- 29 - noodzaakt gezien de voor de gemeente Leeuwarden gereserveerde kind plaatsen (deels) te verkopen aan andere gegadigden. Thans wordt overlegd om, zij het op beperktere schaal, toch nog kinder opvang te realiseren. B. Vacaturecommissie. Voor de taak van de Vacaturecommissie verwijzen wij naar hetgeen in het Beleidsplan 1985-1989 staat vermeld. Eveneens hebben wij toen meegedeeld niet langer met een uitgebreid eva luatieverslag van de Vacaturecommissie te komen, maar ons veeleer te beperken tot een korte impressie van de werkzaamheden. In onderstaand overzicht treft U deze beschrijving aan. In de periode juli 1986 tot en met juni 1987 heeft de Vacaturecom missie 65 vacatures behandeld. In het kader van de additionele herwaarderingsoperatie 1987-1991 heeft U besloten, dat in 75% van de gevallen vacatures niet eerder dan één jaar nadat zij zijn ontstaan, mogen worden ingevuld, hetgeen ten aanzien van de normaal gemiddeld verstrijkende periode een extra vertraging van 8 maanden inhoudt. Bij de voorbereiding van onderhavig Beleidsplan 1988-1992 zijn wij tot de conclusie gekomen, dat genoemde taakstelling niet haalbaar is. Met name ligt hieraan ten grondslag, dat - in weerwil van eer dere aannames - in verhouding meer operationele functies aan de Vacatureconmissie worden aangeboden. Een niet vervullen in dezen levert direct problemen op ten aanzien van de uitvoering van de noodzakelijke c.q. wettelijke taken van de gemeente. In de praktijk is dan ook gebleken dat de Vacaturecommissie bij 50% van de vacatu remeldingen tot vacaturevervulling moest besluiten, ten einde te vermijden dat de voortgang van noodzakelijke werkzaamheden al te zeer in het gedrang kwam. De functies die aangehouden zijn, liggen veelal in de beleidsmatige en niet-direct operationele sfeer. Als praktische werkwijze om bovengenoemde taakstelling van 50% te realiseren heeft de Vacaturecommissie besloten te kiezen voor een scenario, waarbij 20% van de beschikbare vacatureruimte niet volle dig benut wordt, dat wil zeggen in eerste instantie wordt uitgegaan van een vervulling van 40% van de vacatures, terwijl 10% wordt aangehouden ten behoeve van een kwartaalverdeling. Rendabele func ties worden in principe vervuld, terwijl niet-rendabele functies "gewogen" worden conform voornoemd scenario. Daarnaast adviseert de Vacaturecommissie inzake de verdeling van de uren die vrijvallen omdat externe sollicitanten in principe slechts op basis van 36 uren per week mogen worden aangesteld, de zogenaamde resturenpot. Inzake deze pot kan opgemerkt worden dat in de periode juli 1986 - juni 1987 in totaal 42 uren zijn vrijgevallen. Deze uren zullen worden aangewend ten behoeve van personele knelpunten in de gemeentelijke organisatie. - 30 - 002.06 Bevolkingsregister, burgerlijke stand, militaire zaken en ver kiezingen. De bevolkingsboekhouding is "wettelijk geregeld. De wijze waarop, alsmede de aard en de omvang van de te registreren gegevens is gede tailleerd vastgelegd, evenals het gebruik en het bijhouden van deze gegevens De huidige wetgeving regelt echter niet de mogelijkheden tot effi ciënter gebruik van de administraties door toepassing van geavanceerde technieken. De Ministerraad heeft inmiddels een voorontwerp van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) voor advies toegezonden aan diverse adviesorganen. De belangrijkste kenmerken van deze nieuwe wet zijn: - de overgang van een handmatige administratie naar een geautomati seerde administratie; ingrijpende wijziging van het pakket vast te leggen persoonsgege vens De geautomatiseerde basisadministratie zal de opvolger worden van de huidige bevolkingsboekhouding. Zij heeft tot doel alle instanties met een publiekrechtelijke taak via een datacommunicatienetwerk te voorzien van actuele en betrouwbare algemene gegevens die noodzakelijk zijn voor de vervulling van hun taak. De GBA dient de doelmatigheid van de informatie-uitwisseling van per soonsgegevens binnen het openbaar bestuur te bevorderen en de per soonlijke levenssfeer van de burgers te garanderen. Hiertoe dienen de gemeenten een privacyverordening op te stellen, waarin onder andere het inzagerecht, het correctierecht en de zogenaamde protocollering (waarbij de burger inzicht kan verkrijgen in het gebruik van zijn of haar persoonsgegevens) dienen te worden geregeld. Wij verwachten deze verordening in de loop van 1988 aan U te kunnen voorleggen. De administratie is decentraal van opzet. Bij wet wordt niet toegestaan - en door de techniek van het netwerk wordt het onmogelijk gemaakt - dat iemand vanuit één plaats toegang kan krijgen tot alle gegevens uit de basisadministratie. Het technische en inhoudelijke beheer van de persoonsinformatie blijft een gemeentelijke aangelegenheid. De beleidsvrijheid van de gemeenten wordt beperkt tot het vaststellen van een zogenaamd gemeentelijk functioneel ontwerp (GFO). Een GF0 is te beschouwen als een progranma van eisen voor opzet, inrichting en ge bruik van een bepaald informatiesysteem. In dit programma staat nauw keurig omschreven welke informatie het systeem uiteindelijk moet leve ren, wie erover mag beschikken en voor welk doel de informatie bestemd is. Daarnaast is een gemeente vrij in de keuze van automatiserings middelen, waarbij de voorwaarde geldt dat het systeem moet voldoen aan bepaalde technische specificaties. Voorts heeft de gemeente de vrijheid om naast het pakket verplichte persoonsgegevens aanvullende administratieve gegevens op te nemen voor intern gebruik. Dit gegeven is van groot belang aangezien daarmee het gebruiksrendement van het bevolkingssysteem aanzienlijk toeneemt. Het huidige bevolkingssysteem (de zogenaamde 4e fase) van het CEVAN voldoet niet aan de nieuwe voorschriften. Het CEVAN is bezig met een onderzoek naar de ontwikkeling van een nieuw bevolkingssysteem, dat

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1987 | | pagina 447