- 2 -
3. Onderhoud bestratingen.
U heeft in principe ingestemd met het voorstel het budget van de afdeling
Onderhoud bestratingen van de Dienst Stadsontwikkeling met 150.000,— te
verlagen. Wij stellen U voor ingaande 1988 op deze post een verlaging van
150.000,aan te brengen. Deze maatregel heeft tot gevolg dat de volgende
buurten niet op korte termijn zullen worden herstraat:
- de Hollanderwijk;
- Auke Stellingwerfstraat en omgeving;
- Cambuursterpad en omgeving en
- de Transvaalwijk.
4. Openbare verlichting.
U heeft in principe besloten tot ombuigingen in de sfeer van de openbare
verlichting ad 75.000,Van dit bedrag kan 32.500,worden gerealiseerd
door de afschrijvingstermijn van de zgn. toonfrequent-apparatuur gelijk te
stellen aan de afschrijvingstermijn van de verlichtingsinstallaties.
Ten aanzien van het resterende gedeelte van de taakstelling heeft de N.V. Frigas
gerapporteerd dat de reeds in het kader van de bijstelling van de begroting 1986
aangegeven verlaging van de onderhoudskosten met 40.000,als structureel kan
worden aangemerkt. Dit bedrag is gebaseerd op vermindering van periodieke ver-
vangingskosten als gevolg van het feit dat ter vermindering van het stroomver
bruik uit vele dubbellampsarmaturen, één lamp is verwijderd, bovendien zal als
gevolg van deze maatregel een geringer aantal lampen defect raken.
Wij stellen U derhalve voor definitief over te gaan tot een verlaging van deze
post per 1987 met een bedrag van 72.500,
5. Onderhoud gemeentelijke gebouwen.
Wij hebben U medegedeeld dat wij de mogelijkheden tot een versobering van
het onderhoud en van het schoonmaken van gebouwen zouden onderzoeken.
De aan dit onderzoek verbonden taakstelling bedroeg 250.000,— p.m. voor het
doorbetalingseffect naar het bijzonder onderwijs.
Uit dit nader onderzoek is gebleken dat een besparing van 247.000,op dit
onderdeel technisch haalbaar is. Bij de berekening van dit bedrag is ervan
uitgegaan dat ten aanzien van het schoonmaken van schoolgebouwen wordt aangeslo
ten bij de landelijk geldende Londo-normen.
Wij stellen U derhalve voor definitief te besluiten tot een gefaseerde ombuiging
op de betrokken posten, welke per 1991 is opgelopen tot 247.000,Wij
stellen U voor de hiermee gepaard gaande besparing als gevolg van het door
betalingseffect naar het bijzonder onderwijs aan te wenden als bijdrage aan de
invulling van de taakstelling op onderhoud in het kader van de aanvullende her
waardering 1987-1991.
6. Apparaatskosten gemeenschappelijke regelingen.
In de bijlage "Herwaardering, nieuw beleid en overige bijlagen" is aangekon
digd dat nader zou worden gerapporteerd of de kostenbeperking die de Regio zich
zelf in het verleden heeft opgelegd in juiste verhouding staat tot de daling van
de algemene uitkering uit het Gemeentefonds en of er aanleiding bestaat te
bevorderen dat de uitgaven in Regio-verband (verder) verlaagd worden. Uit dit
onderzoek is gebleken dat vanwege een aantal verschillende ontwikkelingen, van
de kostenbeperking die de Regio zichzelf heeft opgelegd per saldo geen effect
merkbaar is geweest in de gemeentebegroting.
- 3 -
Gezien de aanstaande fusie van de Regio Noord-Oost Friesland en de Regio
Friesland-Noord, waarvan de financiële consequenties nog niet geheel bekend
zijn, en het feit dat U vanuit de veronderstelling dat een en ander budgettair
neutraal zal verlopen, reeds besloten heeft de hiervoor gereserveerde middelen
voor de algemene dienst aan te wenden, stellen wij U evenwel voor geen verdere
taakstelling t.a.v. apparaatskosten op te leggen.
Wij zullen daarnaast in de Regio Friesland-Noord bevorderen dat de aanstaande
fusie inderdaad budgettair neutraal verloopt.
7. Analyse V.B.A.-cijfers.
Het Verificatiebureau heeft de geconstateerde afwijkingen op de begro
tingsonderdelen brandweer en sportvelden nader geanalyseerd. Ten aanzien van de
rapportage met betrekking tot de brandweer hebben wij besloten dat deze dient te
worden betrokken bij het in deze raadsbrief genoemde herwaarderingsonderzoek
inzake de brandweer.
Omtrent de rapportage met betrekking tot sportvelden hebben wij besloten dat er
voor eind 1987 nader dient te worden gerapporteerd over de mogelijke oorzaken
van de geconstateerde verschillen. Bovendien hebben wij een nadere vergelijking
gemaakt van de artikel-12-kengetallen, de V.B.A.-kengetallen en de voor Leeuwar
den geldende kengetallen.
Alvorens definitieve uitspraken kunnen worden gedaan omtrent deze afwijkingen,
dient er nader onderzoek naar de oorzaken daarvan plaats te vinden.
Wij hebben derhalve besloten de betrokken afdelingen en/of diensten op te dragen
commentaar te leveren op de in deze rapportage geconstateerde afwijkingen, waar
bij met name aandacht dient te worden geschonken aan mogelijke verklaringen
daarvan. Aan de hand van dit commentaar kan worden bekeken omtrent welke afwij
kingen het Verificatiebureau zal worden verzocht nader onderzoek te verrichten.
Wij stellen U derhalve voor deze rapportage voorshands voor kennisgeving aan te
nemen
Het verschil tussen de in het kader van de oorspronkelijke herwaarderingsopera
tie 1987-1991 geformuleerde taakstellingen en de blijkens de diverse rapportages
te realiseren taakstellingen kan als volgt worden samengevat.
Tabel: Mutaties ten opzichte van de oorspronkelijke taakstellingen (bedragen x
1.000, mutaties ten opzichte van het voorgaande jaar).
1987 1988 1989 1990 1991
onderhoud gebouwen
1
B
29 N
62
N
43
B
44
B
centrale parkeermeters
75 B
75
N
openbare verlichting
40
B
42
N
Totaal mutaties
41
B
46 B
179
N
43
B
44
B
In absolute cijfers
41
B
87 B
92
N
49
N
5
N
Zoals uit deze tabel kan worden afgeleid zijn de verschillen ten opzichte van de
oorspronkelijke taakstellingen van geringe aard. Deze mutaties zijn verwerkt in
het dekkingsplan zoals dat Uw Raad in het kader van de aanvullende herwaar—
deringsoperatie is aangeboden.