- 35 - Hoofdfunctie 2. VERKEER, VERVOER EN WATERSTAAT. Algemeen. Na de aanleg van de Oostergoweg en de reconstructie van het Zuiderplein in 1988 zullen de wegreconstructiewerkzaamheden in het Stationskwartier in westelijke richting worden voortgezet en wel in een zodanig tempo dat de werkzaamheden aan de Lange Marktstraat en de Zuidersingel voltooid zullen zijn op het moment dat de nieuwe Aegon-vestiging op de Oude Vee markt in gebruik zal worden genomen. De knelpunten aan de rondweg kunnen slechts worden opgelost, indien hiervoor de nodige subsidies worden verkregen. Dit geldt ook voor andere grotere werken van civieltechnische aard. Over deze subsidiëring wordt momenteel overleg gevoerd met Rijk en provincie. Waar mogelijk zal ge tracht worden te komen tot de uitvoering van enkele voorzieningen ten behoeve van langzaam verkeer. Wij denken hierbij aan de voltooiing van de recreatiezone Potmarge, de reconstructie van de Harlingersingeleen fietspad langs de Kanaalweg, twee fietspaden nabij het Bilgaarderdijkje in verband met de reconstructie door de provincie van de Mr. P.J. Troel- straweg ten noorden van het kruispunt met het Keegsdijkje en de aanleg van een fietspad langs de Zwette in het kader van de ruilverkaveling "De Oude Jokse". Ook de uitvoering van deze voorzieningen is mede afhanke lijk van het verkrijgen van subsidies. Functie 210: Wegen, straten en pleinen. In de komende beleidsperiode valt niet te ontkomen aan een verdere ver laging van het onderhoudsbudget voor wegen, straten en pleinen, zoals reeds gesteld bij de aanvullende herwaarderingsoperatie en nieuw beleid 1987-1991. Voor de open verhardingen (bijvoorbeeld klinker- en tegelbe strating) zal dit betekenen dat herstraten eerst in een veel later sta dium zal plaatsvinden. Overigens moet ter zake de nodige voorzichtigheid worden betracht. Met name voor de gesloten verhardingen (asfalt) leidt uitstel van onderhoud tot degeneratie, hetgeen op langere termijn kos tenverhogend werkt. De prioriteit voor het wegenonderhoud blijft der halve bij de doorgaande wegen en de busroutes. Bij het nemen van verkeersmaatregelen is ons beleid erop gericht de zwakke verkeersdeelnemers, zoals voetgangers en fietsers, zoveel moge lijk te beschermen. Dit uitgangspunt geldt in bijzondere mate voor de gehandicapte verkeersdeelnemers. In dat kader is onder meer de informa tietelefoon ingesteld en is een aantal verkeerslichteninstallaties in de stad voorzien van rateltikkersOm een zo zelfstandig mogelijke deelname aan het verkeer door visueel gehandicapten te bevorderen, achten wij het gewenst in Leeuwarden een begin te maken met de toepassing van zoge naamde alarm- of attentiesignalering en geleidesignalering bij voet gangersoversteekplaatsen. Deze signalering bestaat uit rubbertegels en golfreflex- of ribbeltegelswaardoor zeer slechtzienden en blinden in staat zijn om tijdig rekening te houden met een komend obstakel of de nadering van een voetgangersoversteekplaats. Ten einde de nodige erva ringen ten aanzien van het functioneren van de te gebruiken materialen op te doen, stellen wij U voor drie op de Wirdumerdijk en de Nieuwestad gelegen voetgangersoversteekplaatsen van de bovenbedoelde signalering te voorzien. De hieraan verbonden lasten bedragen f 7.000,per jaar.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1987 | | pagina 452