_4- d. Bezuinigingstadsvernieuwing Sneller opheffen projekt- en contactgroepen; geen verslagen projektgroepvergaderingen en dergelijke, doch slechts afsprakenlijstjes minder hoorzittingen; minder duur materiaal gebruiken in de S.V.; minder woonerven. e- Y?Y2i242Yi22_^ienstyerlening Sluiting kantoor in de middaguren; minder uitvoerige stukken en tekeningen naar de commis sies collectieve atv-invulling f 9Y9§nisatorische_verbeteringen Inperken en verfijnen van het systeem voor tijdschrij- ven meer taakstellend werken op basis van duidelijke op drachten eventuele vragen van de commissieleden vooraf inleve ren, zodat minder ambtenaren naar de commissievergade ringen hoeven; kleinere M.Z.C.. De huidige huisvestingskosten zijn hoog. Er dient een on derzoek gestart te worden naar een goedkopere oplossing in deze. Evenzo met betrekking tot de gemeentewerf h. Vereenvoudiging van de procedures inzake het schoolonder- houd Standpunt College van B en W naar aanleiding van de voor stellen van de D.S.O. Nadere rapportage over de ingediende voorstellen heeft aangetoond, dat slechts marginale bezuinigingen op basis van de voorstellen van de D.S.O. zijn te bereiken. Wij zijn echter van mening, dat - net als de overige diensten en sectoren - ook de D.S.O. een substantiële bijdrage aan de taakstelling dient te leveren, ter grootte van f 200.000,--. In dat kader hebben wij de D.S.O. opdracht gegeven een overzicht te maken van alle begrotingsposten die van invloed zijn op de gemeentebegroting, hetzij door dat zij rechtstreeks ten laste van de Algemene Dienst ko men, hetzij doordat zij via budgetten van andere diensten indirekt van invloed zijn op de Algemene Dienst. -5- Vanuit deze invalshoek dient nogmaals bekeken te worden welke mogelijkheden voor herwaardering door middel van het afstoten van taken zijn te realiseren. Wij gaan er vanuit, dat genoemde taakstelling van f 200.000,-- haalbaar is en zullen u hierover zo spoedig mogelijk informeren. aBezuinigingsvoorstellen 1. Organisatorische en efficiencymaatregelen, zoals: een plattere organisatie doorvoeren (minder leidingge venden en meer verantwoordelijkheden bij de mede werk sters de buitendienst gaan opsplitsen in kleinere werkeenhe den, waarin de buitendienst en juridische zaken worden geconcentreerd en deze eenheden meer verantwoordelijk worden voor hun eigen produkt. 2. Herijking en verdere standaardisatie van het formulierenbe stand. Nu het nieuwe zekerheidsstelsel redelijk uitgekris talliseerd lijkt, lijkt het mogelijk deze standaardisaties door te voeren, hetgeen de efficiency kan verhogen. Evenzo wordt hierbij gedacht aan een verdergaande standaardisatie van de rapportages 3. Overgaan op een microfischesysteem bij de afdeling Interne Zaken van de G.S.D.. Hier lijken eveneens besparingen ge realiseerd te kunnen worden. 4. Verdergaande automatisering van de dienst. Het huidige Ce- van-systeem is arbeidsintensief. Van het nieuwe systeem worden besparingen verwacht. 5In principe kan - in verband met de inkrimping van het personeelsbestand - het pas aangekochte pand aan het Noordvliet worden afgestoten. bStandpunt College van B en W naar aanleiding van rapporta ge G S D Bij de behandeling van de automatisering van de G.S.D. in 1985 is u toegezegd, dat er een vergelijkend onderzoek zal plaatsvinden met betrekking tot de totale formatie van een aantal vergelijkbare sociale diensten in het land. Medio 1986 is door het Ministerie van Binnenlandse Zaken aan de Rijksuniversiteit Leiden en de Stichting voor Economisch Onderzoek te Amsterdam de opdracht verleend om een verge lijkend onderzoek in te stellen naar de apparaatskosten van sociale diensten in gemeenten van meer dan 50.000 in woners II Gemeentelijke Sociale Dienst

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1987 | | pagina 169