Voor de ontwikkeling van het stadsgewest, de Regio en de
provincie is de as Randstad - Afsluitdijk - Harlingen -
Leeuwarden - Drachten - Groningen - Noord-Duitsland van
uitermate groot belang. ïn het voorontwerp zijn diverse
verbeteringen van deze as opgenomen. Het voorontwerp is
in dit opzicht echter niet geheel volledig. Op langere
termijn zal ook de verbinding Marssum - Werpsterhoekuit
te voeren als dubbelbaans autoweg, als mogelijkheid moe
ten worden opgenomen.
In het voorontwerp wordt ten aanzien van het versterken/
uitbreiden van openbaar vervoer prioriteit gegeven aan de
prioriteitskernen in de onderverzorgde gebieden. Wij zijn
van mening dat ook de versterking en uitbreiding van het
Openbaar Vervoer binnen het Stadsgewest Leeuwarden prio
riteit dient te hebben.
In het voorontwerp wordt vermeld dat in Friesland nauwe
lijks ruimte aanwezig is voor uitbreiding van de burger
luchtvaart. De gemeente Leeuwarden onderzoekt momenteel
de mogelijkheden voor het intensiveren van het burgerge-
bruik van de vliegbasis Leeuwarden.
Wij achten derhalve de mededeling in het voorontwerp pre
matuur. Overigens achten wij de formulering ten aanzien
van de ondersteuning van Groningen Airport in het kader
van dit Streekplan buiten de orde.
In het voorontwerp wordt, in relatie tot de verbetering/
uitbreiding tot schepen van 2.000 ton van het Prinses
Margrietkanaal, geen aandacht geschonken aan de uitbrei
ding/verbetering van het Van Harinxmakanaal tussen Leeu
warden en Harlingen. Gelet op het beleid om de zeehaven
van Harlingen te ondersteunen en het belang ervan voor
Friesland te vergroten, achten wij het gewenst dat ook de
verbetering/ uitbreiding van het Van Harinxmakanaal tot
Harlingen in het voorontwerp wordt opgenomen.
Tenslotte wordt Leeuwarden in het voorontwerp eveneens
niet genoemd als één van de eindhaltes (rechtstreekse in
tercityverbinding met de Randstad) van de aan te leggen
Zuiderzeespoor li jnWij achten dit een omissie in het
voorontwerp
7Bebouwde omgeving
Dit hoofdstuk heeft in de herziening een veel minder grote
nadruk en belang gekregen dan in het oorspronkelijke Streek
plan. Sinds de komst van met name de Wet op de Stads- en
Dorpsvernieuwing ligt ook reeds veel vast.
In het voorontwerp zijn de ruimtelijke ontwikkelingen der
halve veel minder gedetailleerd vastgelegd. Wij vinden dat
een verheugende ontwikkeling.
Wij willen hierbij nog het volgende opmerken.
Door de wijze waarop de bebouwde zones in Leeuwarden aaneen
geschakeld zijn heeft de stad alle kenmerken van een compact
en rationeel ingericht stadsgebied. De bebouwing kent boven
dien vrij hoge dichtheden. Illustratief in dit opzicht is
een vergelijking met Drachten. Het bebouwde gebied van
Drachten is, bij een woningaantal dat globaal de helft is
van Leeuwarden, qua oppervlakte slechts weinig kleiner dan
Leeuwarden
Dit betekent dat de mogelijkheden voor stadsinbreiding be
perkt zijn en dat derhalve de marges voor toekomstige stads
uitleg aan de stadsranden gezocht moeten worden.
Ontwikkelingen binnen de bebouwde omgeving, de uitwerking
van het stadsgewest en dergelijke kunnen leiden tot nieuwe
ruimtebehoefte bijvoorbeeld op het gebied van de recreatie
maar evenzeer van bepaalde instellingen en speciale bedrij
ven. In die zin is het dan ook opvallend dat ten aanzien van
de Westelijke stadsrand van Leeuwarden de detaillering veel
stringenter is geworden door namelijk op de overzichtskaart
een aanduiding "bij voorkeur niet te overschrijden bebou-
wingsgrens" op te nemen. Alhoewel de op de plankaart gete
kende bebouwingsgrens op zich niet strijdig is met onze
ideeën terzake - de grens is overeenkomstig de landschaps-
schets, die in nauw overleg met Menaldumadeel is ontwik
keld - hebben wij desondanks bezwaren tegen een dergelijke
stringente ruimtelijke barrière die in principe tot minimaal
het jaar 2000 zou worden vastgelegd.
Overigens merken wij nog op dat blijkens kaart 3.3.2. van de
beschrijving aan de westzijde van Leeuwarden een stortplaats
voor huishoudelijk afval is gedacht. Een nadere motivering
voor deze aanwijzing in het voorontwerp ontbreekt. Gelet op
de reeds aanwezige voorzieningen op dit terrein in en om de
gemeente Leeuwarden onderschrijven wij op dit moment een
dergelijk provinciaal voornemen niet.
8Recreatie
Er wordt voorgesteld om relatief aanzienlijke uitbreidingen
van de mogelijkheden voor de landrecreatie bij Leeuwarden en
de zes grote steden na te streven. Gelet echter op de nadruk
die daarbij gelegd wordt op de kleinschalige en gespreide
voorzieningen is het de vraag of hiermee voldoende aan de
behoefte aan de wat grootschaliger gecentraliseerde voorzie
ningen bij de grotere bevolkingsconcentraties tegemoet wordt
gekomen
„8-
-9-