- 4 - Juist dit argument hebben de gemeenten altijd gehanteerd tegen de zoge naamde "profijtkortingen" waaromtrent dan ook uiteindelijk een herover weging heeft plaatsgevonden. De toepassing van efficiencykortingen is derhalve een zodanige aantasting van de gemeentelijke beleidsvrijheid, dat wij hiertegen, met name in VNG-verband, krachtig protesteren. Als gevolg van de moeilijke financiële positie waarin de gemeenten mo menteel verkeren, hebben zij onvoldoende financiële flexibiliteit over om adequaat op accentverschuivingen in het rijksbeleid in te spelen. Het ontbreekt de gemeenten aan de benodigde financiële ruimte om (ook) door het Rijk gewenste nieuwe dingen te doen. Het Rijk dient dan ook bij het opzetten van nieuwe plannen met deze situatie bij de gemeenten rekening te houden. In sommige gevallen stelt het Rijk voor één of enkele jaren een startsubsidie ter beschikking. Na deze periode vervalt het subsidie en dient de gemeente de lasten zelf te dragen. Op deze wijze wordt een ongewenst camel-nose-effeet gecreëerd en zullen verschillende gemeenten niet willen meewerken aan de uitvoering van de hierop betrekking hebbende rijksvoornemenshetgeen in vele gevallen betreurd moet worden. In andere gevallen zien gemeenten zich gedwongen net opgebouwde voorzieningen weer af te breken vanwege het wegvallen van rijkssubsidie. Wij zijn dan ook van mening dat de effectiviteit van een dergelijk rijksbeleid in sterke mate verhoogd kan worden, indien tot structurele subsidiëring wordt overgegaan. 1.2 Hoofdlijnen van het provinciaal beleid. Stond het voorjaar van 1986 in het teken van de verkiezingen voor de Tweede Kamer der Staten-Generaal en voor de Gemeenteraad, het voorjaar van 1987 stond in het teken van de verkiezingen voor de Provinciale Staten. Vandaar dat wij in dit beleidsplan de aandacht zullen richten op de hoofdlijnen van het provinciaal beleid, voor zover relevant voor de gemeente Leeuwarden. De uitslag van de verkiezingen voor de Provinciale Staten in Friesland heeft geresulteerd in een College van Gedeputeerde Staten, waarvan de gedeputeerden afkomstig zijn uit de fracties van het CDA en de PvdA. Het programma van dit college is naar onze mening een goed handvat om in te gaan op de hoofdlijnen van beleid van de provincie Friesland; bovendien zullen wij hierbij het ontwerp-streekplan betrekken. Onze beschouwingen zullen aanvangen met een schets van de voor Leeuwar den relevante aspecten van het provinciaal beleid, vervolgens zullen wij onze visie op een aantal onderdelen geven. Collegeprogramma GS Het uitgangspunt voor het provinciaal beleid is de gelijkwaardigheid van mensen. De provincie geeft hieraan mede inhoud door haar beleid met name te richten op bevordering van gelijke kansen voor iedereen en emancipatie van achtergestelde bevolkingsgroepen. Ontplooiing van men sen in een zelf gekozen richting is daarbij uitgangspunt. Daarbij wor den levens- en wereldbeschouwelijke aspecten nadrukkelijk gerespec teerd. Het handhaven en bevorderen van de werkgelegenheid staan in het provinciaal beleid centraal. Het behoud van de aantrekkelijke eigen schappen van Friesland, liggend op het terrein van natuur, landschap en - 5 - milieu is van wezenlijk belang. Per saldo dient het provinciaal beleid te resulteren in terugdringing van de verdere belasting van het milieu en versterking van de natuurlijke en landschappelijke waarden. Door een breed gericht beleid zet de provincie zich in voor verbetering van het produktiemilieu en bevordering van het vestigingsklimaat. Bovendien is het actief in stand houden van het eigen Friese karakter van wezenlijk belang. De Friese taal en cultuur nemen daarin een bijzondere plaats in en vereisen daarom extra aandacht in het provinciaal beleid. Te zamen met de provincies Drenthe en Groningen wordt gestreefd naar het ontwerpen van één strategische visie op de toekomstige ruimtelijke en economische ontwikkeling van Noord-Nederland. Hierbij wordt uitge gaan van een taakverdeling tussen de drie provincies op basis van de sterke punten waarover zij thans c.q. in potentie beschikken. Ten aanzien van de verschillende beleidssectoren zijn in het college programma onder andere de volgende voornemens aangegeven. Met betrek king tot de bestuurlijke organisatie wordt opgemerkt dat voor wat betreft taken die gemeentelijk kunnen worden uitgevoerd de provincie initiatief en beleidsvoering aan de gemeenten overlaat. Bij het afsto ten van rijkstaken is het uitgangspunt voor de provincie dat decentra lisatie naar een zo laag mogelijk bestuurlijk niveau geschiedt. De taak van de regio's moet worden beperkt tot overleg en uitvoerende taken. Omtrent het onderdeel Vrede en Veiligheid wordt onder andere opgemerkt dat aan het plaatsen en vervoeren van kernwapens in Friesland geen me dewerking wordt verleend. Gelet op het huidige aandeel in de overlast, waarin de provincie reeds naar evenredigheid bijdraagt, mag Friesland geen extra hinder ondervinden van militaire activiteiten. De provincie zal dan ook niet meewerken aan de vestiging van een militaire helicop- terbasis. Het vredesonderwijs wordt verder gestimuleerd en ondersteund. Ten aanzien van de Friese taal wordt onder andere aangegeven dat er actief uitvoering zal worden gegeven aan het rapport "Fan Geunst nei Rjocht". Ten aanzien van het gebruik van de Friese taal door overheden en burgers dient een wettelijke regeling tot stand te worden gebracht waarin de principiële en praktische gelijkstelling van het Fries aan het Nederlands het uitgangspunt vormt en op grond waarvan de provincie bevoegd is zelfstandig volledig uitvoering te geven aan alle taken betreffende het taalbeleid en wat daarmee samenhangt. Ten aanzien van de gemeenten en overige publiekrechtelijke organen voert de provincie in dit opzicht een stimulerend beleid. De ontwikkeling van een Europees Instituut in Friesland voor onderzoek van minderheidstalen wordt gesti muleerd. Met betrekking tot de beleidssector Openbare Orde en Veiligheid wordt opgemerkt dat de provincie niet voornemens is voorzieningen tegen de gevolgen van kernrampen te treffen. De provincie stimuleert, coördi neert en houdt toezicht op de totstandkoming van rampenplannen en het bepalen van procedures. Ten behoeve van het vervoer van gevaarlijke stoffen over water zorgt de provincie voor voldoende voorzieningen en voor een goede coördinatie tussen de verschillende hulpverlenings diensten. Ten aanzien van de sector Verkeer en Vervoer wordt aangegeven dat de verkeersveiligheid hoge prioriteit heeft en vooral is gericht op de bescherming van kwetsbare verkeersdeelnemers. Het openbaar vervoer zal worden bevorderd. Aanleg van nieuwe wegen mag in de optiek van de pro-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1987 | | pagina 433