- 26 - RESUME. x f 1.000,— 1987 1988 1989 1990 1991 routine-investeringen 52 B 41 N 65 N 303 B 338 B opschuiven investeringen 200 N 514 B 250 B 39 B 2 B halveren budgetten kan toormeubilair e.d. 120 B 120 B 28 N 593 B 185 B 342 B 340 B b. Vacaturestop. Wij zijn van mening dat er dient te worden overgegaan tot een vaca turestop, inhoudende dat vacatures in het algemeen niet eerder dan één jaar nadat ze zijn ontstaan, mogen worden vervuld. Deze maatre gel betekent ten opzichte van de thans gemiddeld verstrijkende periode een extra vertraging van acht maanden. Voor maximaal 25% van de ontstane vacatures zal, gezien de noodzaak, een mogelijkheid bestaan voor snellere vervulling. Bij de berekening van de met deze maatregel te realiseren besparing zijn wij uitgegaan van het feit dat de Vacaturecommissie in de jaren 1984, 1985 en 1986 een aantal vacatures heeft behandeld dat overeenkomt met gemiddeld 60 for matieplaatsen. Van deze vacatures bleek 20% tot de rendabele sec toren te behoren. Voor 36 vacatures per jaar, in casu 75% van de resterende 48 vacatures, zal. de vacaturestop derhalve tot besparingen leiden. Rekening houdend met het effect van deze maatregel op de hoogte van de post Onderuitputting, zal de netto besparing in 1987 f 450.000,bedragen. Indien elke in 1987 stopgezette vacature in totaal één jaar wordt aangehouden, is het effect f 750.000,in 1988. Indien de vacaturestop ook in 1988 zal worden getroffen zal de totale besparing in dit jaar f 1,2 miljoen (in casu f 750.000,plus f 450.000,bedragen. Het budgettair effect in 1989 van een voor 1988 geldende vacaturestop bedraagt eveneens f 750.000, Ter invulling van de aangegeven 25% van de ontstane vacatures heb ben wij besloten tot de volgende procedure. Per vergadering van de Vacaturecommissie wordt slechts toestemming gegeven tot vervulling van 15% van het aantal ontstane vacatures. De resterende 10% wordt opgespaard en éénmaal per kwartaal wordt over de invulling daarvan besloten. Deze maatregel heeft de volgende voordelen: - wij zijn minder afhankelijk van het vacature-aanbod op een bepaald moment; er bestaat een betere mogelijkheid tot "sturing" ten aanzien van ontstane knelpunten; - er bestaat een betere mogelijkheid de uitvoering van essentiële gemeentelijke taken in de procedure te betrekken. Bij de afweging van het al dan niet toestaan van vervulling van - 27 - vacatures zullen, overeenkomstig de aanbevelingen van de Commissie voor het Georganiseerd Overleg, mede de volgende criteria worden betrokken: - is er een relatief hoog ziekteverzuim in de desbetreffende sector? is er in verhouding veel onervaren personeel aanwezig? Indien besloten is om vacatures in principe met acht maanden aan te houden, zal het secretariaat van de Vacaturecommissie er voor zorg dragen dat de aangehouden vacatures na acht maanden wederom in de Vacaturecommissie aan de orde zullen worden gesteld. Ten aanzien van vacatures, die in rendabele sectoren zullen ont staan, hebben wij besloten dat deze in principe worden vervuld, mits er aan de volgende voorwaarden is voldaan: - de diensten hebben aangegeven op welke wijze de desbetreffende functie rendabel is; - er duidelijk is aangegeven waarom de functie vervuld moet wor den; - de verhouding eigen personeel en uitbesteding in principe niet ten nadele van uitbesteding wordt gewijzigd. Analoog aan de bovengenoemde voor het ambtelijk personeel geldende vacaturestop, achten wij het gewenst voor de gesubsidieerde instellingen een soortgelijke maatregel in te voeren. Deze vacaturestop houdt in, dat vacatures eerst kunnen worden ver vuld indien naar het oordeel van ons college genoegzaam is aange toond dat niet op een andere wijze in de ontstane vacature kan worden voorzien en dat vervulling van de vacature in verband met de taakuitoefening van de instelling als onontkoombaar moet worden beschouwd. Daarnaast is in de vacaturestop een temporisering van de invulling van de desbetreffende vacatures begrepen. Ervan uitgaan de dat thans het vervullen van vacatures bij gesubsidieerde instel lingen gemiddeld 2 maanden duurt en gegeven het feit dat voor het ambtelijk personeel tot een uitstel van vacaturevervulling van tenminste 8 maanden is besloten, zijn wij van mening dat in het algemeen de bij gesubsidieerde instellingen ontstane vacatures eerst na 10 maanden mogen worden vervuld. Wij gaan ervan uit dat 25% van de vacatures versneld dient te wor den ingevuld Bij de beoordeling van dergelijke verzoeken zal voorrang worden verleend aan vacatures die ontstaan bij werksoorten met een hoge prioriteit. Een daartoe door ons in te stellen Vacaturecommissie Gesubsidieerde Instellingen zal zich buigen over de vacaturever vullingen en de termijn waarop deze dienen plaats te vinden. Naar onze mening dienen alle instellingen die vallen onder de CA0- Welzijn en die nu reeds toestemming voor vacaturevervulling dienen te vragen, onder de toepassing van deze maatregel te vallen. Daar naast dienen ook andere instellingen die personeel in dienst hebben en aanzienlijke gemeentelijke subsidies ontvangen (met name -ook in de personeelskosten), onder deze regeling (te gaan) vallen. Wij denken hierbij aan instellingen als de Openbare Bibliotheek, de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1987 | | pagina 162