- 26 -
RESUME.
x f 1.000,—
1987 1988 1989 1990 1991
routine-investeringen 52 B 41 N 65 N 303 B 338 B
opschuiven investeringen 200 N 514 B 250 B 39 B 2 B
halveren budgetten kan
toormeubilair e.d. 120 B 120 B
28 N 593 B 185 B 342 B 340 B
b. Vacaturestop.
Wij zijn van mening dat er dient te worden overgegaan tot een vaca
turestop, inhoudende dat vacatures in het algemeen niet eerder dan
één jaar nadat ze zijn ontstaan, mogen worden vervuld. Deze maatre
gel betekent ten opzichte van de thans gemiddeld verstrijkende
periode een extra vertraging van acht maanden. Voor maximaal 25%
van de ontstane vacatures zal, gezien de noodzaak, een mogelijkheid
bestaan voor snellere vervulling. Bij de berekening van de met deze
maatregel te realiseren besparing zijn wij uitgegaan van het feit
dat de Vacaturecommissie in de jaren 1984, 1985 en 1986 een aantal
vacatures heeft behandeld dat overeenkomt met gemiddeld 60 for
matieplaatsen. Van deze vacatures bleek 20% tot de rendabele sec
toren te behoren. Voor 36 vacatures per jaar, in casu 75% van de
resterende 48 vacatures, zal. de vacaturestop derhalve tot
besparingen leiden. Rekening houdend met het effect van deze
maatregel op de hoogte van de post Onderuitputting, zal de netto
besparing in 1987 f 450.000,bedragen. Indien elke in 1987
stopgezette vacature in totaal één jaar wordt aangehouden, is het
effect f 750.000,in 1988. Indien de vacaturestop ook in 1988 zal
worden getroffen zal de totale besparing in dit jaar f 1,2 miljoen
(in casu f 750.000,plus f 450.000,bedragen. Het budgettair
effect in 1989 van een voor 1988 geldende vacaturestop bedraagt
eveneens f 750.000,
Ter invulling van de aangegeven 25% van de ontstane vacatures heb
ben wij besloten tot de volgende procedure. Per vergadering van de
Vacaturecommissie wordt slechts toestemming gegeven tot vervulling
van 15% van het aantal ontstane vacatures. De resterende 10% wordt
opgespaard en éénmaal per kwartaal wordt over de invulling daarvan
besloten. Deze maatregel heeft de volgende voordelen:
- wij zijn minder afhankelijk van het vacature-aanbod op een
bepaald moment;
er bestaat een betere mogelijkheid tot "sturing" ten aanzien
van ontstane knelpunten;
- er bestaat een betere mogelijkheid de uitvoering van essentiële
gemeentelijke taken in de procedure te betrekken.
Bij de afweging van het al dan niet toestaan van vervulling van
- 27 -
vacatures zullen, overeenkomstig de aanbevelingen van de Commissie
voor het Georganiseerd Overleg, mede de volgende criteria worden
betrokken:
- is er een relatief hoog ziekteverzuim in de desbetreffende
sector?
is er in verhouding veel onervaren personeel aanwezig?
Indien besloten is om vacatures in principe met acht maanden aan te
houden, zal het secretariaat van de Vacaturecommissie er voor zorg
dragen dat de aangehouden vacatures na acht maanden wederom in de
Vacaturecommissie aan de orde zullen worden gesteld.
Ten aanzien van vacatures, die in rendabele sectoren zullen ont
staan, hebben wij besloten dat deze in principe worden vervuld,
mits er aan de volgende voorwaarden is voldaan:
- de diensten hebben aangegeven op welke wijze de desbetreffende
functie rendabel is;
- er duidelijk is aangegeven waarom de functie vervuld moet wor
den;
- de verhouding eigen personeel en uitbesteding in principe niet
ten nadele van uitbesteding wordt gewijzigd.
Analoog aan de bovengenoemde voor het ambtelijk personeel geldende
vacaturestop, achten wij het gewenst voor de gesubsidieerde
instellingen een soortgelijke maatregel in te voeren.
Deze vacaturestop houdt in, dat vacatures eerst kunnen worden ver
vuld indien naar het oordeel van ons college genoegzaam is aange
toond dat niet op een andere wijze in de ontstane vacature kan
worden voorzien en dat vervulling van de vacature in verband met de
taakuitoefening van de instelling als onontkoombaar moet worden
beschouwd. Daarnaast is in de vacaturestop een temporisering van de
invulling van de desbetreffende vacatures begrepen. Ervan uitgaan
de dat thans het vervullen van vacatures bij gesubsidieerde instel
lingen gemiddeld 2 maanden duurt en gegeven het feit dat voor het
ambtelijk personeel tot een uitstel van vacaturevervulling van
tenminste 8 maanden is besloten, zijn wij van mening dat in het
algemeen de bij gesubsidieerde instellingen ontstane vacatures
eerst na 10 maanden mogen worden vervuld.
Wij gaan ervan uit dat 25% van de vacatures versneld dient te wor
den ingevuld
Bij de beoordeling van dergelijke verzoeken zal voorrang worden
verleend aan vacatures die ontstaan bij werksoorten met een hoge
prioriteit. Een daartoe door ons in te stellen Vacaturecommissie
Gesubsidieerde Instellingen zal zich buigen over de vacaturever
vullingen en de termijn waarop deze dienen plaats te vinden.
Naar onze mening dienen alle instellingen die vallen onder de CA0-
Welzijn en die nu reeds toestemming voor vacaturevervulling dienen
te vragen, onder de toepassing van deze maatregel te vallen. Daar
naast dienen ook andere instellingen die personeel in dienst hebben
en aanzienlijke gemeentelijke subsidies ontvangen (met name -ook in
de personeelskosten), onder deze regeling (te gaan) vallen. Wij
denken hierbij aan instellingen als de Openbare Bibliotheek, de