-4- -5- NCCW-systeem. c. Inschrijfcriteria op complex-niveau. Op basis van de rapportages en de nadere compromisvoorstellen van de werkgroep en mede gelet op de meermaals schriftelijk geformuleerde bezwaren van het Platform Een- en tweepersoonshuishoudens Leeuwarden (PEL) zijn wij tot de conclusie gekomen, dat in principe geen afzonderlijke inschrijfcriteria op complex-niveau gehanteerd mogen worden, tenzij er in samenhang met aard, bouwwijze of bestemming aanleiding toe bestaat de betreffende woningen voor specifieke doelgroepen te reserveren. Deze criteria dienen naar onze mening in eerste aanleg door Uw Raad te worden vastgesteld en openbaar te worden gemaakt, zodat elke woningzoekende hiervan op de hoogte kan zijn. In slechts zeer uitzonderlijke gevallen dient het in onze opvatting ook mogelijk te zijn om bij probleemcomplexen een selectief toewijzingsbeleid te formuleren en te voeren. Hiertoe kan slechts worden overgegaan, nadat terzake door U op basis van een gemotiveerd en uitgewerkt voorstel is besloten. Wij stellen (J voor met dit standpunt in te stemmen, op basis waarvan U te zijner tijd nadere voorstellen zullen bereiken. d. Vaststelling criterium ten behoeve van vaststelling schaarse en niet-schaarse woonruimte. De bepaling van schaarse en niet-schaarse woonruimte is van belang voor het zo efficiënt en snel mogelijk verdelen van de vrijgekomen woonruimte. Teneinde te voorkomen, dat als gevolg van lange procedures niet-schaarse woonruimte,- waarvoor weinig of geen woningzoekenden belangstelling tonen - onnodig lang leegstaan (frictie-leegstand) hechten de woningcorporaties eraan dat er een lijst van deze woningen wordt gemaakt, waarop een soepel toewijzingsregiem van toepassing is. Het probleem hierbij wordt gevormd door het feit, dat de marktomstandigheden regelmatig aan verandering onderhevig zijn en dat het kiezen van objectieve criteria per complex altijd weer leidt tot uitzonderingen en minder inzichtelijke werkwijzen. Wij zijn daarom van mening, dat het aanbeveling verdient één standaardprocedure toe te passen voor alle woningen, waarin een dusdanige flexibiliteit is ingebouwd, dat de door woningcorporaties gevreesde frictie-leegstand als gevolg van het woonruimteverdelingssysteem wordt voorkomen. Er vanuit gaande dat in het nieuwe systeem alle verhuurders met een werkstation zullen worden aangesloten op het gemeenschappelijke computersysteem moet het mogelijk zijn voor vrijkomende woningen direct na te gaan of er kandidaten geïnteresseerd zijn. Eerst als blijkt, dat er geen kandidaten of in verhouding tot het aantal identieke woningen onvoldoende kandidaten ingeschreven zijn, kan tot vrije verhuur ook wel aangeduid met de term "bali-verhuur" worden besloten. Op deze wijze wordt de niet eenvoudige periodieke discussie over de aan te leggen criteria voor schaarse en niet-schaarse woonruimte overbodig. Uit geautomatiseerde verslaglegging zal moeten blijken of juist gehandeld is. Deze rapportage dient wekelijks te warden behandeld in de Verhuurcommissie. Onzes inziens kan de informatie over huisvestingskansen, met andere woorden: het onderscheid tussen schaarse en niet-schaarse woonruimte naar de woningzoekenden toe worden gebaseerd op de relatieve wachttijden voor de diverse complexen c.q. woningtypen. Hiertoe kan computerinformatie dienen, die periodiek wordt geactualiseerd, Overigens ontmoet het naar onze mening geen bezwaar om in eerste aanleg te starten met het door de werkgroep in deelrapport II voorgestelde model 3, met dien verstande dat de woningen beneden de f 500,voorlopig als "schaars" warden beschouwd. Voor wonintypen waarbij leegstand optreed geeft het Hoofd van de Centrale registratie toestemming tot bali-verhuur. Ma 1 jaar dient dit onderdeel weer te worden geëvalueerd, zodat eventueel bijstelling kan plaatsvinden. Wij stellen U voor hiermee in te stemmen. e. Verzelfstandigen centrale registratie. Het beheer van de centrale registratie is vanaf de start ervan in 1980 ondergebracht bij het Gemeentelijk Woningbedrijf. In de nieuwe opzet van het systeem en mede gelet op de keuze van een nieuw computersysteem is het van belang dat gekozen wordt voor een afzonderlijke huisvesting van de centrale registratie los van de deelnemers. De corporaties hebben bij brief van 26 mei j1naar aanleiding van het overleg van 14 mei j.l. ons laten weten, dat zij met dit uitgangspunt akkoord kunnen gaan. Tevens hebben de corporaties ingestemd met het extern aantrekken van een coördinator, die belast wordt met de leiding, de controle en het beheer van het systeem. Alvorens een definitief besluit te nemen wenst de Federatie van Leeuwarder Woningcorporaties eerst een nader onderzoek te doen naar de financiële consequenties van een zelfstandig beheerbureau. Wij stellen ons voor, dat dit onderzoek op zo kort mogelijke termijn in gezamenlijk overleg dient te worden uitgevoerd, opdat zo spoedig mogelijk een aanvang kan worden gemaakt met de sollicitatie-procedure voor het aantrekken van het hoofd van de C.R. Hij/zij kan dan nog warden betrokken bij de voorbereiding van de invoering van het nieuwe systeem en de overstap naar de MCCW-computer Ter voorbereiding van de overgang naar het MCCW-systeem is in overleg met de federatie een klein werkgroepje ingesteld bestaande uit een corporatie-directeur, een externe deskundige en een ambtelijk vertegenwoordiger namens ons college. Als stuurgroep ter voorbereiding van bestuurlijke beslissingen fungeert het directeurencollege van corporaties en Woningbedrijf, waarbij een gemeentelijke waarnemer is afgevaardigd. Hoewel de voorbereidingstijd erg krap zal zijn, wordt gestreefd naar invoering van het nieuwe systeem per 1 januari 1988. Er rest dan nog slechts een hoofdpunt waarover nog verschil van mening bestaat tussen ons college en de federatie. Het betreft hier de inrichting van een centraal inschrijfkantoorWij zijn van oordeel, dat veel van de problemen, die zich in het verleden hebben voorgedaan kunnen worden opgelost, indien gekozen wordt voor een uniforme inschrijfprocedure. De verhuur zou naar onze mening decentraal door tussenkomst van de Verhuurcommissie kunnen blijven geschieden. De corporaties hechten echter groot belang aan een direckt contact met de potentiële toekomstige huurder. Gelet op de grote mate van consensus die kon worden bereikt over de hoofddiscussie-punten en de positieve grondhouding van de corporaties, die blijkt ondermeer uit de bereidheid om een centraal beheerbureau te stichten, alsmede de zorg, die wij hebben ten aanzien van de eventuele verwerkingscapaciteit van één centraal inschrijfpuntzijn wij bereid om gedurende een proefperiode van 2 jaar het uitgangspunt van één centraal inschrijfkantoor op te geven, ten gunste van het door de corporaties geuite verlangen om de inschrijving op alle adressen mogelijk te maken. Voorwaarde hierbij is, dat voldoende garanties worden ingebouwd om een eenduidige inschrijfprocedure bij alle inschrijfpunten te realiseren. De ingestelde werkgroep en de stuurgroep, dienen hier bijzondere aandacht

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1987 | | pagina 415