Wijze_van_inzameling Tijdens de planperiode zal een geleidelijke overgang dienen plaats te vinden van een integraal naar een gescheiden inzamel systeem. Hierbij wordt prioriteit gegeven aan de gescheiden inza meling van afval-componenten waarvoor al een afzetmarkt bestaat. Tevens zal een begin worden gemaakt met de gescheiden inzameling van de organische fractie. Voorts dient de probleemstoffractie - afkomstig uit de huishoudens en kleine bedrijven - gescheiden te worden ingezameld. Teneinde de overgang naar een gescheiden inza melsysteem gemakkelijker te laten verlopen wordt de gemeenten aangeraden zich terughoudend op te stellen ten opzichte van de invoering van inzamelmethoden en de aanschaf van inzamelmaterieel waardoor de gescheiden inzamel- en de hergebruiksmogelijkheden nadelig beinvloed worden. In dit verband wordt inzameling door minicontainers minder gewenst geacht. De_bewerJcing_(_ compost er ing^ Het plan gaat uit van de bewerking van een gedeelte van de orga nische fractie tot compost (17.500 ton). Daartoe zal in een ge bied waar minimaal 35.000 ton afval vrijkomt de organische frac tie bij wijze van proef gescheiden worden ingezameld. De benodig de composteringsinstallatie dient voor 1990 te worden gereali seerd. Gemeenten die de fractieinzameling ter hand nemen zullen de kosten hiervan vergoed krijgen (verrekening middels het uni forme tarief). Indien te zijner tijd blijkt dat de proef is ge slaagd zal aan het composteren een verdere uitbreiding worden gegeven In de planperiode zullen de afvalstoffen die resteren na de ge scheiden inzameling van de bruikbare componenten en de probleem- stoffen en nadat compostering van een deel van de organische fractie heeft plaatsgevonden als volgt worden verwerkt. afvoer VAM: 10.000 ton in 1991: de bestaande contracten zullen worden uitgediend en, gezien het beleid van de provincie Dren the om geen afvalstoffen uit andere provincies te accepteren niet worden verlengd; afvoer naar de afvalverbrandingsinstallatie: 85.000 ton ingaan de 1988; de capaciteit van de verbrandingsinstallatie zal wor den verhoogd van 60.000 ton naar 85.000 ton per jaar op basis van volcontinu-dienst afvoer naar gecontroleerde stortplaatsen: 104.500 ton in 1991; het storten op de eilanden zal ingaande 1988 volledig worden beëindigd De in het ontwerp voor 1990 opgestelde kostenberekening resul teert in een bedrag aan meerkosten ten opzichte van 1987 van f 1.084.000,-- Per ton ingezameld afval betekent dit een kos tenstijging van f 4,-- tot f 6,-- (inclusief kosten van compos tering en gescheiden fractie-inzameling) Daarnaast zal het uniforme tarief nog worden verhoogd met een zo genaamde stimuleringstoeslag. Met deze toeslag wordt beoogd een fonds te vormen waaruit bijzondere projecten die bijdragen aan een beperking van de afvalstroom kunnen worden gefinancierd. De financiële consequenties hiervan worden in het plan niet aan gegeven - !?y?i^ische_aspekten Van de gemeenten wordt verwacht dat zij bereid zijn op basis van het plan in hun afvalstoffenverordening de gescheiden inzameling van afvalstoffen voor te schrijven. In het onderstaande is puntsgewijs onze reaktie op het plan weerge geven. We hebben ons hierbij laten leiden door milieuhygiënische, financiële en organisatorische overwegingen. In de navolgende beoor deling ligt het accent op die elementen van het plan die direct van invloed zijn op de gemeentelijke rol in het afvalverwijderingspro ces I 9®n_±nzainel±n.g De prioriteit die in het voorontwerp wordt gegeven aan de geschei den inzameling van afvalstoffen wordt door ons in principe onder schreven. Teneinde het beginsel van scheiding aan de bron gestal te te kunnen geven worden in het plan ondermeer de volgende maat regelen aanbevolen: gescheiden inzameling van chemisch afval; gescheiden inzameling van bruikbare compo nenten uit het huishoudelijk afval, zoals papier, textiel, glas en eventueel blik, schillen en groente-afval; gescheiden inzameling van grof huisvuil en componenten uit bedrijfsafval; bevorderen van het zelfcomposteren door particulieren Geconstateerd kan worden dat de bovenstaande maatregelen in onze gemeente reeds in belangrijke mate zijn getroffen. De gescheiden inzameling van klein chemisch afval, glas, oud papier en grof huisvuil wordt door de gemeente ondersteund c.q. uitgevoerd. Ter bevordering van het zelfcomposteren door particulieren heeft in 1986 een gemeentelijke actie plaatsgevonden. Voor wat betreft de gescheiden inzameling van ondermeer textiel en schillen bestaan er particuliere inzamelcircuits waarmee eveneens een zekere mate van hergebruik .wordt gerealiseerd. Het waar mogelijk uitbreiden van de gescheiden inzameling van afvalcomponenten wordt door ons positief benaderd. Een verplichting hiertoe achten wij niet gewenst, aangezien op dit moment nog niet is te overzien, welke organisatorische en financiële problemen hieruit voortvloeien. II - Organisatie_van_de_inzameling In relatie tot de organisatie van de gescheiden inzameling wordt in het voorontwerp gewezen op de mogelijkheden die "milieuboer- projecten in dit opzicht kunnen bieden. We merken hieromtrent op dat in het verleden een aantal pogingen is ondernomen om derge lijke projecten binnen onze gemeente op te zetten. Deze pogingen hebben echter niet tot het gewenste resultaat geleid, met name vanwege een onvoldoende economisch haalbaarheidsperspectief, on danks de bereidheid tot het verlenen van startsubsidies. -3- Beoordeling van het plan

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1987 | | pagina 27