- 22 -
proces
Met name de betrokkenheid vanhet personeel bij de doelstellingen en
activiteiten van de gemeente is daarbij van groot belang. In dat kader
hebben wij een initiatief van de gezamenlijke ambtenarenorganisaties om
die betrokkenheid reeds gedurende het organisatieveranderingsproces tot
uitdrukking te brengen, positief gewaardeerd en daarvoor faciliteiten
beschikbaar gesteld, onder andere in de vorm van een voor de duur van
dit proces vrijgestelde ambtenaar.
Daarnaast zal een gericht vormings- en opleidingsprogramma belangrijke
bijdragen moeten leveren aan de genoemde cultuurverandering. Hiervoor
is een bedrag van f 500.000,als onderdeel van de f 1.000.000,van
de geraamde kosten van de reorganisatie, bestemd.
Hoewel wij van mening zijn dat het algemene salarisniveau bij de over
heid in positieve zin zou moeten worden aangepakt, ontbreken ons
daarvoor de mogelijkheden. In het kader van het beloningsbeleid zal dan
ook, naast aandacht voor flexibilisering van de beloning, aandacht
besteed worden aan instrumenten/mogelijkheden om aan de problemen van
salariële aard bij de vervulling van somnige vitale functies tegemoet
te komen.
1.7 Organisatie.
OveraJ^-organlsatie^
In het Collegeprogramma 1986-1990 hebben wij reeds aangegeven, dat naar
onze mening de gemeentelijke organisatie aan de volgende uitgangspunten
moet voldoen:
a. er moeten voldoende mogelijkheden zijn voor politieke sturing;
b. de organisatie moet cliëntgericht zijn;
c. de organisatie moet in staat zijn doelmatig en slagvaardig te wer
ken;
d. er moeten voldoende ontplooiingsmogelijkheden zijn voor de mede-
werk(st)ers
Daarnaast moeten er voldoende mogelijkheden zijn voor democratische
beleids- en besluitvorming.
In genoemd programna wordt tevens aangegeven, dat wij nader zouden
evalueren in hoeverre de overall-organisatie in onze gemeente in vol
doende mate aan de bovengenoemde uitgangspunten tegemoet komt.
Re or ga nlj^a tijï
Begin 1987 zijn wij tot de conclusie gekomen, dat de aard en omvang van
de organisatorische en procedurele knelpunten in de gemeente zodanig
zijn, dat een wijziging van de overall-structuur en een aanpassing van
de procedures en werkwijzen van de gemeente Leeuwarden serieuze overwe
ging verdienen. In de U ter kennis gebrachte "Evaluatienota Organisatie
Gemeente Leeuwarden plus Plan van Aanpak Organisatie-ontwikkelings
proces" hebben wij aangegeven, welke procedure met betrekking tot het
reorganisatieproces wij voornemens zijn te hanteren. Naast de procedure
staat in de onderhavige notitie de motivatie voor de reorganisatie als
- 23 -
mede de richting aangegeven waarin de organisatie van de gemeente zich
in onze visie in hoofdlijnen zou moeten ontwikkelen. Wij hebben gekozen
voor interne uitvoering en begeleiding van de reorganisatie.
Op dit moment wordt door het projectmanagement uitvoering gegeven aan
het onderzoek, zoals omschreven in fase 2 van genoemde nota, waarna in
het begin van 1988 gestart zal worden met fase 3 (inspraak en evalua
tie). Indien alles volgens plan wordt afgewerkt, zal begin 1989 aan U
een voorstel tot vaststelling van de nieuwe organisatie worden voor
gelegd.
Overige^ ^rganij5a_tie-_eri effic^en^yj-onderdo eken
Ook in de komende beleidsperiode zal - naast het reorganisatiepro
ces - op basis van herwaarderingsoperaties de organisatie van de diverse
onderdelen onderwerp van studie zijn, voor zover deze los van het
reorganisatieproces kunnen worden aangepakt.
In dat kader hopen wij U binnenkort een eindrapportage inzake het
organisatie-onderzoek bij de D.M.F., evenals een eindrapportage inzake
het kantinebeheer te kunnen aanbieden.
Op dit moment wordt tevens uitvoering gegeven aan een onderzoek naar de
meest efficiënte organisatie van het uitkeringsproces bij de G.S.D.
In verband met de directe relatie met de reorganisatie hebben wij be
sloten om het herwaarderingsproject, dat gericht is op de mogelijkheden
inzake combinatie D.S.0. en D.S.R. ten behoeve van het groenonderhoud,
te integreren met het reorganisatieproces.
Tenslotte zullen wij U binnenkort voorstellen voorleggen inzake de or
ganisatie van de sector Externe Secretariaten (Regio-secretariaat,
etc.) in verband met de vorming van de nieuwe regio, die uit de samen
voeging van de huidige Regio's Friesland-Noord en Friesland-Noord-Oost
zal ontstaan.
1.8 Informatievoorziening en automatisering.
De in het Beleidsplan 1987-1991 aangekondigde instelling van een
Stuurgroep Managementbegeleiding, Organisatie-ontwikkeling en Infor
matievoorziening heeft inmiddels plaatsgevonden. Op basis van de daar
toe vanuit de Commissie Organisatie-, Personeels- en Informatiezaken
geuite wens heeft een brede inventarisatie binnen het gemeentelijk ap
paraat naar de gewenste/verwachte ontwikkelingen op het gebied van in
formatievoorziening en automatisering plaatsgevonden.
De bevindingen uit dit onderzoek zijn ondertussen in de beide eerder
genoemde organen aan de orde gesteld en hebben geleid tot een nadere
prioriteitstelling inzake de te ondernemen activiteiten en aanwending
van de beschikbare middelen. Binnenkort kunt U de voorstellen in dezen
tegemoet zien.
Het automatiseringsonderzoek binnen de D.S.0. - dat om capaciteitsrede
nen uitbesteed is - bevindt zich thans in de afrondingsfase. De aanbe
velingen, welke hieruit zullen voortvloeien, zullen voor zover hiervoor
geen directe dekking binnen de begroting van de D.S.0. kan worden ge-