, stellen wij U voor de eerste helft van dit jaar daartoe een subsidie van 5.000,beschikbaar te stellen. Over de resulaten die zijn behaald met het werven van vrijwilligers uit onze eigen gemeente zal door het KRIC in een binnen dit half jaar uit te brengen rapportage uitsluitsel moeten worden gegeven. Afhankelijk van de uitkomsten van deze evaluatie kan indien dit nog nodig mocht zijn voor de resterende periode van het jaar een bedrag van ten hoogste 2.500,beschikbaar worden gesteld. Samenvattend stellen wij U voor het budget ten behoeve van organisatie kosten van het KRIC éénmalig te verhogen met een extra subsidie van maximaal 7.500,ten behoeve van reiskostenvergoedingen aan vrijwilligers. Tenslotte merken wij op, dat wij gemeend hebben het onderhavige verzoek in een bredere context te moeten plaatsen. Daartoe is een beleidsnotitie opgesteld inzake faciliteiten voor vrijwilligers en de daarbij te verlenen vergoedingen. Deze notitie zal voor commen taar worden voorgelegd aan een aantal hierbij rechtstreeks betrokken instellingen en organisaties. Na afronding van deze inspraakprocedure en na verwerking van de eventuele verkregen commentaren, zullen wij genoemde notitie aan U ter vaststelling voorleggen. Het concept is voor U bij de onderhavige stukken met betrekking tot dit voorstel ter inzage gelegd. 5. Huisvestingssituatie Reeds sinds langere tijd wordt de huidige lokatie waar het KRIC is gevestigd (Uniabuurt 10) als minder gewenst ervaren. Een en ander hangt samen met de geluidsoverlast die een krisiscentrum dat opereert buiten de openingsuren van de reguliere hulpverleningsinstellingen onvermijdelijk met zich mee brengt. Aangezien wij geen mogelijkheid zien, dan wel tegen zeer hoge kos ten, om het bestaande pand geschikt te maken om ook in de toekomst als kri- sisopvangcentrum te kunnen dienen, zijn wij voornemens het KRIC onder te brengen in het nieuwbouwcomplex Schoolstraat e.o. Met het oog daarop hebben wij in het kader van het nieuw beleid voor de beleidsperiode 1987-1991 aan U voorgesteld om met ingang van 1987 het huisvestingssubsidie met een bedrag van 12.500,per jaar te verhogen. Het ligt in de bedoeling om de plan ontwikkeling dienaangaande nog voor het zomerreces '"'an dit jaar af te ron den.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1987 | | pagina 238