- 12 - - 13 - dentele opbrengst van deze maatregel bedraagt f 120.000,in 1987 en in 1988. b. Vacaturestop. De Vacaturecommissie heeft in de jaren 1984, 1985 en 1986 een aan tal vacatures van gemeentelijk personeel behandeld dat overeenkomt met gemiddeld 60 formatieplaatsen. Van deze vacatures bleek 20% tot de rendabele sectoren te behoren. Voor gemiddeld 48 vacatures per jaar zal een vacaturestop derhalve besparingen kunnen opleveren. Wij stellen U voor een voor de jaren 1987 en 1988 geldende vaca turestop in te stellen, inhoudende dat vacatures in het algemeen niet eerder dan één jaar nadat ze zijn ontstaan, mogen worden ver vuld, hetgeen ten opzichte van de thans gemiddeld verstrijkende periode, een extra vertraging van acht maanden betekent. Voor maxi maal 25% van de vacatures zal een mogelijkheid bestaan tot snellere invulling daarvan. Het budgettaire effect van deze maatregel bedraagt, rekening hou dend met de gevolgen hiervan voor de post onderuitputting f 450.000,— in 1987, f 1.200.000,— in 1988 en f 750.000,— in 1989. Bovendien stellen wij U voor vanuit het oogpunt van gelijke behan deling voor de gesubsidieerde instellingen eveneens een vacature stop van 75% in te stellen. Voorshands worden de baten hiervan p.m. geraamd c. Reserves en voorzieningen. Van de in de bijlage 3 bij de begroting opgenomen reserves en fond sen is een aantal reserves en fondsen aan te wijzen die min of meer vrij besteed kunnen worden en derhalve voor (tijdelijke) afroming in aanmerking komen. Wij stellen U voor diverse reserves met circa 22% af te romen, opdat op deze wijze f 1,0 miljoen ten gunste van de algemene re serve kan worden gebracht. Wij zijn voornemens deze maatregel per 1990 weer ongedaan te maken. d. Wijziging voorstellen nieuw beleid. In het kader van de aanwending van het nog niet bestede gedeelte van de rijksvergoeding voor het basisonderwijs over de jaren 1985 en 1986, is U een aantal voorstellen gedaan. Een gedeelte van deze voorstellen is door U aangehouden. Na nader beraad stellen wij U voor de in eerdere instantie voor 1987 voorgestelde uitgaven ten behoeve van onderwijsvoorrangsactiviteiten (f 30.000,onderwijs in eigen taal en cultuur (f 30.000,en Vredesonderwijs (f 25.000, te bekostigen uit het Fonds onderwijsontwikkeling, in plaats van ten laste van genoemde rijksvergoeding. Alduó ontstaat een incidentele besparing ad f 85.000,in 1987. Bovendien stellen wij U voor van de in eerdere instantie voorge stelde storting in 1987 van f 100.000,in het Fonds onderwijs- emancipatie een bedrag van f 50.000,uit te stellen tot 1988. e. Versnelde verhoging onroerend-goedbelastingen. Door de werking van de limieten moesten per 1987 de opbrengstra mingen voor de onroerend-goedbelastingen uiteindelijk met f 1.350.000,neerwaarts worden aangepast. Van dit bedrag is f 725.000,gedekt via een verhoging van de tarieven van de af valstoffenheffing en van de rioolrechten. Hierna resteerde derhalve een te derven opbrengst ad f 625.000,Aangezien de limieten voor de onroerend-goedbelastingen hoogstwaarschijnlijk met ingang van 1988 zullen worden verruimd, heeft U destijds besloten deze te derven opbrengst gefaseerd over drie jaar te compenseren. Voors hands stellen wij U voor deze compensatie niet gefaseerd maar in één keer per 1988 te doen plaatsvinden. Deze maatregelen zouden tot incidentele baten in 1988 ad f 420.000,en in 1989 ad f 210.000,leiden. Indien de financiële situatie te zijner tijd dit toelaat, zullen wij U echter voorstellen de effecten van deze versnelde verhoging te compenseren. Samengevat kunnen de door middel van de incidentele herwaarderings operatie te realiseren besparingen als volgt worden weergegeven. Tabel: D.m.v. de incidentele herwaarderingsoperatie te realiseren besparingen naar jaar (bedragen x f 1.000, (in absolute bedragen) jaar voorstel 1987 1988 1989 1990 1991 Uitstel van in vesteringen Vacaturestop Reserves Nieuw beleid Onroerend-goed- bel 28 N 450 B 1.000 B 135 B 593 B 1.200 B 50 N 420 B 185 B 750 B 210 B 342 B 1.000 N 340 B Totaal 1.557 B 2.163 B 1.145 B 658 N 340 B Dekkingsplan. Uit de confrontatie van het in paragraaf 2.0 gegeven overzicht van te dekken tekorten en de in de paragrafen 2.2 en 2.3 aangegeven besparingen, die door middel van de structurele en de incidentele herwaarderingsoperatie kunnen worden gerealiseerd, blijkt er nog sprake te zijn van een omvangrijke problematiek. De hierop

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1987 | | pagina 144