- 35 -
Hoofdfunctie 2. VERKEER, VERVOER EN WATERSTAAT.
Algemeen.
Na de aanleg van de Oostergoweg en de reconstructie van het Zuiderplein
in 1988 zullen de wegreconstructiewerkzaamheden in het Stationskwartier
in westelijke richting worden voortgezet en wel in een zodanig tempo dat
de werkzaamheden aan de Lange Marktstraat en de Zuidersingel voltooid
zullen zijn op het moment dat de nieuwe Aegon-vestiging op de Oude Vee
markt in gebruik zal worden genomen.
De knelpunten aan de rondweg kunnen slechts worden opgelost, indien
hiervoor de nodige subsidies worden verkregen. Dit geldt ook voor andere
grotere werken van civieltechnische aard. Over deze subsidiëring wordt
momenteel overleg gevoerd met Rijk en provincie. Waar mogelijk zal ge
tracht worden te komen tot de uitvoering van enkele voorzieningen ten
behoeve van langzaam verkeer. Wij denken hierbij aan de voltooiing van
de recreatiezone Potmarge, de reconstructie van de Harlingersingeleen
fietspad langs de Kanaalweg, twee fietspaden nabij het Bilgaarderdijkje
in verband met de reconstructie door de provincie van de Mr. P.J. Troel-
straweg ten noorden van het kruispunt met het Keegsdijkje en de aanleg
van een fietspad langs de Zwette in het kader van de ruilverkaveling "De
Oude Jokse". Ook de uitvoering van deze voorzieningen is mede afhanke
lijk van het verkrijgen van subsidies.
Functie 210: Wegen, straten en pleinen.
In de komende beleidsperiode valt niet te ontkomen aan een verdere ver
laging van het onderhoudsbudget voor wegen, straten en pleinen, zoals
reeds gesteld bij de aanvullende herwaarderingsoperatie en nieuw beleid
1987-1991. Voor de open verhardingen (bijvoorbeeld klinker- en tegelbe
strating) zal dit betekenen dat herstraten eerst in een veel later sta
dium zal plaatsvinden. Overigens moet ter zake de nodige voorzichtigheid
worden betracht. Met name voor de gesloten verhardingen (asfalt) leidt
uitstel van onderhoud tot degeneratie, hetgeen op langere termijn kos
tenverhogend werkt. De prioriteit voor het wegenonderhoud blijft der
halve bij de doorgaande wegen en de busroutes.
Bij het nemen van verkeersmaatregelen is ons beleid erop gericht de
zwakke verkeersdeelnemers, zoals voetgangers en fietsers, zoveel moge
lijk te beschermen. Dit uitgangspunt geldt in bijzondere mate voor de
gehandicapte verkeersdeelnemers. In dat kader is onder meer de informa
tietelefoon ingesteld en is een aantal verkeerslichteninstallaties in de
stad voorzien van rateltikkersOm een zo zelfstandig mogelijke deelname
aan het verkeer door visueel gehandicapten te bevorderen, achten wij het
gewenst in Leeuwarden een begin te maken met de toepassing van zoge
naamde alarm- of attentiesignalering en geleidesignalering bij voet
gangersoversteekplaatsen. Deze signalering bestaat uit rubbertegels en
golfreflex- of ribbeltegelswaardoor zeer slechtzienden en blinden in
staat zijn om tijdig rekening te houden met een komend obstakel of de
nadering van een voetgangersoversteekplaats. Ten einde de nodige erva
ringen ten aanzien van het functioneren van de te gebruiken materialen
op te doen, stellen wij U voor drie op de Wirdumerdijk en de Nieuwestad
gelegen voetgangersoversteekplaatsen van de bovenbedoelde signalering te
voorzien. De hieraan verbonden lasten bedragen f 7.000,per jaar.