- 24 - vonden, in het kader van de eerdergenoemde binnengemeentelijke priori teitsafweging moeten worden meegenomen. In het kader van de discussie rond het vorm geven aan een betere wijze van middelenbeheer is recentelijk door U een activiteitenplan Midde- lenbeheer behandeld. In de Aanpaknota wordt met name ingegaan op een aantal te inventariseren en/of op te starten activiteiten op het gebied van de organisatie-ontwikkeling, informatievoorziening, personele en financiële middelen. Aangegeven is dat een aantal activiteiten in het kader van de reorganisatie zal worden aangepakt en andere los daarvan. Op dit moment wordt nadere uitwerking gegeven aan deze voorstellen. Binnenkort wordt de invoering van een geautomatiseerd personeelsregi stratie- en informatiesysteem afgerond, waartoe U in 1986 hebt beslo ten. Dit systeem zal een hulpmiddel zijn bij de verdere ontwikkeling van het organisatie-, formatie- en personeelsbeleid in de gemeente. Ten aanzien van de privacy-aspecten wijzen wij U op de gedragscode die wij onlangs hebben vastgesteld. In de komende beleidsperiode zal verder aandacht worden besteed aan: De verdere verbetering van de geautomatiseerde financiële admini straties, met name in de richting van bestuurlijke c.q. manage ment ondersteunende functies. - Het verder in de organisatie introduceren van kantoorautomati seringsfaciliteiten, waardoor naast verbetering van de informatie voorziening een efficiënter gebruik van de verschillende systemen (bijvoorbeeld door de toepassing van koppelingsmogelijkheden) binnen de gemeente mogelijk wordt. - De in het afgelopen jaar op grote schaal aangepakte opleidingsacti viteiten op het gebied van informatica en automatisering, voor een deel gekoppeld aan faciliteiten met betrekking tot aanschaf van ap paratuur door het personeel, zullen moeten worden ingepast in ver volgactiviteiten. Zodra de evaluatie in dezen is afgerond, zullen wij met nadere voorstellen hieromtrent komen. Gezien de aard en omvang van de projecten en de beschikbare capaciteit van deskundig personeel, zal het duidelijk zijn dat permanente bepaling en bijstelling van prioriteiten ten aanzien van de uitvoering van de diverse projecten noodzakelijk zullen zijn. Daarbij zal de Raadscommis sie voor Organisatie-, Personeels- en Informatiezaken een begeleidende rol vervullen. - 25 - Hoofdstuk II. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie. Inleiding. Nadat wij in het vorige hoofdstuk de aandacht hebben gericht op de alge mene aspecten van het beleid, zullen wij in dit hoofdstuk de aandacht op onze specifieke beleidsvoornemens richten. Elke hoofdfunctie vangen wij aan met een inleidende paragraaf, waarin een aantal algemene aspecten met betrekking tot deze hoofdfunctie wordt beschreven en/of een korte samenvatting van de belangrijkste beleids voornemens op het desbetreffende terrein wordt gegeven. Vervolgens wordt in elke paragraaf een nadere uiteenzetting gegeven omtrent onze concrete beleidsvoornemens. Hierbij zal onder andere worden ingegaan op een aantal uit ons programma volgende concrete beleidsvoornemens. Voorts wordt waar relevant op functie- of subfunctieniveau een globale verklaring gegeven van de ontwikkeling van uitgaven en inkomsten. Achtereenvolgens zullen wij op de volgende hoofdfuncties ingaan: 0. Algemeen bestuur, 1. Openbare orde en veiligheid, 2. Verkeer, vervoer en waterstaat, 3. Economische zaken, 4. Onderwijs, 5. Cultuur en recreatie, 6. Sociale voorzieningen en maatschappelijk werk, 7. Volksgezondheid, 8. Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting, 9. Financiering en algemene dekkingsmiddelen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1987 | | pagina 443