Voor de ontwikkeling van het stadsgewest, de Regio en de provincie is de as Randstad - Afsluitdijk - Harlingen - Leeuwarden - Drachten - Groningen - Noord-Duitsland van uitermate groot belang. ïn het voorontwerp zijn diverse verbeteringen van deze as opgenomen. Het voorontwerp is in dit opzicht echter niet geheel volledig. Op langere termijn zal ook de verbinding Marssum - Werpsterhoekuit te voeren als dubbelbaans autoweg, als mogelijkheid moe ten worden opgenomen. In het voorontwerp wordt ten aanzien van het versterken/ uitbreiden van openbaar vervoer prioriteit gegeven aan de prioriteitskernen in de onderverzorgde gebieden. Wij zijn van mening dat ook de versterking en uitbreiding van het Openbaar Vervoer binnen het Stadsgewest Leeuwarden prio riteit dient te hebben. In het voorontwerp wordt vermeld dat in Friesland nauwe lijks ruimte aanwezig is voor uitbreiding van de burger luchtvaart. De gemeente Leeuwarden onderzoekt momenteel de mogelijkheden voor het intensiveren van het burgerge- bruik van de vliegbasis Leeuwarden. Wij achten derhalve de mededeling in het voorontwerp pre matuur. Overigens achten wij de formulering ten aanzien van de ondersteuning van Groningen Airport in het kader van dit Streekplan buiten de orde. In het voorontwerp wordt, in relatie tot de verbetering/ uitbreiding tot schepen van 2.000 ton van het Prinses Margrietkanaal, geen aandacht geschonken aan de uitbrei ding/verbetering van het Van Harinxmakanaal tussen Leeu warden en Harlingen. Gelet op het beleid om de zeehaven van Harlingen te ondersteunen en het belang ervan voor Friesland te vergroten, achten wij het gewenst dat ook de verbetering/ uitbreiding van het Van Harinxmakanaal tot Harlingen in het voorontwerp wordt opgenomen. Tenslotte wordt Leeuwarden in het voorontwerp eveneens niet genoemd als één van de eindhaltes (rechtstreekse in tercityverbinding met de Randstad) van de aan te leggen Zuiderzeespoor li jnWij achten dit een omissie in het voorontwerp 7Bebouwde omgeving Dit hoofdstuk heeft in de herziening een veel minder grote nadruk en belang gekregen dan in het oorspronkelijke Streek plan. Sinds de komst van met name de Wet op de Stads- en Dorpsvernieuwing ligt ook reeds veel vast. In het voorontwerp zijn de ruimtelijke ontwikkelingen der halve veel minder gedetailleerd vastgelegd. Wij vinden dat een verheugende ontwikkeling. Wij willen hierbij nog het volgende opmerken. Door de wijze waarop de bebouwde zones in Leeuwarden aaneen geschakeld zijn heeft de stad alle kenmerken van een compact en rationeel ingericht stadsgebied. De bebouwing kent boven dien vrij hoge dichtheden. Illustratief in dit opzicht is een vergelijking met Drachten. Het bebouwde gebied van Drachten is, bij een woningaantal dat globaal de helft is van Leeuwarden, qua oppervlakte slechts weinig kleiner dan Leeuwarden Dit betekent dat de mogelijkheden voor stadsinbreiding be perkt zijn en dat derhalve de marges voor toekomstige stads uitleg aan de stadsranden gezocht moeten worden. Ontwikkelingen binnen de bebouwde omgeving, de uitwerking van het stadsgewest en dergelijke kunnen leiden tot nieuwe ruimtebehoefte bijvoorbeeld op het gebied van de recreatie maar evenzeer van bepaalde instellingen en speciale bedrij ven. In die zin is het dan ook opvallend dat ten aanzien van de Westelijke stadsrand van Leeuwarden de detaillering veel stringenter is geworden door namelijk op de overzichtskaart een aanduiding "bij voorkeur niet te overschrijden bebou- wingsgrens" op te nemen. Alhoewel de op de plankaart gete kende bebouwingsgrens op zich niet strijdig is met onze ideeën terzake - de grens is overeenkomstig de landschaps- schets, die in nauw overleg met Menaldumadeel is ontwik keld - hebben wij desondanks bezwaren tegen een dergelijke stringente ruimtelijke barrière die in principe tot minimaal het jaar 2000 zou worden vastgelegd. Overigens merken wij nog op dat blijkens kaart 3.3.2. van de beschrijving aan de westzijde van Leeuwarden een stortplaats voor huishoudelijk afval is gedacht. Een nadere motivering voor deze aanwijzing in het voorontwerp ontbreekt. Gelet op de reeds aanwezige voorzieningen op dit terrein in en om de gemeente Leeuwarden onderschrijven wij op dit moment een dergelijk provinciaal voornemen niet. 8Recreatie Er wordt voorgesteld om relatief aanzienlijke uitbreidingen van de mogelijkheden voor de landrecreatie bij Leeuwarden en de zes grote steden na te streven. Gelet echter op de nadruk die daarbij gelegd wordt op de kleinschalige en gespreide voorzieningen is het de vraag of hiermee voldoende aan de behoefte aan de wat grootschaliger gecentraliseerde voorzie ningen bij de grotere bevolkingsconcentraties tegemoet wordt gekomen „8- -9-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1987 | | pagina 406