Op grond van deze ervaringen zijn wij niet optimistisch omtrent
het welslagen van voornoemde projecten.
In het rapport wordt gewezen op de mogelijk negatieve effekten
van de toepassing van minicontainers op de gescheiden inzameling
van afval. Nog afgezien van de vraag in hoeverre deze effekten in
de praktijk daadwerkelijk optreden, zijn wij van mening dat ten
onrechte voorbij is gegaan aan de voordelen die dit inzamelsy
steem biedt, zoals de beperking van zwerfvuil en de vermindering
van de werkbelasting voor de huisvuilbeladersVoorts kan in dit
verband worden opgemerkt dat de kans van slagen van activiteiten
gericht op het gescheiden inzamelen van afvalstofen in het alge
meen afhankelijk is van de bereidheid van de aanbieders van het
afval om hieraan mee te werken, ongeacht de methode van inzame
ling
1 ?king_van_het_gecontroleerd_storten
In het verwijderingsmodel zoals dit beschreven wordt in het
voorontwerp zou het gecontroleerd storten beperkt moeten worden
door het nemen van de volgende samenhangende maatregelen.
a. Het gescheiden inzamelen en composteren van een deel van de
composteerbare fractie.
b. Het gescheiden inzamelen van afvalcomponenten
c. Opvoeren van de capaciteit van de afvalverbrandingsinstallatie
(AVI)
Uitgaande van het gegeven dat vuilverwerking door gecontroleerd
storten milieuhygiënisch de slechtst denkbare oplossing voor afval
verwerking is (hoewel tevens de goedkoopste) en als zodanig beperkt
dient te worden, willen we de volgende opmerkingen maken.
ad a
Composteren als verwerkingsmethode voor een deel van het huisvuil
is in principe een milieuhygiënisch aanvaardbaar systeem.
De effectiviteit en doelmatigheid van deze verwerkingmethode in
relatie tot het beperken van de storthoeveelheden roept om de
volgende redenen echter grote twijfels op.
- De in het plan genoemde proefinstallatie zou een afvalstroom (en
dus ook een stort-beperking met zich meebrengen van 17.500 ton.
Deze hoeveelheid dient echter wel in relatie gezien te worden met
de totale jaarlijkse afvalstroom van ca. 240.000 ton.
- De financiële consequenties van het gescheiden inzamelen van de
natte fractie en de bouw van de composteringsinstallatie zijn
aanzienlijk. Uit de in het plan opgenomen kostenraming - die
overigens gebaseerd is op een aantal nogal arbitraire aannames -
kan worden afgeleid dat de compostering op zich een kostenverho
gend effect op het uniforme tarief heeft van ruim f 15,-- (uit
gaande van 17.500 ton). Indien op langere termijn wordt overge
gaan tot het op grote schaal gescheiden inzamelen van de orga
nische fractie kan met name wanneer de afzetmogelijkheden van de
compost beperkt blijven een verdere lastenverhoging optreden.
Een belangrijk aspect in dit verband is, dat de gescheiden in
zameling van fracties een ingrijpende aanpassing van het huidige
inzamelsysteem en het inzamelmaterieel zal vergen.
De eerdergenoemde geschatte stijging van het uniforme tarief in
de planperiode van f 4,-- a f 6,-- per ton, wordt bereikt door op
de composteringskosten in mindering te brengen het financiële
voordeel dat voortvloeit uit de verwachting dat het storten in de
toekomst goedkoper zal worden, namelijk van f 45,-- per ton naar
f 20,-- per ton. Dit is echter een reeds in gang gezette (autono
me) ontwikkeling. Door deze prijsdaling worden de hoge kosten van
het composteren enigszins aan de aandacht onttrokken.
- Tevens is van belang dat het afzonderlijk inzamelen van de orga
nische deelstroom zich in den lande nog in een experimenteel sta
dium bevindt. In de provincie Friesland zijn zelfs nog geen proef
nemingen met fractie-inzameling gedaan. Het verdient naar onze
mening geen aanbeveling het afvalverwijderingsmodel voor de komen
de jaren mede te baseren op een inzamelmethode die zich in de
praktijk nog nauwelijks heeft bewezen.
Door middel van het verrichten van onderzoeken (proefnemingen)
dient meer inzicht verkregen te worden in de mogelijkheden met
betrekking tot fractie-inzameling.
- De afzetmarkt voor huisvuilcompost heeft zich nog nauwelijks ont
wikkeld. Dit betekent dat in feite een produkt wordt gecreëerd
waarvoor, althans op dit moment, nog onvoldoende afzetmogelijk
heden zijn.
Op grond van de bovenstaande bedenkingen tegen het composterings-
plan van de provincie achten wij het gewenst dat onderzoek wordt
verricht naar mogelijke alternatieve verwerkingsscenario's. Ge
zien de milieu-risico's verbonden aan gecontroleerd storten en
het ruimtebeslag dat met deze verwerkingsmethode gepaard gaat,
denken wij hierbij primair aan een verwijderingsplan dat uitgaat
van vuilverbranding als belangrijkste verwerkingswijze.
Gelet op de huidige technische mogelijkheden om de schadelijke
emissie-effekten van vuilverbrandingsinrichtingen tot een minimum
te beperken, kan deze methode van vuilverwerking naar onze mening
in milieu-hygiënisch opzicht als verantwoord worden beschouwd.
Een studie naar de haalbaarheid van grootschalige vuilverbranding
zal zich tevens moeten richten op de mogelijkheden om de tijdens
het vuilverbrandingsproces vrijkomende warmte te benutten voor
energie-opwekking. Decentrale energie-opwekking kan mogelijker
wijs tot aanzienlijke financiële voordelen leiden.
In hoeverre vuilverbranding een in financieel en technisch op
zicht reële optie is, zal het door ons voorgestane onderzoek moe
ten uitwijzen. Nadat dit onderzoek heeft plaatsgevonden dient ver
volgens een afweging te worden gemaakt tussen een vuilverbran
dingsscenario en de composteringsoptie
ad b
Zoals reeds eerder is opgemerkt sluit het gescheiden inzamelen van
afvalcomponenten in belangrijke mate aan bij hetgeen nu binnen de
gemeente uitgevoerd wordt. Het opleggen van een verplichting hier
toe achten wij echter ongewenst.