-4-
-5-
NCCW-systeem.
c. Inschrijfcriteria op complex-niveau.
Op basis van de rapportages en de nadere compromisvoorstellen van de
werkgroep en mede gelet op de meermaals schriftelijk geformuleerde
bezwaren van het Platform Een- en tweepersoonshuishoudens Leeuwarden
(PEL) zijn wij tot de conclusie gekomen, dat in principe geen
afzonderlijke inschrijfcriteria op complex-niveau gehanteerd mogen
worden, tenzij er in samenhang met aard, bouwwijze of bestemming
aanleiding toe bestaat de betreffende woningen voor specifieke
doelgroepen te reserveren. Deze criteria dienen naar onze mening in
eerste aanleg door Uw Raad te worden vastgesteld en openbaar te worden
gemaakt, zodat elke woningzoekende hiervan op de hoogte kan zijn. In
slechts zeer uitzonderlijke gevallen dient het in onze opvatting ook
mogelijk te zijn om bij probleemcomplexen een selectief
toewijzingsbeleid te formuleren en te voeren. Hiertoe kan slechts
worden overgegaan, nadat terzake door U op basis van een gemotiveerd en
uitgewerkt voorstel is besloten. Wij stellen (J voor met dit standpunt
in te stemmen, op basis waarvan U te zijner tijd nadere voorstellen
zullen bereiken.
d. Vaststelling criterium ten behoeve van vaststelling schaarse en
niet-schaarse woonruimte.
De bepaling van schaarse en niet-schaarse woonruimte is van belang voor
het zo efficiënt en snel mogelijk verdelen van de vrijgekomen
woonruimte. Teneinde te voorkomen, dat als gevolg van lange procedures
niet-schaarse woonruimte,- waarvoor weinig of geen woningzoekenden
belangstelling tonen - onnodig lang leegstaan (frictie-leegstand)
hechten de woningcorporaties eraan dat er een lijst van deze woningen
wordt gemaakt, waarop een soepel toewijzingsregiem van toepassing is.
Het probleem hierbij wordt gevormd door het feit, dat de
marktomstandigheden regelmatig aan verandering onderhevig zijn en dat
het kiezen van objectieve criteria per complex altijd weer leidt tot
uitzonderingen en minder inzichtelijke werkwijzen. Wij zijn daarom van
mening, dat het aanbeveling verdient één standaardprocedure toe te
passen voor alle woningen, waarin een dusdanige flexibiliteit is
ingebouwd, dat de door woningcorporaties gevreesde frictie-leegstand
als gevolg van het woonruimteverdelingssysteem wordt voorkomen. Er
vanuit gaande dat in het nieuwe systeem alle verhuurders met een
werkstation zullen worden aangesloten op het gemeenschappelijke
computersysteem moet het mogelijk zijn voor vrijkomende woningen direct
na te gaan of er kandidaten geïnteresseerd zijn. Eerst als blijkt, dat
er geen kandidaten of in verhouding tot het aantal identieke woningen
onvoldoende kandidaten ingeschreven zijn, kan tot vrije verhuur ook wel
aangeduid met de term "bali-verhuur" worden besloten. Op deze wijze
wordt de niet eenvoudige periodieke discussie over de aan te leggen
criteria voor schaarse en niet-schaarse woonruimte overbodig. Uit
geautomatiseerde verslaglegging zal moeten blijken of juist gehandeld
is. Deze rapportage dient wekelijks te warden behandeld in de
Verhuurcommissie. Onzes inziens kan de informatie over
huisvestingskansen, met andere woorden: het onderscheid tussen schaarse
en niet-schaarse woonruimte naar de woningzoekenden toe worden
gebaseerd op de relatieve wachttijden voor de diverse complexen c.q.
woningtypen. Hiertoe kan computerinformatie dienen, die periodiek wordt
geactualiseerd, Overigens ontmoet het naar onze mening geen bezwaar om
in eerste aanleg te starten met het door de werkgroep in deelrapport II
voorgestelde model 3, met dien verstande dat de woningen beneden de f
500,voorlopig als "schaars" warden beschouwd. Voor wonintypen
waarbij leegstand optreed geeft het Hoofd van de Centrale registratie
toestemming tot bali-verhuur. Ma 1 jaar dient dit onderdeel weer te
worden geëvalueerd, zodat eventueel bijstelling kan plaatsvinden. Wij
stellen U voor hiermee in te stemmen.
e. Verzelfstandigen centrale registratie.
Het beheer van de centrale registratie is vanaf de start ervan in 1980
ondergebracht bij het Gemeentelijk Woningbedrijf. In de nieuwe opzet
van het systeem en mede gelet op de keuze van een nieuw computersysteem
is het van belang dat gekozen wordt voor een afzonderlijke huisvesting
van de centrale registratie los van de deelnemers. De corporaties
hebben bij brief van 26 mei j1naar aanleiding van het overleg van 14
mei j.l. ons laten weten, dat zij met dit uitgangspunt akkoord kunnen
gaan. Tevens hebben de corporaties ingestemd met het extern aantrekken
van een coördinator, die belast wordt met de leiding, de controle en
het beheer van het systeem. Alvorens een definitief besluit te nemen
wenst de Federatie van Leeuwarder Woningcorporaties eerst een nader
onderzoek te doen naar de financiële consequenties van een zelfstandig
beheerbureau. Wij stellen ons voor, dat dit onderzoek op zo kort
mogelijke termijn in gezamenlijk overleg dient te worden uitgevoerd,
opdat zo spoedig mogelijk een aanvang kan worden gemaakt met de
sollicitatie-procedure voor het aantrekken van het hoofd van de C.R.
Hij/zij kan dan nog warden betrokken bij de voorbereiding van de
invoering van het nieuwe systeem en de overstap naar de MCCW-computer
Ter voorbereiding van de overgang naar het MCCW-systeem is in overleg
met de federatie een klein werkgroepje ingesteld bestaande uit een
corporatie-directeur, een externe deskundige en een ambtelijk
vertegenwoordiger namens ons college. Als stuurgroep ter voorbereiding
van bestuurlijke beslissingen fungeert het directeurencollege van
corporaties en Woningbedrijf, waarbij een gemeentelijke waarnemer is
afgevaardigd. Hoewel de voorbereidingstijd erg krap zal zijn, wordt
gestreefd naar invoering van het nieuwe systeem per 1 januari 1988.
Er rest dan nog slechts een hoofdpunt waarover nog verschil van mening
bestaat tussen ons college en de federatie. Het betreft hier de
inrichting van een centraal inschrijfkantoorWij zijn van oordeel, dat
veel van de problemen, die zich in het verleden hebben voorgedaan
kunnen worden opgelost, indien gekozen wordt voor een uniforme
inschrijfprocedure. De verhuur zou naar onze mening decentraal door
tussenkomst van de Verhuurcommissie kunnen blijven geschieden. De
corporaties hechten echter groot belang aan een direckt contact met de
potentiële toekomstige huurder. Gelet op de grote mate van consensus
die kon worden bereikt over de hoofddiscussie-punten en de positieve
grondhouding van de corporaties, die blijkt ondermeer uit de bereidheid
om een centraal beheerbureau te stichten, alsmede de zorg, die wij
hebben ten aanzien van de eventuele verwerkingscapaciteit van één
centraal inschrijfpuntzijn wij bereid om gedurende een proefperiode
van 2 jaar het uitgangspunt van één centraal inschrijfkantoor op te
geven, ten gunste van het door de corporaties geuite verlangen om de
inschrijving op alle adressen mogelijk te maken. Voorwaarde hierbij is,
dat voldoende garanties worden ingebouwd om een eenduidige
inschrijfprocedure bij alle inschrijfpunten te realiseren. De
ingestelde werkgroep en de stuurgroep, dienen hier bijzondere aandacht