- 2 - omtrent mogelijke alternatieven. Dit advies ligt voor U bij de stukken ter inzage. Alvorens alternatieven te overwegen, dient evenwel te worden be dacht dat elk alternatief waarbij wordt afgeweken van de meest gewenste geografische verdeling zoals die is aangegeven in het door U aangewezen voorkeursmodel, leidt tot een hogere weerstand bij de parkeerders. Zoals hiervoor is aangegeven moeten volgens het voorkeursmodel in het wes telijk deel van de binnenstad 220 vervangende parkeerplaatsen worden ge realiseerd. Deze plaatsen zijn met name bedoeld voor winkelbezoekers en overige kort- en middellang parkeerders, welke de binnenstad bereiken via de Harlingerstraatweg en de Mr. P.J. Troelstraweg. Uitgaande van het feit dat wordt afgezien van de realisering van een kelderdek op het Oldehoof- sterkerkhof, bestaat nog wel de mogelijkheid uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen op de begane grond van het Oldehoofsterkerkhof te reali seren. Wanneer namelijk het gehele plein wordt geëgaliseerd, kan het veel efficiënter worden ingericht. Het aantal parkeerplaatsen 'kan dan worden uitgebreid van 175 naar 285; een toename derhalve van 110 parkeerplaatsen. Dit betekent dat er nog een tekort is van 110 plaatsen. Een voor de hand liggend alternatief is de Groeneweg. In deze sector van de binnenstad is dit vrijwel de enige mogelijkheid om extra parkeerplaatsen te realiseren. Het toekennen van een parkeerfunctie aan de Groeneweg betekent dat een totale herinrichting van deze weg nodig is, waarbij naast het parkeren aan dacht moet worden besteed aan het fietsverkeer en de wens het profiel visueel aantrekkelijker en meer in overeenstemming met de omgeving te ma ken. In een eerste uitwerking komt de hoofddirecteur van de D.S.O. op grond van een profielindeling waarbij éénzijdig wordt geparkeerd, tot de voorlopige conclusie dat niet 110 maar slechts 55 parkeerplaatsen op de Groeneweg kun nen worden gerealiseerd. Op korte termijn leidt dat evenwel niet tot problemen omdat het in het voorkeursmodel aangegeven aantal plaatsen (220 parkeerplaatsen) is geba seerd op de parkeerbehoefte, zoals die is geprognotiseerd voor de middel lange termijn, hetgeen inhoudt dat dit tekort niet direct na het wegvallen van de Oude Veemarkt ontstaat, maar in de loop van 4 a 5 jaar. Een beslis sing omtrent het compenseren van dit tekort is dan ook niet urgent. Hoewel op voorhand verschillende (in meer of mindere mate theoretische) op lossingen denkbaar zijn, achten wij het thans dan ook niet noodzakelijk de finitieve lokatiekeuzen te doen. Een en ander is verantwoord, gelet op de eerdere constatering (zie ook plan van aanpak parkeervoorzieningen), dat de Groeneweg maximaal 150 parkeer plaatsen extra kan herbergen, alsook gezien de samenhang met de nog verder uit te werken plannen nabij het Hoeksterend en de Amelandsstraat. Bij de definitieve planvorming zal het in eerder genoemde plan van aanpak geconstateerde tekort ter zake van de zgn. autonome groei in dit stadsdeel worden betrokken. Gelet op het vorenstaande stellen wij U voor af te zien van de realisering van een kelderdek op het Oldehoofsterkerkhof en in plaats daarvan (in eerste instantie) te besluiten tot egalisering van dit plein (variant 9b uit bedoeld studierapport). Het plan voor de herinrichting van de Groeneweg moet nog verder worden voorbereid en ontwikkeld. Op de kosten van e.e.a. zal hierna worden ingegaan. - 3 - II. In bedoeld plan van aanpak wordt uitgegaan van het realiseren van 400 tij delijke parkeerplaatsen in het gebied Tulpenburg, voorafgaand aan het weg vallen van de Oude Veemarkt. De kosten van realisering van bedoelde voor ziening zouden ruim 1 miljoen bedragen. Wij hebben ons erover beraden of dit plan mogelijk kan worden versoberd. Van de 400 plaatsen op Tulpenburg zijn ca. 250 nodig in verband met het wegvallen van de Oude Veemarkt en ca. 150 ten gevolge van het tijdelijk wegvallen van de Klanderij tijdens de bouw van een definitieve parkeervoorziening. In principe is het dus moge lijk de 400 plaatsen gefaseerd aan te leggen. Er kan begonnen worden met de aanleg van 250 plaatsen, terwijl de overige 150 plaatsen kunnen worden aangelegd op het moment dat met de bouw van de parkeergarage wordt begon nen. Het voordeel hiervan is dat flexibeler gereageerd kan worden op het werkelijke parkeergedrag. Als bijvoorbeeld zou blijken dat na het wegvallen van de Oude Veemarkt, aanmerkelijk minder dan 250 plaatsen gebruikt worden, dan kan de tweede fase geheel of gedeeltelijk achterwege blijven. Wij menen dat het plan ook in ander opzicht dient te worden versoberd. De reden dat de aanlegkosten nogal hoog zijn uitgevallen, houdt met name ver band met het feit dat voor de verharding is gekozen voor asfalt met de bij behorende fundering, terwijl daarnaast o.a. rekening is gehouden met het aanbrengen van afwatering (kolken), verlichting en markering. Teneinde tot een goedkopere opzet te komen is een variant gemaakt, die een besparing - vooral op de hierbedoelde onderdelen - oplevert van 35 a 40)5. Alhoewel aan deze variant bepaalde nadelen kleven (o.a. wat betreft het onderhoud) menen wij toch aan een zo goedkoop mogelijke oplossing de voorkeur te moe ten geven. Op de kosten hiervan zal eveneens hierna worden ingegaan. III. In Uw vergadering van 23 juni 1986 (bijlage nr. 250) hebt U naast het feit dat U hebt ingestemd met het plan van aanpak, ten behoeve van de uitvoering van de eerste fase van het plan van aanpak een krediet beschikbaar gesteld van 1.580.000,Voor de planontwikkeling rondom het Fonteinland was hierin een bedrag opgenomen van 1.447.000,(kosten aanleg parkeerter rein, voorbereidings- en directiekosten, plankosten en kosten voor het treffen van diverse vervangende sportvoorzieningen)Eind oktober 1986 heb ben wij de uitgangspunten van de Werkgroep Fonteinland vastgesteld. Deze werkgroep heeft de opdracht om op basis van de Studie vervangende parkeer voorzieningen Oude Veemarkt plannen te ontwikkelen voor de realisering van 210 parkeerplaatsen op het Fonteinland, invulling te geven aan de overige gronden en op basis daarvan het geldende bestemmingsplan aan te passen. Voorts hebben wij recentelijk ingestemd met het door genoemde werkgroep ontwikkelde bebouwings- en inrichtingsvoorstel voor het Fonteinland e.o. (ligt bij de stukken ter inzage). Op basis hiervan doen wij U separaat een voorstel toekomen tot het nemen van een voorbereidingsbesluit als bedoeld in artikel 21 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening voor het betreffende gebied. Als gevolg van planontwikkeling is een bedrag aan extra kosten ont staan van 882.000,Dit bedrag is ontstaan als gevolg van meer parkeer plaatsen, meer verhard oppervlak, extra plankwaliteit, reconstructie ter plaatse van de Tesselschadestraat, herstraten van de Jacob Catsstraat, slo pen van het gebouw van de Voetbalvereniging M.K.V.'29, groenvoorzieningen, extra kosten voorbereiding en toezicht en meer stedebouwkundigc plankosten. Wat betreft de aanleg van extra parkeerplaatsen merken wij het volgende op.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1987 | | pagina 73