_4-
d. Bezuinigingstadsvernieuwing
Sneller opheffen projekt- en contactgroepen;
geen verslagen projektgroepvergaderingen en dergelijke,
doch slechts afsprakenlijstjes
minder hoorzittingen;
minder duur materiaal gebruiken in de S.V.;
minder woonerven.
e- Y?Y2i242Yi22_^ienstyerlening
Sluiting kantoor in de middaguren;
minder uitvoerige stukken en tekeningen naar de commis
sies
collectieve atv-invulling
f 9Y9§nisatorische_verbeteringen
Inperken en verfijnen van het systeem voor tijdschrij-
ven
meer taakstellend werken op basis van duidelijke op
drachten
eventuele vragen van de commissieleden vooraf inleve
ren, zodat minder ambtenaren naar de commissievergade
ringen hoeven;
kleinere M.Z.C..
De huidige huisvestingskosten zijn hoog. Er dient een on
derzoek gestart te worden naar een goedkopere oplossing in
deze. Evenzo met betrekking tot de gemeentewerf
h.
Vereenvoudiging van de procedures inzake het schoolonder-
houd
Standpunt College van B en W naar aanleiding van de voor
stellen van de D.S.O.
Nadere rapportage over de ingediende voorstellen heeft
aangetoond, dat slechts marginale bezuinigingen op basis
van de voorstellen van de D.S.O. zijn te bereiken. Wij
zijn echter van mening, dat - net als de overige diensten
en sectoren - ook de D.S.O. een substantiële bijdrage aan
de taakstelling dient te leveren, ter grootte van
f 200.000,--. In dat kader hebben wij de D.S.O. opdracht
gegeven een overzicht te maken van alle begrotingsposten
die van invloed zijn op de gemeentebegroting, hetzij door
dat zij rechtstreeks ten laste van de Algemene Dienst ko
men, hetzij doordat zij via budgetten van andere diensten
indirekt van invloed zijn op de Algemene Dienst.
-5-
Vanuit deze invalshoek dient nogmaals bekeken te worden
welke mogelijkheden voor herwaardering door middel van het
afstoten van taken zijn te realiseren. Wij gaan er vanuit,
dat genoemde taakstelling van f 200.000,-- haalbaar is en
zullen u hierover zo spoedig mogelijk informeren.
aBezuinigingsvoorstellen
1. Organisatorische en efficiencymaatregelen, zoals:
een plattere organisatie doorvoeren (minder leidingge
venden en meer verantwoordelijkheden bij de mede
werk sters
de buitendienst gaan opsplitsen in kleinere werkeenhe
den, waarin de buitendienst en juridische zaken worden
geconcentreerd en deze eenheden meer verantwoordelijk
worden voor hun eigen produkt.
2. Herijking en verdere standaardisatie van het formulierenbe
stand. Nu het nieuwe zekerheidsstelsel redelijk uitgekris
talliseerd lijkt, lijkt het mogelijk deze standaardisaties
door te voeren, hetgeen de efficiency kan verhogen. Evenzo
wordt hierbij gedacht aan een verdergaande standaardisatie
van de rapportages
3. Overgaan op een microfischesysteem bij de afdeling Interne
Zaken van de G.S.D.. Hier lijken eveneens besparingen ge
realiseerd te kunnen worden.
4. Verdergaande automatisering van de dienst. Het huidige Ce-
van-systeem is arbeidsintensief. Van het nieuwe systeem
worden besparingen verwacht.
5In principe kan - in verband met de inkrimping van het
personeelsbestand - het pas aangekochte pand aan het
Noordvliet worden afgestoten.
bStandpunt College van B en W naar aanleiding van rapporta
ge G S D
Bij de behandeling van de automatisering van de G.S.D. in
1985 is u toegezegd, dat er een vergelijkend onderzoek zal
plaatsvinden met betrekking tot de totale formatie van een
aantal vergelijkbare sociale diensten in het land. Medio
1986 is door het Ministerie van Binnenlandse Zaken aan de
Rijksuniversiteit Leiden en de Stichting voor Economisch
Onderzoek te Amsterdam de opdracht verleend om een verge
lijkend onderzoek in te stellen naar de apparaatskosten
van sociale diensten in gemeenten van meer dan 50.000 in
woners
II Gemeentelijke Sociale Dienst