voorzien moet worden in een zo goed mogelijke begeleiding en scholing van de geplaatste jongeren; - de gemeente draagt zorg voor de uitvoeringsorganisatie. De subsidie bestaat uit een volledige vergoeding van de loonkosten van de geplaatste jongere. Daarnaast wordt per jongere een bedrag uitbetaald van f 150,-- per maand, be doeld voor de verdere uitvoeringskosten (scholing, begelei ding) De Tijdelijke voorziening kan in grote lijnen beschouwd wor den als een voorloper van het definitieve Jeugdwerkgarantie plan. Op één onderdeel bestaat echter in positieve zin een essentiële afwijking: in het ontwerp-Jeugdwerkgarantieplan wordt deelname verplicht gesteld op straffe van maximaal een 100\-korting op de uitkering; in de Tijdelijke voorziening daarentegen vindt de deelname van de jongeren plaats op ba sis van vrijwilligheid. Met name deze wijziging is voor ons aanleiding geweest een plan in te dienen in het kader van de Tijdelijke voorzie ning, gericht op het creëren van 85 arbeidsplaatsen in de gemeente Leeuwarden. Deze plaatsen zijn verdeeld over een aantal projekten, ondergebracht bij de gemeente en de gesub sidieerde instellingen. Goedkeuring van het plan door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid houdt in dat de 85 arbeidsplaatsen voor de gemeente budgettair neu traal kunnen worden ingevuld. Het plan is voor u ter inzage gelegd Bij de invulling van het plan hebben wij getracht - voor zo ver de vergoeding van het Rijk het toestaat - te voorzien in een zo effektief mogelijke koppeling tussen werk en scho ling. Op deze wijze hopen wij de jongeren niet alleen opvang en werkervaring te bieden, maar ook een zo gunstig mogelijk perspektief op een reguliere plaats op de arbeidsmarkt. Overeenkomstig uw besluit van 18 mei jl. zal bij de nadere uitwerking van de projekten ook het uitvoeringsmodel worden betrokken, zoals uiteengezet in de brief van de landelijke organisaties voor het vormingswerk voor jeugdigen (LOVWJ en LOCVen voor jong volwassenen (LOVJV). Behalve dat wij u door middel van dit voorstel in kennis willen stellen van bovengenoemde aanvraag, willen wij in dit kader eveneens ons standpunt meedelen betreffende de ter in zage gelegde brief van de Jongerenbeweging F.N.V. over het Jeugdwerkgarantieplan. Een en ander ter uitvoering van uw besluit van 16 maart jl., waarbij u de genoemde brief om pré-advies in onze handen stelde. In de eerste plaats onderschrijven wij het in de brief ver melde bezwaar tegen het verplichtende karakter van de rege ling. Met het ontbreken daarvan in de Tijdelijke voorziening was voor ons aan de belangrijkste voorwaarde voor gebruikma king ervan voldaan. In de tweede plaats zijn wij voornemens via de V.N.G. bij het Rijk aan te dringen op het aanbrengen van de volgende wij zigingen/aanpassingen - In de definitieve vorm van het Jeugdwerkgarantieplan geen verplichting tot deelname opnemen. - Uitgaan van 32-uurs banen. - Volledige loonkostenvergoeding door het Rijk op basis van eengangbare inschaling. Op deze wijze wordt een concrete garantie gegeven voor èn passende arbeid èn voorkoming van het optreden van mogelijke verdringingseffekten - Voldoende aanvullende financiële middelen om te kunnen voorzien in een zo goed mogelijke koppeling tussen arbeid en scholing, teneinde de deelnemers een reëel perspektief te bieden op een reguliere arbeidsplaats. In dit kader pleiten wij ook voor: - Er dienen vergelijkbare arbeidsplaatsen in de marktsektor gecreëerd te worden. Wij stellen u voor, adressant in bovenstaande zin te berich ten Onder vermelding dat de Raadsadviescommissie Economische Za ken en Bedrijven en de Overlegcommissie voor de Werkgelegen heid zijn gehoord op respektievelijk 11 en 13 mei jl. en dat het G.O. zal worden gehoord op 5 juni a.s., stellen wij u voor te besluiten conform het bijgevoegde ontwerp-besluit. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, ir. G.A. Kessler, loco-Burgemeester. mr. W.J.G. Reumer, Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1987 | | pagina 299