- 2 - 3. Onderhoud bestratingen. U heeft in principe ingestemd met het voorstel het budget van de afdeling Onderhoud bestratingen van de Dienst Stadsontwikkeling met 150.000,— te verlagen. Wij stellen U voor ingaande 1988 op deze post een verlaging van 150.000,aan te brengen. Deze maatregel heeft tot gevolg dat de volgende buurten niet op korte termijn zullen worden herstraat: - de Hollanderwijk; - Auke Stellingwerfstraat en omgeving; - Cambuursterpad en omgeving en - de Transvaalwijk. 4. Openbare verlichting. U heeft in principe besloten tot ombuigingen in de sfeer van de openbare verlichting ad 75.000,Van dit bedrag kan 32.500,worden gerealiseerd door de afschrijvingstermijn van de zgn. toonfrequent-apparatuur gelijk te stellen aan de afschrijvingstermijn van de verlichtingsinstallaties. Ten aanzien van het resterende gedeelte van de taakstelling heeft de N.V. Frigas gerapporteerd dat de reeds in het kader van de bijstelling van de begroting 1986 aangegeven verlaging van de onderhoudskosten met 40.000,als structureel kan worden aangemerkt. Dit bedrag is gebaseerd op vermindering van periodieke ver- vangingskosten als gevolg van het feit dat ter vermindering van het stroomver bruik uit vele dubbellampsarmaturen, één lamp is verwijderd, bovendien zal als gevolg van deze maatregel een geringer aantal lampen defect raken. Wij stellen U derhalve voor definitief over te gaan tot een verlaging van deze post per 1987 met een bedrag van 72.500, 5. Onderhoud gemeentelijke gebouwen. Wij hebben U medegedeeld dat wij de mogelijkheden tot een versobering van het onderhoud en van het schoonmaken van gebouwen zouden onderzoeken. De aan dit onderzoek verbonden taakstelling bedroeg 250.000,— p.m. voor het doorbetalingseffect naar het bijzonder onderwijs. Uit dit nader onderzoek is gebleken dat een besparing van 247.000,op dit onderdeel technisch haalbaar is. Bij de berekening van dit bedrag is ervan uitgegaan dat ten aanzien van het schoonmaken van schoolgebouwen wordt aangeslo ten bij de landelijk geldende Londo-normen. Wij stellen U derhalve voor definitief te besluiten tot een gefaseerde ombuiging op de betrokken posten, welke per 1991 is opgelopen tot 247.000,Wij stellen U voor de hiermee gepaard gaande besparing als gevolg van het door betalingseffect naar het bijzonder onderwijs aan te wenden als bijdrage aan de invulling van de taakstelling op onderhoud in het kader van de aanvullende her waardering 1987-1991. 6. Apparaatskosten gemeenschappelijke regelingen. In de bijlage "Herwaardering, nieuw beleid en overige bijlagen" is aangekon digd dat nader zou worden gerapporteerd of de kostenbeperking die de Regio zich zelf in het verleden heeft opgelegd in juiste verhouding staat tot de daling van de algemene uitkering uit het Gemeentefonds en of er aanleiding bestaat te bevorderen dat de uitgaven in Regio-verband (verder) verlaagd worden. Uit dit onderzoek is gebleken dat vanwege een aantal verschillende ontwikkelingen, van de kostenbeperking die de Regio zichzelf heeft opgelegd per saldo geen effect merkbaar is geweest in de gemeentebegroting. - 3 - Gezien de aanstaande fusie van de Regio Noord-Oost Friesland en de Regio Friesland-Noord, waarvan de financiële consequenties nog niet geheel bekend zijn, en het feit dat U vanuit de veronderstelling dat een en ander budgettair neutraal zal verlopen, reeds besloten heeft de hiervoor gereserveerde middelen voor de algemene dienst aan te wenden, stellen wij U evenwel voor geen verdere taakstelling t.a.v. apparaatskosten op te leggen. Wij zullen daarnaast in de Regio Friesland-Noord bevorderen dat de aanstaande fusie inderdaad budgettair neutraal verloopt. 7. Analyse V.B.A.-cijfers. Het Verificatiebureau heeft de geconstateerde afwijkingen op de begro tingsonderdelen brandweer en sportvelden nader geanalyseerd. Ten aanzien van de rapportage met betrekking tot de brandweer hebben wij besloten dat deze dient te worden betrokken bij het in deze raadsbrief genoemde herwaarderingsonderzoek inzake de brandweer. Omtrent de rapportage met betrekking tot sportvelden hebben wij besloten dat er voor eind 1987 nader dient te worden gerapporteerd over de mogelijke oorzaken van de geconstateerde verschillen. Bovendien hebben wij een nadere vergelijking gemaakt van de artikel-12-kengetallen, de V.B.A.-kengetallen en de voor Leeuwar den geldende kengetallen. Alvorens definitieve uitspraken kunnen worden gedaan omtrent deze afwijkingen, dient er nader onderzoek naar de oorzaken daarvan plaats te vinden. Wij hebben derhalve besloten de betrokken afdelingen en/of diensten op te dragen commentaar te leveren op de in deze rapportage geconstateerde afwijkingen, waar bij met name aandacht dient te worden geschonken aan mogelijke verklaringen daarvan. Aan de hand van dit commentaar kan worden bekeken omtrent welke afwij kingen het Verificatiebureau zal worden verzocht nader onderzoek te verrichten. Wij stellen U derhalve voor deze rapportage voorshands voor kennisgeving aan te nemen Het verschil tussen de in het kader van de oorspronkelijke herwaarderingsopera tie 1987-1991 geformuleerde taakstellingen en de blijkens de diverse rapportages te realiseren taakstellingen kan als volgt worden samengevat. Tabel: Mutaties ten opzichte van de oorspronkelijke taakstellingen (bedragen x 1.000, mutaties ten opzichte van het voorgaande jaar). 1987 1988 1989 1990 1991 onderhoud gebouwen 1 B 29 N 62 N 43 B 44 B centrale parkeermeters 75 B 75 N openbare verlichting 40 B 42 N Totaal mutaties 41 B 46 B 179 N 43 B 44 B In absolute cijfers 41 B 87 B 92 N 49 N 5 N Zoals uit deze tabel kan worden afgeleid zijn de verschillen ten opzichte van de oorspronkelijke taakstellingen van geringe aard. Deze mutaties zijn verwerkt in het dekkingsplan zoals dat Uw Raad in het kader van de aanvullende herwaar— deringsoperatie is aangeboden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1987 | | pagina 135