Op grond van deze ervaringen zijn wij niet optimistisch omtrent het welslagen van voornoemde projecten. In het rapport wordt gewezen op de mogelijk negatieve effekten van de toepassing van minicontainers op de gescheiden inzameling van afval. Nog afgezien van de vraag in hoeverre deze effekten in de praktijk daadwerkelijk optreden, zijn wij van mening dat ten onrechte voorbij is gegaan aan de voordelen die dit inzamelsy steem biedt, zoals de beperking van zwerfvuil en de vermindering van de werkbelasting voor de huisvuilbeladersVoorts kan in dit verband worden opgemerkt dat de kans van slagen van activiteiten gericht op het gescheiden inzamelen van afvalstofen in het alge meen afhankelijk is van de bereidheid van de aanbieders van het afval om hieraan mee te werken, ongeacht de methode van inzame ling 1 ?king_van_het_gecontroleerd_storten In het verwijderingsmodel zoals dit beschreven wordt in het voorontwerp zou het gecontroleerd storten beperkt moeten worden door het nemen van de volgende samenhangende maatregelen. a. Het gescheiden inzamelen en composteren van een deel van de composteerbare fractie. b. Het gescheiden inzamelen van afvalcomponenten c. Opvoeren van de capaciteit van de afvalverbrandingsinstallatie (AVI) Uitgaande van het gegeven dat vuilverwerking door gecontroleerd storten milieuhygiënisch de slechtst denkbare oplossing voor afval verwerking is (hoewel tevens de goedkoopste) en als zodanig beperkt dient te worden, willen we de volgende opmerkingen maken. ad a Composteren als verwerkingsmethode voor een deel van het huisvuil is in principe een milieuhygiënisch aanvaardbaar systeem. De effectiviteit en doelmatigheid van deze verwerkingmethode in relatie tot het beperken van de storthoeveelheden roept om de volgende redenen echter grote twijfels op. - De in het plan genoemde proefinstallatie zou een afvalstroom (en dus ook een stort-beperking met zich meebrengen van 17.500 ton. Deze hoeveelheid dient echter wel in relatie gezien te worden met de totale jaarlijkse afvalstroom van ca. 240.000 ton. - De financiële consequenties van het gescheiden inzamelen van de natte fractie en de bouw van de composteringsinstallatie zijn aanzienlijk. Uit de in het plan opgenomen kostenraming - die overigens gebaseerd is op een aantal nogal arbitraire aannames - kan worden afgeleid dat de compostering op zich een kostenverho gend effect op het uniforme tarief heeft van ruim f 15,-- (uit gaande van 17.500 ton). Indien op langere termijn wordt overge gaan tot het op grote schaal gescheiden inzamelen van de orga nische fractie kan met name wanneer de afzetmogelijkheden van de compost beperkt blijven een verdere lastenverhoging optreden. Een belangrijk aspect in dit verband is, dat de gescheiden in zameling van fracties een ingrijpende aanpassing van het huidige inzamelsysteem en het inzamelmaterieel zal vergen. De eerdergenoemde geschatte stijging van het uniforme tarief in de planperiode van f 4,-- a f 6,-- per ton, wordt bereikt door op de composteringskosten in mindering te brengen het financiële voordeel dat voortvloeit uit de verwachting dat het storten in de toekomst goedkoper zal worden, namelijk van f 45,-- per ton naar f 20,-- per ton. Dit is echter een reeds in gang gezette (autono me) ontwikkeling. Door deze prijsdaling worden de hoge kosten van het composteren enigszins aan de aandacht onttrokken. - Tevens is van belang dat het afzonderlijk inzamelen van de orga nische deelstroom zich in den lande nog in een experimenteel sta dium bevindt. In de provincie Friesland zijn zelfs nog geen proef nemingen met fractie-inzameling gedaan. Het verdient naar onze mening geen aanbeveling het afvalverwijderingsmodel voor de komen de jaren mede te baseren op een inzamelmethode die zich in de praktijk nog nauwelijks heeft bewezen. Door middel van het verrichten van onderzoeken (proefnemingen) dient meer inzicht verkregen te worden in de mogelijkheden met betrekking tot fractie-inzameling. - De afzetmarkt voor huisvuilcompost heeft zich nog nauwelijks ont wikkeld. Dit betekent dat in feite een produkt wordt gecreëerd waarvoor, althans op dit moment, nog onvoldoende afzetmogelijk heden zijn. Op grond van de bovenstaande bedenkingen tegen het composterings- plan van de provincie achten wij het gewenst dat onderzoek wordt verricht naar mogelijke alternatieve verwerkingsscenario's. Ge zien de milieu-risico's verbonden aan gecontroleerd storten en het ruimtebeslag dat met deze verwerkingsmethode gepaard gaat, denken wij hierbij primair aan een verwijderingsplan dat uitgaat van vuilverbranding als belangrijkste verwerkingswijze. Gelet op de huidige technische mogelijkheden om de schadelijke emissie-effekten van vuilverbrandingsinrichtingen tot een minimum te beperken, kan deze methode van vuilverwerking naar onze mening in milieu-hygiënisch opzicht als verantwoord worden beschouwd. Een studie naar de haalbaarheid van grootschalige vuilverbranding zal zich tevens moeten richten op de mogelijkheden om de tijdens het vuilverbrandingsproces vrijkomende warmte te benutten voor energie-opwekking. Decentrale energie-opwekking kan mogelijker wijs tot aanzienlijke financiële voordelen leiden. In hoeverre vuilverbranding een in financieel en technisch op zicht reële optie is, zal het door ons voorgestane onderzoek moe ten uitwijzen. Nadat dit onderzoek heeft plaatsgevonden dient ver volgens een afweging te worden gemaakt tussen een vuilverbran dingsscenario en de composteringsoptie ad b Zoals reeds eerder is opgemerkt sluit het gescheiden inzamelen van afvalcomponenten in belangrijke mate aan bij hetgeen nu binnen de gemeente uitgevoerd wordt. Het opleggen van een verplichting hier toe achten wij echter ongewenst.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1987 | | pagina 28