voering van de B.T.W.-verhoging met 1$ per 1 oktober vorig jaar, biedt een budgetafspraak dan in het algemeen te weinig compensatiemogelijkheden. Wij hebben de prijsstijgingen in 1986 kunnen opvangen doordat gemiddeld kleiner is gebouwd, dan waarvan ten tijde van het maken van de budgetaf spraak nog werd uitgegaan. De verkleining is ook een gevolg van program matische wijziging in de uit te voeren projecten. In het algemeen dienen prijsstijgingen naar onze mening te worden gecompen seerd door verhoging van de normbouwkosten, alsmede - ter voorkoming van huurprijsconsequenties - door aanpassing van de subsidies. b. De herverdelingsdatum per 1 juni. Dit betreft de datum waarop tenminste 50$ van het contingent moet zijn toegedeeld en de plannen daarvoor voor rijksdeelname moeten zijn ingediend. Voor Leeuwarden is deze in 1986 niet toegepast. Een dergelijke datum geldt echter wel voor 1987. Wij achten het stellen van een vervroegde indieningsdatum een decentralisa tievreemd element. Wij verwachten - gelet op de voorbereidingstijd welke met ontwikkeling van projecten is gemoeid - daarvan in de praktijk grote moeilijkheden gezien de tijdsdruk. c. Meerjarige zekerheid. Gelet op de voorbereidingstermijn en het moment van herverdeling dient ten minste zekerheid voor 2 jaar te worden gegeven over de continuïteit van het N.K.S., t.w. investeringsbedragen, subsidiëring en de wijze waarop prijsstijgingen worden gecompenseerd. Dit is tevens van belang met het oog op het gefaseerd uitvoeren van grotere projecten. d. Personele aspecten van invoering van het N.K.S. Ten gevolge van de decentralisatie van de Volkshuisvesting zijn de kosten voor de gemeente toegenomen, o.a. ten gevolge van de uitvoering van de kosten/kwaliteitstoetsbudgetbewaking etc. Tot nu toe is hiervoor - noch door een verhoging van de uitkering uit het Gemeentefonds, noch anderzins door middel van een specifieke regeling bin nen het N.K.S. - compensatie geboden. Wij hebben hiervoor meermalen aandacht gevraagd. Mede daardoor voert de Vereniging van Nederlandse Gemeenten overleg met de Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer met het oog op de landelijke invoering van het N.K.S. per 1 januari 1988 II. Voortzetting proef in 1987. De in gang gezette proef met het Normkostensysteem 1986 wordt in 1987 voortgezet. Ten opzichte van 1986 is het N.K.S. niet wezenlijk verandert. Ondanks de punten van kritiek achten wij het gewenst dat - gezien het belang van financiële zekerheid - ook in Leeuwarden de proef met de decentralisatie van de Volkshuisvesting wordt voortgezet. Uit overleg met de Federatie van Leeuwarder Woningcorporaties is gebleken dat ook de woningcorporaties hechten aan voortzetting van het werken met het Normkostensysteem op basis van de thans ontstane praktijk. Tevens heeft de Federatie uitgesproken dat, gelet op de positieve ervaringen tijdens de afgelopen proefperiode, D.H.V. Raadgevend Ingenieursbureau B.Vte Amersfoort door de corporaties voortaan zal worden ingeschakeld als kostendes- kundige in het kader van de ontwikkeling van bouwplannen in de sociale huursec tor. Ook wij hebben de inschakeling van D.H.V. als positief ervaren. Door de advisering omtrent kosten/kwaliteit door één kostenadviesbureau wordt een homogene toetsing mogelijk, die waarborgt dat elk bouwplan aan de hand van dezelfde criteria wordt beoordeeld. III. Woningbouwprogramma 1987. Voor het jaar 1987 is aan de gemeente een contingent nieuwbouw sociale huursec tor toegekend van 224 eenheden, onderverdeeld in 62 woningwetwoningen en 162 woningen in de non profit premiehuursector. De non profit premiehuurwoningen worden gefinancierd met een kapitaalmarktlening, waarvan rente en aflossing wor den gegarandeerd door de gemeente, in welke garantie het Rijk voor 100$ deelneemt. Tevens is aan de gemeente een contingent van 13 verbouweenheden toegekend. Dit contingent is bedoeld voor de verbouw van niet-woonpanden tot eenheden voor de huisvesting van alleenstaanden en tweepersoonshuishoudens. De financiering hiervan vindt eveneens plaats met door de gemeente te garanderen kapitaalmarkt leningen, waarbij het Rijk een 100$ contragarantie verstrekt. Op basis hiervan en ter uitwerking van het door U op 29 september 1986 vastgestelde voorlopige prioriteitenschema hebben wij - in overleg met de Com missie voor de Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting - voor 1987 het volgende bouwprogramma voor de sociale huursector 1987 vastgesteld. Dit programma is mede tot stand gekomen na overleg met de Federatie van Leeuwarder Woningcorporaties. Wij hebben de organisaties, welke deelnemen in het reguliere woonconsumentenoverleg over dit programma gehoord. Project Opdrachtgever Fin. Sect. Grootte in m2 Binnenwerks Kernopp. (B.K.0.) Vijzelblok St. Joseph wonwe t Willemskade Schoolstraat Camstraburen Beter Wonen n.p.-prem.huur Oud St. Anthoon Ver. v. Volkshuisv. Menno v. Coe- Greunshiem N.C.H.B. totaal Dit totaal van 271 geeft een verschil van 34 te zien met het toegekende con- tingent van 237 (224 nieuwbouw 13 verbouw). Wij hebben inmiddels bij de hoofdingenieur-directeur van de Volkshuisvesting gevraagd ruimte te reserveren voor de ontbrekende 19 verbouweenheden voor de realisering van het project Menno van Coehoornschool. Voorts hebben wij Gedeputeerde Staten van Friesland verzocht het project 15 aanleunwoningen Greunshiem in 1987 uitvoerbaar te maken door het beschikbaar stellen van extra contingent woningwetwoningen ten laste van het zg. knelpunten contingent 1987- Dit betreft een aantal van 150 woningen die niet over de - 2 - 29 68,5 13 tt tt 65 35 ff 73 100 69,2 47 ff 84 32 ft ff 40-45 (verbouw) 15 65 (aanleunwon. 271

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1987 | | pagina 210