- 22 - proces Met name de betrokkenheid vanhet personeel bij de doelstellingen en activiteiten van de gemeente is daarbij van groot belang. In dat kader hebben wij een initiatief van de gezamenlijke ambtenarenorganisaties om die betrokkenheid reeds gedurende het organisatieveranderingsproces tot uitdrukking te brengen, positief gewaardeerd en daarvoor faciliteiten beschikbaar gesteld, onder andere in de vorm van een voor de duur van dit proces vrijgestelde ambtenaar. Daarnaast zal een gericht vormings- en opleidingsprogramma belangrijke bijdragen moeten leveren aan de genoemde cultuurverandering. Hiervoor is een bedrag van f 500.000,als onderdeel van de f 1.000.000,van de geraamde kosten van de reorganisatie, bestemd. Hoewel wij van mening zijn dat het algemene salarisniveau bij de over heid in positieve zin zou moeten worden aangepakt, ontbreken ons daarvoor de mogelijkheden. In het kader van het beloningsbeleid zal dan ook, naast aandacht voor flexibilisering van de beloning, aandacht besteed worden aan instrumenten/mogelijkheden om aan de problemen van salariële aard bij de vervulling van somnige vitale functies tegemoet te komen. 1.7 Organisatie. OveraJ^-organlsatie^ In het Collegeprogramma 1986-1990 hebben wij reeds aangegeven, dat naar onze mening de gemeentelijke organisatie aan de volgende uitgangspunten moet voldoen: a. er moeten voldoende mogelijkheden zijn voor politieke sturing; b. de organisatie moet cliëntgericht zijn; c. de organisatie moet in staat zijn doelmatig en slagvaardig te wer ken; d. er moeten voldoende ontplooiingsmogelijkheden zijn voor de mede- werk(st)ers Daarnaast moeten er voldoende mogelijkheden zijn voor democratische beleids- en besluitvorming. In genoemd programna wordt tevens aangegeven, dat wij nader zouden evalueren in hoeverre de overall-organisatie in onze gemeente in vol doende mate aan de bovengenoemde uitgangspunten tegemoet komt. Re or ga nlj^a tijï Begin 1987 zijn wij tot de conclusie gekomen, dat de aard en omvang van de organisatorische en procedurele knelpunten in de gemeente zodanig zijn, dat een wijziging van de overall-structuur en een aanpassing van de procedures en werkwijzen van de gemeente Leeuwarden serieuze overwe ging verdienen. In de U ter kennis gebrachte "Evaluatienota Organisatie Gemeente Leeuwarden plus Plan van Aanpak Organisatie-ontwikkelings proces" hebben wij aangegeven, welke procedure met betrekking tot het reorganisatieproces wij voornemens zijn te hanteren. Naast de procedure staat in de onderhavige notitie de motivatie voor de reorganisatie als - 23 - mede de richting aangegeven waarin de organisatie van de gemeente zich in onze visie in hoofdlijnen zou moeten ontwikkelen. Wij hebben gekozen voor interne uitvoering en begeleiding van de reorganisatie. Op dit moment wordt door het projectmanagement uitvoering gegeven aan het onderzoek, zoals omschreven in fase 2 van genoemde nota, waarna in het begin van 1988 gestart zal worden met fase 3 (inspraak en evalua tie). Indien alles volgens plan wordt afgewerkt, zal begin 1989 aan U een voorstel tot vaststelling van de nieuwe organisatie worden voor gelegd. Overige^ ^rganij5a_tie-_eri effic^en^yj-onderdo eken Ook in de komende beleidsperiode zal - naast het reorganisatiepro ces - op basis van herwaarderingsoperaties de organisatie van de diverse onderdelen onderwerp van studie zijn, voor zover deze los van het reorganisatieproces kunnen worden aangepakt. In dat kader hopen wij U binnenkort een eindrapportage inzake het organisatie-onderzoek bij de D.M.F., evenals een eindrapportage inzake het kantinebeheer te kunnen aanbieden. Op dit moment wordt tevens uitvoering gegeven aan een onderzoek naar de meest efficiënte organisatie van het uitkeringsproces bij de G.S.D. In verband met de directe relatie met de reorganisatie hebben wij be sloten om het herwaarderingsproject, dat gericht is op de mogelijkheden inzake combinatie D.S.0. en D.S.R. ten behoeve van het groenonderhoud, te integreren met het reorganisatieproces. Tenslotte zullen wij U binnenkort voorstellen voorleggen inzake de or ganisatie van de sector Externe Secretariaten (Regio-secretariaat, etc.) in verband met de vorming van de nieuwe regio, die uit de samen voeging van de huidige Regio's Friesland-Noord en Friesland-Noord-Oost zal ontstaan. 1.8 Informatievoorziening en automatisering. De in het Beleidsplan 1987-1991 aangekondigde instelling van een Stuurgroep Managementbegeleiding, Organisatie-ontwikkeling en Infor matievoorziening heeft inmiddels plaatsgevonden. Op basis van de daar toe vanuit de Commissie Organisatie-, Personeels- en Informatiezaken geuite wens heeft een brede inventarisatie binnen het gemeentelijk ap paraat naar de gewenste/verwachte ontwikkelingen op het gebied van in formatievoorziening en automatisering plaatsgevonden. De bevindingen uit dit onderzoek zijn ondertussen in de beide eerder genoemde organen aan de orde gesteld en hebben geleid tot een nadere prioriteitstelling inzake de te ondernemen activiteiten en aanwending van de beschikbare middelen. Binnenkort kunt U de voorstellen in dezen tegemoet zien. Het automatiseringsonderzoek binnen de D.S.0. - dat om capaciteitsrede nen uitbesteed is - bevindt zich thans in de afrondingsfase. De aanbe velingen, welke hieruit zullen voortvloeien, zullen voor zover hiervoor geen directe dekking binnen de begroting van de D.S.0. kan worden ge-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1987 | | pagina 442