- 24 -
vonden, in het kader van de eerdergenoemde binnengemeentelijke priori
teitsafweging moeten worden meegenomen.
In het kader van de discussie rond het vorm geven aan een betere wijze
van middelenbeheer is recentelijk door U een activiteitenplan Midde-
lenbeheer behandeld. In de Aanpaknota wordt met name ingegaan op een
aantal te inventariseren en/of op te starten activiteiten op het gebied
van de organisatie-ontwikkeling, informatievoorziening, personele en
financiële middelen. Aangegeven is dat een aantal activiteiten in het
kader van de reorganisatie zal worden aangepakt en andere los daarvan.
Op dit moment wordt nadere uitwerking gegeven aan deze voorstellen.
Binnenkort wordt de invoering van een geautomatiseerd personeelsregi
stratie- en informatiesysteem afgerond, waartoe U in 1986 hebt beslo
ten. Dit systeem zal een hulpmiddel zijn bij de verdere ontwikkeling
van het organisatie-, formatie- en personeelsbeleid in de gemeente. Ten
aanzien van de privacy-aspecten wijzen wij U op de gedragscode die wij
onlangs hebben vastgesteld.
In de komende beleidsperiode zal verder aandacht worden besteed aan:
De verdere verbetering van de geautomatiseerde financiële admini
straties, met name in de richting van bestuurlijke c.q. manage
ment ondersteunende functies.
- Het verder in de organisatie introduceren van kantoorautomati
seringsfaciliteiten, waardoor naast verbetering van de informatie
voorziening een efficiënter gebruik van de verschillende systemen
(bijvoorbeeld door de toepassing van koppelingsmogelijkheden) binnen
de gemeente mogelijk wordt.
- De in het afgelopen jaar op grote schaal aangepakte opleidingsacti
viteiten op het gebied van informatica en automatisering, voor een
deel gekoppeld aan faciliteiten met betrekking tot aanschaf van ap
paratuur door het personeel, zullen moeten worden ingepast in ver
volgactiviteiten. Zodra de evaluatie in dezen is afgerond, zullen
wij met nadere voorstellen hieromtrent komen.
Gezien de aard en omvang van de projecten en de beschikbare capaciteit
van deskundig personeel, zal het duidelijk zijn dat permanente bepaling
en bijstelling van prioriteiten ten aanzien van de uitvoering van de
diverse projecten noodzakelijk zullen zijn. Daarbij zal de Raadscommis
sie voor Organisatie-, Personeels- en Informatiezaken een begeleidende
rol vervullen.
- 25 -
Hoofdstuk II. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie.
Inleiding.
Nadat wij in het vorige hoofdstuk de aandacht hebben gericht op de alge
mene aspecten van het beleid, zullen wij in dit hoofdstuk de aandacht
op onze specifieke beleidsvoornemens richten.
Elke hoofdfunctie vangen wij aan met een inleidende paragraaf, waarin
een aantal algemene aspecten met betrekking tot deze hoofdfunctie wordt
beschreven en/of een korte samenvatting van de belangrijkste beleids
voornemens op het desbetreffende terrein wordt gegeven. Vervolgens
wordt in elke paragraaf een nadere uiteenzetting gegeven omtrent onze
concrete beleidsvoornemens. Hierbij zal onder andere worden ingegaan op
een aantal uit ons programma volgende concrete beleidsvoornemens.
Voorts wordt waar relevant op functie- of subfunctieniveau een globale
verklaring gegeven van de ontwikkeling van uitgaven en inkomsten.
Achtereenvolgens zullen wij op de volgende hoofdfuncties ingaan:
0. Algemeen bestuur,
1. Openbare orde en veiligheid,
2. Verkeer, vervoer en waterstaat,
3. Economische zaken,
4. Onderwijs,
5. Cultuur en recreatie,
6. Sociale voorzieningen en maatschappelijk werk,
7. Volksgezondheid,
8. Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting,
9. Financiering en algemene dekkingsmiddelen.