het risico voor en het onderhoud van het verkochte en alle daarvan geheven
wordende en nog te heffen lasten en belastingen komen vanaf de levering voor
rekening van de koper;
de gemeente Leeuwarden is tot geen andere vrijwaring gehouden dan tot die
wegens uitwinning;
partijen doen afstand van het recht tot het vragen van ontbinding, als
bedoeld in de artikelen 1302 en 1303 van het Burgerlijk Wetboek;
de akte van eigendomsoverdracht zal worden opgemaakt door en verleden voor
een door de koper aan te wijzen, te Leeuwarden gevestigde notaris.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
Ontwerp-programma Basiseducatie 1987.
Bijlage no. 195 Leeuwarden, 7 mei 1987
Aan de Gemeenteraad.
Inleiding.
Met ingang van 1 januari 1987 is de Rijksregeling Basiseducatie (RBE) van
kracht geworden. Ingevolge artikel 13 van deze regeling dient de Raad van de
gemeente jaarlijks een door het Educatief Beraad opgesteld ontwerp-programma
voor de basiseducatie vast te stellen. Het ontwerp-programma 1987 dat is
opgesteld door het voorlopig Educatief Beraad en U thans ter vaststelling wordt
aangeboden omvat de periode augustus t/m december 1987, een en ander als gevolg
van het feit dat de datum van feitelijke invoering is bepaald op 1 augustus 1987
Voor een overzicht van de gang van zaken rond de basiseducatie, de totstand
koming van het programma en de opzet ervan verwijzen wij U naar het ontwerp
programma
Ter verdere toelichting moge het volgende dienen.
Voorgeschiedenis
Doel van de RBE is het creëren van een eenduidig beleids- en bekosti-
gingskader voor die activiteiten, die tot de voorlopers van de basiseducatie
kunnen worden gerekend.
Daarmee wordt verder vorm gegeven aan een beleid dat gericht is op groepen
in de samenleving die om wat voor reden dan ook geringe educatieve mogelijkheden
hebben. In de loop der jaren is, veelal vanuit vrijwilligerswerk maar sinds
ongeveer 1980 ook via overheidsmaatregelen, op dit gebied een scala van activi
teiten ontwikkeld. Om de ontstane versnippering en verkokering tegen te gaan
werd het gewenst geacht een nieuw gemeenschappelijk organisatorisch kader tot
stand te brengen.
De invoering van de RBE loopt in feite vooruit op de invoering van de Kader
wet Volwasseneneducatie (KVE).
Deze wet, die al in oktober 1985 in het Staatsblad werd gepubliceerd, is
echter nog steeds niet ingevoerd. Wel is in maart 1987 een concept-invoeringswet
om advies naar de verschillende adviesorganen gezonden. Thans wordt uitgegaan
van invoering van de Invoeringswet KVE met ingang van 1 januari 1988maar gelet
op de voorgeschiedenis kan betwijfeld worden of deze datum gehaald wordt. Overi
gens betekent invoering van de Invoeringswet KVE in de thans uitgebrachte vorm
een ingrijpende wijziging van de KVE; er is eerder zelfs sprake van een nieuwe
kaderwet. Gelet op de onzekerheden rond deze kaderwet is het naar onze mening
thans niet noodzakelijk bij het beleid m.b.t. de basiseducatie op deze wet
vooruit te lopen. Bij de vorming van het beleid is dan ook uitsluitend rekening
gehouden met de Rijksregeling basiseducatie en de verschillende op de RBE
betrekking hebbende nota's en plannen en met de lokale ontwikkelingen op dit
terrein.
Het ontwerp-programma.
Het ontwerp-programma basiseducatie bestaat uit twee gedeelten: een algemeen
gedeelte en een specifiek op inhoud en opzet van het programma betrekking hebbend
gedeelte