- 43 - Hoofdfunctie 4. ONDERWIJS. Algemeen. Onlangs heeft de Gemeenteraad de Nota Vredesonderwijs vastgesteld, die het beleidskader aangeeft waarbinnen de begrenzingen en mogelijkheden zijn geplaatst om op een pluriforme wijze invulling te geven aan de in de nota geformuleerde doelstellingen vredesonderwijsOnderwijsinhou delijk worden in de nota handreikingen gedaan voor de innovatie van vredesonderwijs via onder meer schoolwerkplanontwikkeling, onderwijsbe geleiding en nascholing. Hierbij worden ook in Leeuwarden actieve vre desgroepen betrokken. Momenteel zijn wij bezig om in overleg met het onderwijsveld een aantal scholen te selecteren, dat, voorzien van een aantal extra faciliteiten, een voorbeeldfunctie wil vervullen t.a.v. werkwijzen voor de invulling van vredesonderwijs In de vergadering van de Gemeenteraad van 6 april 1987 is de Nota Onderwijs-Emancipatie vastgesteld. Aan deze nota ligt de visie ten grondslag dat in het streven naar een geëmancipeerde samenleving voor het onderwijs een belangrijke taak is weggelegd, die onder meer inhoudt dat aan jongens en meisjes een fundamenteel gevoel van maatschappelijke en persoonlijke gelijkwaardigheid wordt meegegeven. Deze taakstelling vraagt om verandering van de inhoud en de organisatie van het onder wijs. Voor een werkelijk effectief onderwijs-emancipatiebeleid is een permanente dialoog tussen het gemeentebestuur en het onderwijsveld, ouders en maatschappelijke organisaties nodig. Met de uitvoering van de in de nota geformuleerde beleidsaanbevelingen is inmiddels een begin gemaakt. Naar aanleiding van de studiedag over onderwijs-emancipatie voor het gemeentelijk basisonderwijs hebben be sprekingen plaatsgevonden en is een aantal scholen in principe bereid gevonden te fungeren als een school met een voortrekkersfunctie voor één of meer emancipatorische onderwijsdoelen. Voor het voortgezet onderwijs is een dergelijke studiedag in voorbe reiding. Evenzo is een aanzet gegeven voor het emancipatieproject voor gemeen telijke mavo-scholen, gericht op studie- en beroepskeuze. De komende jaren zal hoge prioriteit worden gegeven aan de realisatie van de beleidsvoornemens uit de Onderwijs-Emancipatienota. Nadat de Wet op het basisonderwijs in 1985 in werking is getreden, wordt met veel inspanning van alle bij het onderwijs betrokkenen ge poogd aan de uitgangspunten en doelstellingen ervan uitvoering te ge ven. Met een steeds verdergaande afname van de beschikbare middelen een welhaast onuitvoerbare opdracht. Niettemin werken de scholen aan verdere vervolmaking van de school werkplannen, waarbij ook de uitgangspunten zoals neergelegd in het ge meentelijk Innovatieplan onder de aandacht komen. De scholings- en be geleidingsactiviteiten vormen een belangrijke schakel in de keten die leidt tot kwalitatief hoogwaardig basisonderwijs. Daarom is dan ook een zogeheten meerjarenplan nascholing opgezet. In toenemende mate kiezen ouders voor scholen met een eigen pedagogisch-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1987 | | pagina 459