- 12 -
- 13 -
dentele opbrengst van deze maatregel bedraagt f 120.000,in 1987
en in 1988.
b. Vacaturestop.
De Vacaturecommissie heeft in de jaren 1984, 1985 en 1986 een aan
tal vacatures van gemeentelijk personeel behandeld dat overeenkomt
met gemiddeld 60 formatieplaatsen. Van deze vacatures bleek 20% tot
de rendabele sectoren te behoren. Voor gemiddeld 48 vacatures per
jaar zal een vacaturestop derhalve besparingen kunnen opleveren.
Wij stellen U voor een voor de jaren 1987 en 1988 geldende vaca
turestop in te stellen, inhoudende dat vacatures in het algemeen
niet eerder dan één jaar nadat ze zijn ontstaan, mogen worden ver
vuld, hetgeen ten opzichte van de thans gemiddeld verstrijkende
periode, een extra vertraging van acht maanden betekent. Voor maxi
maal 25% van de vacatures zal een mogelijkheid bestaan tot snellere
invulling daarvan.
Het budgettaire effect van deze maatregel bedraagt, rekening hou
dend met de gevolgen hiervan voor de post onderuitputting
f 450.000,— in 1987, f 1.200.000,— in 1988 en f 750.000,— in
1989.
Bovendien stellen wij U voor vanuit het oogpunt van gelijke behan
deling voor de gesubsidieerde instellingen eveneens een vacature
stop van 75% in te stellen. Voorshands worden de baten hiervan p.m.
geraamd
c. Reserves en voorzieningen.
Van de in de bijlage 3 bij de begroting opgenomen reserves en fond
sen is een aantal reserves en fondsen aan te wijzen die min of meer
vrij besteed kunnen worden en derhalve voor (tijdelijke) afroming
in aanmerking komen.
Wij stellen U voor diverse reserves met circa 22% af te romen,
opdat op deze wijze f 1,0 miljoen ten gunste van de algemene re
serve kan worden gebracht. Wij zijn voornemens deze maatregel per
1990 weer ongedaan te maken.
d. Wijziging voorstellen nieuw beleid.
In het kader van de aanwending van het nog niet bestede gedeelte
van de rijksvergoeding voor het basisonderwijs over de jaren 1985
en 1986, is U een aantal voorstellen gedaan. Een gedeelte van deze
voorstellen is door U aangehouden. Na nader beraad stellen wij U
voor de in eerdere instantie voor 1987 voorgestelde uitgaven ten
behoeve van onderwijsvoorrangsactiviteiten (f 30.000,onderwijs
in eigen taal en cultuur (f 30.000,en Vredesonderwijs
(f 25.000, te bekostigen uit het Fonds onderwijsontwikkeling, in
plaats van ten laste van genoemde rijksvergoeding. Alduó ontstaat
een incidentele besparing ad f 85.000,in 1987.
Bovendien stellen wij U voor van de in eerdere instantie voorge
stelde storting in 1987 van f 100.000,in het Fonds onderwijs-
emancipatie een bedrag van f 50.000,uit te stellen tot 1988.
e. Versnelde verhoging onroerend-goedbelastingen.
Door de werking van de limieten moesten per 1987 de opbrengstra
mingen voor de onroerend-goedbelastingen uiteindelijk met
f 1.350.000,neerwaarts worden aangepast. Van dit bedrag is
f 725.000,gedekt via een verhoging van de tarieven van de af
valstoffenheffing en van de rioolrechten. Hierna resteerde derhalve
een te derven opbrengst ad f 625.000,Aangezien de limieten voor
de onroerend-goedbelastingen hoogstwaarschijnlijk met ingang van
1988 zullen worden verruimd, heeft U destijds besloten deze te
derven opbrengst gefaseerd over drie jaar te compenseren. Voors
hands stellen wij U voor deze compensatie niet gefaseerd maar in
één keer per 1988 te doen plaatsvinden. Deze maatregelen zouden tot
incidentele baten in 1988 ad f 420.000,en in 1989 ad
f 210.000,leiden. Indien de financiële situatie te zijner tijd
dit toelaat, zullen wij U echter voorstellen de effecten van deze
versnelde verhoging te compenseren.
Samengevat kunnen de door middel van de incidentele herwaarderings
operatie te realiseren besparingen als volgt worden weergegeven.
Tabel: D.m.v. de incidentele herwaarderingsoperatie te realiseren
besparingen naar jaar (bedragen x f 1.000,
(in absolute bedragen)
jaar
voorstel
1987
1988
1989
1990
1991
Uitstel van in
vesteringen
Vacaturestop
Reserves
Nieuw beleid
Onroerend-goed-
bel
28 N
450 B
1.000 B
135 B
593 B
1.200 B
50 N
420 B
185 B
750 B
210 B
342 B
1.000 N
340 B
Totaal
1.557 B
2.163 B
1.145 B
658 N
340 B
Dekkingsplan.
Uit de confrontatie van het in paragraaf 2.0 gegeven overzicht van
te dekken tekorten en de in de paragrafen 2.2 en 2.3 aangegeven
besparingen, die door middel van de structurele en de incidentele
herwaarderingsoperatie kunnen worden gerealiseerd, blijkt er nog
sprake te zijn van een omvangrijke problematiek. De hierop