- 14 -
betrekking hebbende cijfers zijn in onderstaande tabel weergegeven:
Tabel: Confrontatie van de te dekken tekorten en de te realiseren
besparingen naar jaar (bedraen x f 1.000,
jaar 1987 1988 1989 1990 1991
Te dekken tekorten 10.109 N 10.713 N 8.892 N 7.439 N 6.285 N
Structurele her
waarderingsoperatie 1.025 B 4.277 B 6.442 B 7.793 B 8.563 B
Incidentele her
waarderingsoperatie 1.557 B 2.163 B 1.145 B 658 N 340 B
Tekort overschot
na herwaardering 7.527 N 4.273 N 1.305 N 304 N 2.618 B
Bij dit overzicht is nog geen rekening gehouden met een mogelijke
bijdrage uit de algemene reserve.
Rekening houdend met de in de jaren 1987 tot en met 1991 reeds
voorziene stortingen in en onttrekkingen aan deze reserves blijkt
dat het verloop van de stand van deze reserve onvoldoende is om de
optredende resterende incidentele tekorten te kunnen dekken. Er zij
echter opgemerkt dat hierbij nog geen rekening is gehouden met de
aanwending van de opbrengst van de verkoop van het Gemeentelijk
Electriciteitsbedrijf en de Stadsverwarming aan de N.V. Frigas. Van
deze opbrengst kan f 9 miljoen vrij worden aangewend. Gezien de
omvang van de resterende incidentele tekorten zien wij ons genood
zaakt U voor te stellen dit bedrag ten goede te doen komen aan de
algemene reserve.
De geschetste budgettaire situatie brengt bovendien met zich mee
dat wij geen mogelijkheid hebben gezien tot zodanige extra herwaar-
deringsvoorstellen te besluiten dat er gedurende de beleidsperiode
een bodem in de algemene reserve ad f 3,0 miljoen kan worden ge
raamd
In principe achten wij een bodem van f 3,0 miljoen noodzakelijk om
onverwachte tegenvallers op te kunnen vangen. Gezien de budgettaire
problematiek stellen wij U thans echter voor vanaf 1 januari 1989
van deze bodem af te zien, en per 1 januari 1992 weer van het
herstel van de bodem uit te gaan.
In onderstaande tabel kunt U zien hoe het verloop van de algemene
reserve de komende jaren zal zijn, na toevoeging van de opbrengst
van de verkoop van het Gemeentelijk Electriciteitsbedrijf en de
Stadsverwarming en na dekking uit deze reserve van de resterende
tekorten. Een overzicht van de toevoegingen aan en onttrekkingen
van de algemene reserve tot en met 1991 ligt voor U ter inzage.
- 15 -
Tabel: Verloop algemene reserve tot en met 1991 (bedragen x
f~1000,
Stand per 1 januari 1987 f 4.530
1 januari 1988 f 6.701
1 januari 1989 f 2.307
1 januari 1990 f 899
1 januari 1991 f 394
1 januari 1992 f 2.766
Uit het verloop van deze reserve, is af te leiden dat de totale
herwaarderingstaakstellingen maar net voldoende zijn om het dek-
kingsplan sluitend te maken. In het jaar 1990 zal de reserve tot
bijna 0 gedaald zijn.
Verlaging van de herwaarderingstaakstellingen leidt in deze be
leidsperiode tot extra begrotingstekorten die niet gedekt kunnen
worden.
Hoewel het erop zou kunnen lijken dat met de getroffen maatregelen
in het jaar 1992 sprake zal zijn van een overschot, is een derge
lijke conclusie op dit moment voorbarig.
Dit geldt immers alleen indien sprake is van ongewijzigde omstan
digheden. De ervaring van de laatste jaren heeft echter geleerd dat
veeleer sprake is van zich ongunstig wijzigende omstandigheden dan
van zich niet wijzigende, of gunstig wijzigende, omstandigheden. Te
denken valt alleen al aan kortingen van het Rijk op specifieke
uitkeringen die voortvloeien uit het regeerakkoord, waarmee nog
geen rekening is gehouden.
Indien echter mocht blijken dat de financiële situatie aanmerkelijk
verbetert en de U in dit kader gedane herwaarderingsvoorstellen
zouden kunnen worden heroverwogen, zullen wij U in eerste instantie
voorstellen doen die betrekking hebben op heroverweging van de U
gedane voorstellen tot verzwaring van de lastendruk. Indien moge
lijk zal dit al in het kader van de vaststelling van het Be
leidsplan 1988-1992 geschieden.
3Voorstellen tot nieuw beleid.
3.0 Inleiding.
In Uw vergadering d.d. 15 december 1986 e.v. heeft U besloten met
de volgende voorstellen voor nieuw beleid reeds in te stemmen:
lichtinstallatie trainingsveld S.C. Leeuwarden (f 5.000,--);
uitvoering Nota Werkgelegenheid (f 20.000,
gastouderproject (f 30.000,in 1987);
kinderdagverblijf (f 30.000,
basisvoorziening drugshulpverlening/-preventie (f 50.000,
Project Mensen Zonder Werk (f 238.500,in 1987),
alsmede in het kader van de toepassing van de Londo-systematiek
met de volgende voorstellen:
verhoging van de budgetten voor onderwijsleerpakketten naar
"Londo-norm" (f 512.000,— in 1987, lopend tot f 381.000,