voorzien moet worden in een zo goed mogelijke begeleiding
en scholing van de geplaatste jongeren;
- de gemeente draagt zorg voor de uitvoeringsorganisatie.
De subsidie bestaat uit een volledige vergoeding van de
loonkosten van de geplaatste jongere. Daarnaast wordt per
jongere een bedrag uitbetaald van f 150,-- per maand, be
doeld voor de verdere uitvoeringskosten (scholing, begelei
ding)
De Tijdelijke voorziening kan in grote lijnen beschouwd wor
den als een voorloper van het definitieve Jeugdwerkgarantie
plan. Op één onderdeel bestaat echter in positieve zin een
essentiële afwijking: in het ontwerp-Jeugdwerkgarantieplan
wordt deelname verplicht gesteld op straffe van maximaal een
100\-korting op de uitkering; in de Tijdelijke voorziening
daarentegen vindt de deelname van de jongeren plaats op ba
sis van vrijwilligheid.
Met name deze wijziging is voor ons aanleiding geweest een
plan in te dienen in het kader van de Tijdelijke voorzie
ning, gericht op het creëren van 85 arbeidsplaatsen in de
gemeente Leeuwarden. Deze plaatsen zijn verdeeld over een
aantal projekten, ondergebracht bij de gemeente en de gesub
sidieerde instellingen. Goedkeuring van het plan door het
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid houdt in
dat de 85 arbeidsplaatsen voor de gemeente budgettair neu
traal kunnen worden ingevuld. Het plan is voor u ter inzage
gelegd
Bij de invulling van het plan hebben wij getracht - voor zo
ver de vergoeding van het Rijk het toestaat - te voorzien in
een zo effektief mogelijke koppeling tussen werk en scho
ling. Op deze wijze hopen wij de jongeren niet alleen opvang
en werkervaring te bieden, maar ook een zo gunstig mogelijk
perspektief op een reguliere plaats op de arbeidsmarkt.
Overeenkomstig uw besluit van 18 mei jl. zal bij de nadere
uitwerking van de projekten ook het uitvoeringsmodel worden
betrokken, zoals uiteengezet in de brief van de landelijke
organisaties voor het vormingswerk voor jeugdigen (LOVWJ en
LOCVen voor jong volwassenen (LOVJV).
Behalve dat wij u door middel van dit voorstel in kennis
willen stellen van bovengenoemde aanvraag, willen wij in dit
kader eveneens ons standpunt meedelen betreffende de ter in
zage gelegde brief van de Jongerenbeweging F.N.V. over het
Jeugdwerkgarantieplan. Een en ander ter uitvoering van uw
besluit van 16 maart jl., waarbij u de genoemde brief om
pré-advies in onze handen stelde.
In de eerste plaats onderschrijven wij het in de brief ver
melde bezwaar tegen het verplichtende karakter van de rege
ling. Met het ontbreken daarvan in de Tijdelijke voorziening
was voor ons aan de belangrijkste voorwaarde voor gebruikma
king ervan voldaan.
In de tweede plaats zijn wij voornemens via de V.N.G. bij
het Rijk aan te dringen op het aanbrengen van de volgende
wij zigingen/aanpassingen
- In de definitieve vorm van het Jeugdwerkgarantieplan geen
verplichting tot deelname opnemen.
- Uitgaan van 32-uurs banen.
- Volledige loonkostenvergoeding door het Rijk op basis van
eengangbare inschaling. Op deze wijze wordt een concrete
garantie gegeven voor èn passende arbeid èn voorkoming van
het optreden van mogelijke verdringingseffekten
- Voldoende aanvullende financiële middelen om te kunnen
voorzien in een zo goed mogelijke koppeling tussen arbeid
en scholing, teneinde de deelnemers een reëel perspektief
te bieden op een reguliere arbeidsplaats. In dit kader
pleiten wij ook voor:
- Er dienen vergelijkbare arbeidsplaatsen in de marktsektor
gecreëerd te worden.
Wij stellen u voor, adressant in bovenstaande zin te berich
ten
Onder vermelding dat de Raadsadviescommissie Economische Za
ken en Bedrijven en de Overlegcommissie voor de Werkgelegen
heid zijn gehoord op respektievelijk 11 en 13 mei jl. en dat
het G.O. zal worden gehoord op 5 juni a.s., stellen wij u
voor te besluiten conform het bijgevoegde ontwerp-besluit.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
ir. G.A. Kessler, loco-Burgemeester.
mr. W.J.G. Reumer, Secretaris.