- 18 - In het voorgaande hebben wij reeds gesproken over de herijking van het regionaal sociaal-economisch beleid. Deze herijking kan nog gevolgen hebben voor de inzet van rijksmiddelen in het Noorden. In de herijking van de Nota Regionaal Sociaal-Economisch Beleid 1986-1990 van hèt Mi nisterie van Economische Zaken worden bezuinigingen op deze beleids sector aangekondigd en klinken ook duidelijk twijfels door ten aanzien van de effectiviteit van de regionale inspanningen tot nu toe. In dit kader wordt in de nota opgemerkt dat het aanwenden van regionale middelen in de "sterkere" regio's wellicht veel verstandiger zou zijn omdat het stimulerend effect op de economische ontwikkeling in deze gebieden veel groter zou zijn. Vooralsnog gaan wij er echter van uit dat de Tweede Kamer vasthoudt aan een onverminderde inzet van het regionale instrumentarium voor de eco nomisch zwakkere gebieden, al zijn wij geen tegenstander van meer ef fectieve en geconcentreerde inzet van middelen gericht op het verster ken van de (stads)gewesten en gebaseerd op de door het Noorden zelf aangegeven taakverdeling en specialisatie. Ten aanzien van het spreidingsbeleid kan opgemerkt worden dat wij in haken op de nieuwe door het Rijk geformuleerde beleidslijn welke in houdt dat alleen nieuw op te richten rijksdiensten voor spreiding in aanmerking komen. In dat kader heeft Leeuwarden zich recentelijk kandidaat gesteld voor de vestiging van het Nationaal Milieucentrum en voor de Noordelijke Arob-rechtbank/-kamerEerdere kandidaatstellingen die nog "openstaan" zijn de Registratiekamer en het Arbo-instituutVoor beide geldt dat pas tot lokatiekeuze zal worden overgegaan als de wetten, waarvan deze instellingen de uitvoerende instantie gaan worden, door de Staten- Generaal zijn aangenomen. Ten aanzien van beide zaken blijven wij alert Voor wat betreft de spreiding van de 400 toegezegde PTT-arbeidsplaatsen (eerste fase spreidingsoperatie) kan gemeld worden dat wij, nadat wij de Commissie Economische Zaken ter zake hadden gehoord, akkoord zijn gegaan met de gegevens van de directeur-generaal van de PTT betreffende de voltooiing van de realisatie van de nog resterende 100 arbeids plaatsen. De discussie hieromtrent kan derhalve nu worden afgesloten. Onder verwijzing naar de doelstellingen van het regionaal beleid hebben wij bij de regering onze ongerustheid uitgesproken over de meer dan evenredige inkrimping van de gedeconcentreerde rijksdiensten in onze regio (met name Rijkswaterstaat en Rijkskadaster). Ook het provinciaal bestuur en de Bestuurscommissie Noorden des Lands hebben zich met woor den van gelijke strekking tot de regering gewend. Duidelijke en eens gezinde geluiden vanuit onze regio, waarbij dergelijke voornemens zul len worden aangevochten, blijven ook in de komende jaren gewenst. Voor de versterking van de centrumpositie is het hoger beroepsonderwijs een belangrijke component. Na de invoering van de nieuwe wettelijke regeling voor het hoger beroepsonderwijs en de totstandkoming van grote h.b.o.-clusters in 1986 is de aandacht vooral gericht op het benutten van de mogelijkheden die deze nieuwe situatie biedt. Door het samenbrengen van een breed scale van opleidingen in één orga - 19 - nisatorisch geheel, zijn er allerlei mogelijkheden om door het leggen van dwarsverbanden en het gezamenlijk inzetten van uiteenlopende des kundigheden nieuwe opleidingsprogramma's, studierichtingen en diffe rentiaties tot stand te brengen. Daarnaast is er nu meer gelegenheid om in samenwerking met, en/of in opdracht van het bedrijfsleven, dan wel het betrokken werkveld, na- en bijscholingscursussen te organiseren, onderzoek te verrichten en ad viezen uit te brengen. Deze wisselwerking tussen opleiding en praktijk is van groot belang voor zowel de studenten en docenten als voor het bedrijfsleven dan wel het betrokken werkveld. Men kan wederzijds pro fiteren van eikaars kennis en voorzieningen. Het Friese h.b.o. richt zich hierbij met name op managementopleidingen en -problematieken in brede zin. In het kader van de door de Minister van Onderwijs en Wetenschappen voorziene taakverdelings- en concentratie-operatie h.b.o. is aantasting van het bestaande voorzieningenpakket, met name in de sectoren leraren opleiding, gezondheidszorg en kunstonderwijs, bepaald niet denkbeeldig. Mede op basis van de in het zogenaamde convenant—Deetman vastgelegde toezeggingen, zullen wij in samenwerking met de hogescholen en de pro vincie zo nodig bestuurlijke stappen ondernemen, ten einde die voor zieningen te handhaven en zo mogelijk te versterken. Overigens ver wijzen wij naar het gestelde in hoofdstuk II, hoofdfunctie 4: Onder wijs. Ook ten aanzien van andere terreinen zijn diverse ontwikkelingen gaande, die van invloed zullen zijn op de centrumpositie van Leeuwar den; wij verwijzen wat dit betreft naar de ontwikkelingen in de de tailhandel, de komst van het pleinafsluitend gebouw, de plannen met betrekking tot de verbetering van De Harmonie, ontwikkelingen in de recreatieve en culturele sfeer en dergelijke. Ook aan deze aspecten zullen wij bij de invulling van het stadsgewest Leeuwarden aandacht moeten blijven besteden. 1.5 Emancipatie van de vrouw. Aangezien het beleid ten aanzien van de emancipatie van de vrouw facet beleid is, wordt er in de verschillende onderdelen van dit beleidsplan aandacht aan besteed. Aangezien dit aanleiding zou geven tot het ont staan van een versnipperd beeld van onze beleidsvoornemens en acti viteiten op dit terrein, gaan wij in deze paragraaf in op een aantal aspecten van dit beleidsterrein. Het vraagstuk van de emancipatie gaat in de kern van de zaak onze hele samenleving aan en is daarmee evenzeer een zaak van mannen als van vrouwen. Het groeiend bewustzijn van de structurele afhankelijkheid tussen mannen en vrouwen op belangrijke terreinen van onze samenleving, van de ongelijke kansen voor vrouwen en van het onvoldoende benutten van vrouwelijke talenten, heeft de laatste jaren tot belangrijke re sultaten geleid. In 1975 werd de Wet gelijke beloning van mannen en vrouwen van kracht, in 1976 een wet die ontslag bij huwelijk, zwangerschap of bevalling verbiedt en in 1980 de Wet gelijke behandeling van mannen en vrouwen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1987 | | pagina 440