- 29 -
noodzaakt gezien de voor de gemeente Leeuwarden gereserveerde kind
plaatsen (deels) te verkopen aan andere gegadigden.
Thans wordt overlegd om, zij het op beperktere schaal, toch nog kinder
opvang te realiseren.
B. Vacaturecommissie.
Voor de taak van de Vacaturecommissie verwijzen wij naar hetgeen in het
Beleidsplan 1985-1989 staat vermeld.
Eveneens hebben wij toen meegedeeld niet langer met een uitgebreid eva
luatieverslag van de Vacaturecommissie te komen, maar ons veeleer te
beperken tot een korte impressie van de werkzaamheden. In onderstaand
overzicht treft U deze beschrijving aan.
In de periode juli 1986 tot en met juni 1987 heeft de Vacaturecom
missie 65 vacatures behandeld.
In het kader van de additionele herwaarderingsoperatie 1987-1991
heeft U besloten, dat in 75% van de gevallen vacatures niet eerder
dan één jaar nadat zij zijn ontstaan, mogen worden ingevuld, hetgeen
ten aanzien van de normaal gemiddeld verstrijkende periode een extra
vertraging van 8 maanden inhoudt.
Bij de voorbereiding van onderhavig Beleidsplan 1988-1992 zijn wij
tot de conclusie gekomen, dat genoemde taakstelling niet haalbaar
is. Met name ligt hieraan ten grondslag, dat - in weerwil van eer
dere aannames - in verhouding meer operationele functies aan de
Vacatureconmissie worden aangeboden. Een niet vervullen in dezen
levert direct problemen op ten aanzien van de uitvoering van de
noodzakelijke c.q. wettelijke taken van de gemeente. In de praktijk
is dan ook gebleken dat de Vacaturecommissie bij 50% van de vacatu
remeldingen tot vacaturevervulling moest besluiten, ten einde te
vermijden dat de voortgang van noodzakelijke werkzaamheden al te
zeer in het gedrang kwam. De functies die aangehouden zijn, liggen
veelal in de beleidsmatige en niet-direct operationele sfeer.
Als praktische werkwijze om bovengenoemde taakstelling van 50% te
realiseren heeft de Vacaturecommissie besloten te kiezen voor een
scenario, waarbij 20% van de beschikbare vacatureruimte niet volle
dig benut wordt, dat wil zeggen in eerste instantie wordt uitgegaan
van een vervulling van 40% van de vacatures, terwijl 10% wordt
aangehouden ten behoeve van een kwartaalverdeling. Rendabele func
ties worden in principe vervuld, terwijl niet-rendabele functies
"gewogen" worden conform voornoemd scenario.
Daarnaast adviseert de Vacaturecommissie inzake de verdeling van de
uren die vrijvallen omdat externe sollicitanten in principe slechts
op basis van 36 uren per week mogen worden aangesteld, de zogenaamde
resturenpot. Inzake deze pot kan opgemerkt worden dat in de periode
juli 1986 - juni 1987 in totaal 42 uren zijn vrijgevallen. Deze uren
zullen worden aangewend ten behoeve van personele knelpunten in de
gemeentelijke organisatie.
- 30 -
002.06 Bevolkingsregister, burgerlijke stand, militaire zaken en ver
kiezingen.
De bevolkingsboekhouding is "wettelijk geregeld. De wijze waarop,
alsmede de aard en de omvang van de te registreren gegevens is gede
tailleerd vastgelegd, evenals het gebruik en het bijhouden van deze
gegevens
De huidige wetgeving regelt echter niet de mogelijkheden tot effi
ciënter gebruik van de administraties door toepassing van geavanceerde
technieken. De Ministerraad heeft inmiddels een voorontwerp van de Wet
gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) voor advies
toegezonden aan diverse adviesorganen.
De belangrijkste kenmerken van deze nieuwe wet zijn:
- de overgang van een handmatige administratie naar een geautomati
seerde administratie;
ingrijpende wijziging van het pakket vast te leggen persoonsgege
vens
De geautomatiseerde basisadministratie zal de opvolger worden van de
huidige bevolkingsboekhouding. Zij heeft tot doel alle instanties met
een publiekrechtelijke taak via een datacommunicatienetwerk te voorzien
van actuele en betrouwbare algemene gegevens die noodzakelijk zijn voor
de vervulling van hun taak.
De GBA dient de doelmatigheid van de informatie-uitwisseling van per
soonsgegevens binnen het openbaar bestuur te bevorderen en de per
soonlijke levenssfeer van de burgers te garanderen. Hiertoe dienen de
gemeenten een privacyverordening op te stellen, waarin onder andere het
inzagerecht, het correctierecht en de zogenaamde protocollering
(waarbij de burger inzicht kan verkrijgen in het gebruik van zijn of
haar persoonsgegevens) dienen te worden geregeld. Wij verwachten deze
verordening in de loop van 1988 aan U te kunnen voorleggen.
De administratie is decentraal van opzet. Bij wet wordt niet toegestaan
- en door de techniek van het netwerk wordt het onmogelijk gemaakt -
dat iemand vanuit één plaats toegang kan krijgen tot alle gegevens uit
de basisadministratie.
Het technische en inhoudelijke beheer van de persoonsinformatie blijft
een gemeentelijke aangelegenheid.
De beleidsvrijheid van de gemeenten wordt beperkt tot het vaststellen
van een zogenaamd gemeentelijk functioneel ontwerp (GFO). Een GF0 is te
beschouwen als een progranma van eisen voor opzet, inrichting en ge
bruik van een bepaald informatiesysteem. In dit programma staat nauw
keurig omschreven welke informatie het systeem uiteindelijk moet leve
ren, wie erover mag beschikken en voor welk doel de informatie bestemd
is. Daarnaast is een gemeente vrij in de keuze van automatiserings
middelen, waarbij de voorwaarde geldt dat het systeem moet voldoen aan
bepaalde technische specificaties.
Voorts heeft de gemeente de vrijheid om naast het pakket verplichte
persoonsgegevens aanvullende administratieve gegevens op te nemen voor
intern gebruik.
Dit gegeven is van groot belang aangezien daarmee het gebruiksrendement
van het bevolkingssysteem aanzienlijk toeneemt.
Het huidige bevolkingssysteem (de zogenaamde 4e fase) van het CEVAN
voldoet niet aan de nieuwe voorschriften. Het CEVAN is bezig met een
onderzoek naar de ontwikkeling van een nieuw bevolkingssysteem, dat