- 8 -
Stichting Nuts Kinderboerderij (560.03).
Eertijds is met het bestuur van de Stichting Nuts Kinderboerderij
een overeenkomst aangegaan waarin werd bepaald dat het stichtings
bestuur voor rekening en risico van de gemeente Leeuwarden het kin-
derboerderijcomplex (in eigendom bij de gemeente Leeuwarden) zou
beheren
In dit verband verleent de gemeente een subsidie aan de stichting
van f 69.740,— terwijl daarnaast in de gemeentebegroting voor deze
voorziening bedragen zijn opgenomen voor kapitaallasten
(f 28.420, en onderhoud (f 34.100,
Gelet op de financiële positie waarin de gemeente verkeert en in
aanmerking nemende dat de aard van deze voorziening zich daarvoor
leent, zijn wij van oordeel dat getracht moet worden exploitatie
van de kinderboerderij kostendekkend te maken.
Wij streven ernaar dat de huidige functies van deze voorziening, te
weten een recreatieve functie voor met name de jongere jeugd
alsmede de kennismaking van de jeugd met verschillende aspecten van
de natuur ook in de gewijzigde opzet gehandhaafd kunnen blijven.
Vooralsnog menen wij dat door privatisering van dit complex een
aanzienlijke besparing op de gemeentelijke uitgaven kan worden
bereikt.
De uiteindelijk te realiseren bezuiniging zal echter afhankelijk
zijn van de mate waarin de gemeente voorwaarden stelt ten aanzien
van het (toekomstige) gebruik van dit complex na overdracht.
Effect: f 70.000,
Reservering projectenbeleid in het kader van het Programma Sociaal-
Cultureel Werk (561.01).
Binnen het Programma Sociaal-Cultureel Werk is als onderdeel van de
uitgaven op het terrein van buurtactiviteiten een reservering opge
nomen van f 27.150,per jaar. Deze stelpost is bedoeld voor
experimenten die gericht zijn op de doelgerichte aanpak van proble
men van doelgroepen die in het gemeentelijk beleid prioriteit heb
ben gekregen, voor zover deze kosten niet geacht kunnen worden te
zijn begrepen in de subsidiabele kosten waarvoor de buurtorganisa
tie een afkoopsom wordt toegekend.
In de praktijk is gebleken dat ingediende aanvragen, op enkele na,
niet voldoen aan de criteria die ter zake zijn gesteld.
Uit de betrokken stelpost zijn tot nu toe weinig subsidies
verstrekt, zodat kan worden geconcludeerd, dat deze post binnen het
Programma Sociaal-Cultureel Werk, onderdeel buurtactiviteiten,
ingaande 1987 kan komen te vervallen.
Effect: f 27.150,
Projecten Mensen zonder Werk (611.04).
In het Sociaal-Cultureel Programma 1987 (zie blz. 121 van de Nadere
Standpuntbepaling) hebben wij aangegeven dat de subsidiëring van
een aantal projecten in 1988 op grond van in het programma genoemde
overwegingen niet zal worden gecontinueerd. Het betreft hier de
- 9 -
volgende projecten:
1. Vrouw en Werkwinkel f 44.675,
2. Inktwerk f 61.720,
3. E.V.A. f 67.710,—
f 174.105,—
Het bovenstaande bedrag kan derhalve in het kader van de herwaarde
ring aan het budget voor projecten voor mensen zonder werk worden
onttrokken.
Daarnaast constateren wij dat het bij de Stichting Project Mensen
zonder Werk ondergebrachte en met ingang van 1987 geheel door de
gemeente gesubsidieerde bureau Pro-F in de praktijk de gehele pro
vincie Friesland tot zijn werkgebied rekent en tevens teveel over
lap vertoont met het Regionaal Instituut voor het Midden- en Klein
bedrijf. In verband hiermee wordt voorgesteld het subsidie t.b.v.
het bureau Pro-F ad f 86.500,met ingang van 1988 te herwaarderen
en terug te brengen tot f 43.250,
Bij de subsidiëring van projecten voor mensen zonder werk wordt,
overeenkomstig het collegeprogramma de volgende prioriteitsvolgorde
gehanteerd: werkgerichtevormingsgerichte en als laatste vrije-
tijdsgerichte activiteiten. In verband met de lagere prioriteit
voor vrijetijds- en vormingsgerichte activiteiten wordt voorgesteld
om het subsidie in de kosten van deze activiteiten met 35% te ver
lagen. Hierdoor kan een besparing worden bereikt van f 18.480,
die resulteert in een verlaging van het subsidie aan de volgende
instellingen:
Kreativiteitscentrum f 4.550,
Stichting Anders Aktieven f 1.350,
Stichting Project Mensen zonder Werk f 3.500,
Stichting Het Baken f 1.260,
Stichting Vormingswerk Jonge Volwassenen f 7.820,
f 18.480,—
Tenslotte wordt voorgesteld om ook op de werkgerichte activiteiten,
naar analogie van de algemene korting die op subsidies wordt door
gevoerd, een 4% korting toe te passen, hetgeen een besparing kan
opleveren van f 46.165,
De totale besparing die uit het vorenstaande voortvloeit bedraagt
f 282.000,— (f 174.105,— f 43.250,— f 18.480,—
f 46.165,
Effect: f 282.000,
Stichting S.Q.S. Telefonische Hulpdienst Friesland (620.00).
Als gevolg van de invoering van de Welzijnswet per 1 januari 1987,
is de subsidiëringsverantwoordelijkheid voor de telefonische hulp
diensten bij de provinciale overheid gelegd. Dit brengt met zich
mee, dat de rijksbijdrage aan de provinciale overheid wordt toege
kend en dat met ingang van genoemde datum de subsidiëring van deze
instelling door de provincie is overgenomen.
Gelet daarop is het in principe mogelijk de voor deze instelling in