- 4 - gezamenlijk over te nemen tegen een vergoeding ten bedrage van het voor de verwerving en instandhouding van die bezittingen aangewende deel van het eigen vermogen van de vereniging benevens eventueel een naar het oordeel van Burgemeester en Wethouders billijke vergoeding voor üquidatiekosten 11. alle kosten en renten, vallende op het afsluiten van de garantie overeenkomst en op de eventuele hypotheekvestiging, komen ten laste van de vereniging; 12. Burgemeester en Wethouders zijn bevoegd, zolang de in de garantie overeenkomst bedoelde geldlening niet geheel zal zijn afgelost, nadere voorwaarden te stellen. Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzitter. Secretaris. Deelnota Onderwijs-Emancipatie met bijbehorende nadere standpuntbepaling. Bijlage no. 155 Leeuwarden, 26 maart 1987. Aan de Gemeenteraad. In het Collegeprogramma 1986-1990 wordt vrouwenemancipatie als één van de hoofdprioriteiten aangemerkt. Daarmee wordt een daarvóór gevoerd beleid geïnt ensiveerd. Reeds bij de ontwikkeling van de Emancipatienota Leeuwarden werd geconstateerd dat het opstellen van een integrale nota, waarin alle beleidssectoren aan de orde moesten komen, praktisch onuitvoerbaar bleek. De keuze viel toen op de behandeling van een beperkt aantal beleidssectoren. In overleg met de Commissie voor Emancipatie-aangelegenheden werd besloten in een vervolg-emancipatienota de ontwikkeling van het onderwijs-emancipatiebeleid te formuleren; dit vanuit de visie dat in het streven naar een geëmancipeerde samenleving voor het onderwijs een belangrijke taak is weggelegd. Immers, enerzijds kan geconstateerd worden dat de huidige maatschappij mede een produkt is van het onderwijs uit het verle den, anderzijds kan men stellen dat de toekomstige maatschappij mede bepaald wordt door het onderwijs van nu. De taak van het onderwijs op dit gebied zal o.m. inhouden dat aan jongens en meisjes een fundamenteel gevoel van maatschappelijke en persoonlijke gelijkwaar digheid wordt meegegeven. Deze taakstelling vraagt ook om verandering van de inhoud en de structuur van het onderwijs. In de deelnota is getracht een eerste aanzet te geven tot een dergelijk onderwijs-emancipatiebeleid, in de wetenschap dat voor een werkelijk effectief onderwijs-emancipatiebeleid een permanente dialoog tussen het gemeentebestuur en het onderwijsveld, ouders en maatschappelijke organisaties nodig is. Wij zijn er ons daarbij van bewust dat er een aantal weerstanden overwonnen moet worden Deze weerstanden zijn deels inherent aan het emancipatiebeleid, dat in feite streeft naar doorbreking van maatschappelijke verhoudingen. Daarnaast is een onderwijs-emancipatiebeleid tevens onderwijsvernieuwend en onderwijsvernieuwing roept als zodanig ook weerstand op, veroorzaakt door orga nisatorische problemen, innovatieproblemen, e.d. Daarnaast zijn wij ons ervan bewust dat beïnvloeding zich noodgedwongen moet richten op: a. die scholen waarvan de gemeente tevens het schoolbestuur vormt; b. het aanbevelen van bepaalde activiteiten, het verschaffen van informatie en het eventueel toekennen van extra middelen voor scholen die zich bereid verklaren ter zake activiteiten te ontwikkelen. In de onderhavige nota wordt ruimschoots aandacht besteed aan de volgende facetten van onderwijs-emancipatiebeleid: - het landelijk onderwijs-emancipatiebeleid: Hfdst. II.; - het tot nu toe gevoerde gemeentelijk beleid: Hfdst. III.; - de positie van meisjes als leerling: Hfdst. IV.; - de rol van de leerkracht m.b;t. onderwijs-emancipatie: Hfdst. V.; - de invloed van leermiddelen m.b.t roldoorbreking: Hfdst. VI.; - de positie van de vrouw als werkneemster in het onderwijs: Hfdst. VII.; - de invloed van de ouders: Hfdst. VIII.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1987 | | pagina 118