- 4 - 3Toelichting op de herwaarderingsvoorstellen per spoor. STRUCTUREEL a. Vacaturebeleid/afstoten van taken. Vanwege de omvang van dit spoor en de veelheid van hiermee gepaard gaande voorstellen, hebben wij de toelichting op deze voorstellen in een aparte bijlage opgenomen. Hierin zijn de voorstellen per dienst geordend. U wordt voor de toelichting op dit spoor derhalve verwezen naar bijlage II. b. Subsidieverlening. Gelet op de omvang van de financiële tekorten van de gemeente zijn wij mening dat in principe alle gesubsidieerde instellingen een bijdrage moeten leveren aan de vermindering daarvan. Voorgesteld wordt uit te gaan van een korting van 4%. Ook de stortingen in gemeentelijke subsidiefondsen dienen met dit percentage te worden gekort. Gegeven de grote waarde die wij hechten aan het bejaardenwerk, emancipatie-activiteiten, peuterspeelzaalwerk, kinderopvang en activiteiten/voorzieningen ten behoeve van gehandicapten wordt voorgesteld de subsidies die in dat kader worden verstrekt van deze algemene bezuiniging uit te zonderen. Daarnaast stellen wij U voor een aantal gesubsidieerde instellingen een specifieke taakstelling op te leggen die de 4% korting over stijgt. Ter zake verwijzen wij U naar de toelichting bij de afzon derlijke voorstellen. Ook de subsidies voor deze instellingen zijn niet bij de algemene korting betrokken. Het merendeel van de hiervoorbedoelde kortingen kan met ingang van 1 januari 1988 worden gerealiseerd. Bovendien onderzoeken wij momenteel welk budget benodigd is om een minimaal noodzakelijk activiteitenaanbod in het kader van de basis educatie te kunnen handhaven. Voorshands gaan wij ervan uit dat dit minimaal noodzakelijke budget circa f 1,2 miljoen bedraagt. Totaal effect f 989.000,in 1988, oplopend tot f 1.877.000,in 1991. Specifieke taakstellingen. Stichting Gereformeerd Pedagogisch Centrum (480.00). Op 28 juni 1982 is door de gemeente besloten aan het Gereformeerd Pedagogisch Centrum (G.P.C.) subsidie te verlenen. Het G.P.C. is de landelijke schoolbegeleidingsdienst voor de vrijgemaakte gerefor meerde scholen. Op grond van de Rijkssubsidieregeling schoolbege leiding verstrekte ook het Rijk subsidie. Met ingang van 1 januari 1987 is de rijkssubsidieregeling vervangen door de Wet op de onderwijsverzorging. Deze wet kent niet het systeem van koppel subsidie zoals dat in de subsidieregeling was opgenomen. Het Rijk - 5 - betaalt nu aan begeleidingsdiensten die aan bepaalde voorwaarden voldoen een subsidie dat voldoende geacht wordt voor een minimale dienstverlening. Dat bedrag is de helft van het bedrag dat nodig zou zijn voor een sobere dienstverlening. Vanaf 1 januari 1988 zijn de gemeenten vrij al of niet te (blijven) 'subsidiëren. De gemeenten dienen vóór dat tijdstip ter zake een besluit te nemen. Dat besluit geldt dan voor twee jaren. Vanaf 1990 moeten gemeenten zich telkenmale voor een periode van 4 jaar vastleggen inzake de subsidiëring. Aangezien de gemeente Leeuwarden deelneemt aan de gemeenschappe lijke regeling van het G.C.0. en daaraan een aanzienlijk subsi diebedrag betaalt, zijn wij van oordeel dat deze dienst op basis van samenwerking tussen de diverse levensbeschouwelijke richtingen haar diensten moet en kan verlenen aan alle basisscholen in Leeu warden, ongeacht de levensbeschouwelijke richtingen. Aan de specifieke vragen en behoeften aan begeleiding op levensbe schouwelijk gebied zal het G.C.0. naar redelijkheid tegemoet moeten en kunnen komen. Wij stellen U daarom voor om het subsidie aan het Gereformeerd Pe dagogisch Centrum te Wezep met ingang van 1 januari 1988 te bee'in- digen. Effect: f 11.830, Natuur Educatief Centrum (510.01). Ten aanzien van het Natuur Educatief Centrum (N.E.C.) is de taak stelling bepaald op tenminste f 30.000, Dit bedrag zou gezien de rekeningscijfers over de laatste jaren haalbaar zijn door te bezuinigen op de materiële kosten van het N.E.C. Door de beoogde privatisering van de Kinderboerderij, waarin het N.E.C. is gehuisvest, zal een ontkoppeling moeten plaatsvinden tussen de Kinderboerderij en het N.E.C. Een en ander betekent dat zelfstandige huisvesting zou moeten wor den gezocht voor het N.E.C. Het resterende bedrag van rond f 105.000,na realisering van de taakstelling laat dat niet toe, gezien de belangrijke meerkosten van een zelfstandige huisvesting. Gezien de financiële taakstelling is derhalve opheffing van het N.E.C. in de huidige vorm onvermijdelijk. Door het N.E.C. is aangegeven dat van een teruglopende ondersteu- ningsvraag vanuit het onderwijs gesproken kan worden. Gezien een aantal externe factoren die hieraan ten grondslag liggen, kan op dit moment niet worden vastgesteld of deze teruggang structureel wordt, dan wel van tijdelijke aard is. Bovendien zijn er landelijke tendenzen om taken en functies van natuur-educatieve centra te verbreden naar meerdere sectoren van het gemeentelijk milieu beleid. Nader onderzoek naar de wenselijke structuur, taak en functie van de natuureducatie lijkt ons wenselijk.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1987 | | pagina 151