- 43 -
Hoofdfunctie 4. ONDERWIJS.
Algemeen.
Onlangs heeft de Gemeenteraad de Nota Vredesonderwijs vastgesteld, die
het beleidskader aangeeft waarbinnen de begrenzingen en mogelijkheden
zijn geplaatst om op een pluriforme wijze invulling te geven aan de in
de nota geformuleerde doelstellingen vredesonderwijsOnderwijsinhou
delijk worden in de nota handreikingen gedaan voor de innovatie van
vredesonderwijs via onder meer schoolwerkplanontwikkeling, onderwijsbe
geleiding en nascholing. Hierbij worden ook in Leeuwarden actieve vre
desgroepen betrokken.
Momenteel zijn wij bezig om in overleg met het onderwijsveld een aantal
scholen te selecteren, dat, voorzien van een aantal extra faciliteiten,
een voorbeeldfunctie wil vervullen t.a.v. werkwijzen voor de invulling
van vredesonderwijs
In de vergadering van de Gemeenteraad van 6 april 1987 is de Nota
Onderwijs-Emancipatie vastgesteld. Aan deze nota ligt de visie ten
grondslag dat in het streven naar een geëmancipeerde samenleving voor
het onderwijs een belangrijke taak is weggelegd, die onder meer inhoudt
dat aan jongens en meisjes een fundamenteel gevoel van maatschappelijke
en persoonlijke gelijkwaardigheid wordt meegegeven. Deze taakstelling
vraagt om verandering van de inhoud en de organisatie van het onder
wijs. Voor een werkelijk effectief onderwijs-emancipatiebeleid is een
permanente dialoog tussen het gemeentebestuur en het onderwijsveld,
ouders en maatschappelijke organisaties nodig.
Met de uitvoering van de in de nota geformuleerde beleidsaanbevelingen
is inmiddels een begin gemaakt. Naar aanleiding van de studiedag over
onderwijs-emancipatie voor het gemeentelijk basisonderwijs hebben be
sprekingen plaatsgevonden en is een aantal scholen in principe bereid
gevonden te fungeren als een school met een voortrekkersfunctie voor
één of meer emancipatorische onderwijsdoelen.
Voor het voortgezet onderwijs is een dergelijke studiedag in voorbe
reiding.
Evenzo is een aanzet gegeven voor het emancipatieproject voor gemeen
telijke mavo-scholen, gericht op studie- en beroepskeuze.
De komende jaren zal hoge prioriteit worden gegeven aan de realisatie
van de beleidsvoornemens uit de Onderwijs-Emancipatienota.
Nadat de Wet op het basisonderwijs in 1985 in werking is getreden,
wordt met veel inspanning van alle bij het onderwijs betrokkenen ge
poogd aan de uitgangspunten en doelstellingen ervan uitvoering te ge
ven.
Met een steeds verdergaande afname van de beschikbare middelen een
welhaast onuitvoerbare opdracht.
Niettemin werken de scholen aan verdere vervolmaking van de school
werkplannen, waarbij ook de uitgangspunten zoals neergelegd in het ge
meentelijk Innovatieplan onder de aandacht komen. De scholings- en be
geleidingsactiviteiten vormen een belangrijke schakel in de keten die
leidt tot kwalitatief hoogwaardig basisonderwijs.
Daarom is dan ook een zogeheten meerjarenplan nascholing opgezet. In
toenemende mate kiezen ouders voor scholen met een eigen pedagogisch-