- 46 - onderwijsondersteunend personeel be'invloedt, zoals het emancipatiebe leid en de regelgeving vanuit het Rijk inzake herplaatsing van perso neel, bestaat de behoefte om het beleid ter zake in een nota vast te leggen. Deze nota met betrekking tot de werving en selectie van onder wijzend personeel ten behoeve van het openbaar basis-, speciaal en voortgezet onderwijs zullen wij nog in de loop van het schooljaar 1987-1988 vaststellen en ter kennis van de Commissie voor Onderwijs brengen. De eerdergenoemde (negatieve) ontwikkelingen vergen veel van de span kracht van het onderwijzend en onderwijsondersteunend personeel. Het verdient waardering dat velen zich grote inspanningen getroosten de vele leerlingen van kwalitatief goed onderwijs te blijven voorzien. Deze inspanningen hebben niet alleen betrekking op het geven van de dagelijkse lessen. Ook het basisonderwijs is inhoudelijk doorlopend in beweging. Nieuwe didactische werkvormen en vergroting van deskundigheid leiden tot een steeds verdergaande vervolmaking van de pedagogisch- didactische benadering van de leerlingen. Al deze veranderingen vinden hun neerslag in het schoolwerkplan, dat daardoor ook continu wordt bijgesteld. In overleg met de rijksinspectie hebben wij een strategie ontworpen ter gefaseerde vervolmaking van het schoolwerkplan. Wij streven ernaar de scholen daarbij zoveel mogelijk te ondersteunen en doen dit in samenhang met het ondersteuningsaanbod van het GCO en de PABO. Hoewel het basisonderwijs hevig onder druk staat, achten wij het nood zakelijk de ontwikkelingen in het basisonderwijs overeenkomstig het gemeentelijk Innovatieplan te stimuleren. De instrumenten binnen en buiten de school zijn daartoe ook op lokaal niveau aanwezig (PABO-GCO). Het zal er in de komende jaren evenwel om gaan deze op zinnige wijze te hanteren, zodat schoolteams op efficiënte wijze ge bruik kunnen maken van de beschikbare tijd en energie. Daartoe hebben wij in overleg met het gemeentelijk basisonderwijs een "meerjarenplan nascholing" opgezet, waarbij het gaat om het aanbrengen van een goede planning, fasering en overlegstructuur van nascholing en begeleiding. In het samenspel tussen opleiding (PABO), begeleiding (GCO) en scho len krijgt de directe schoolpraktijk een herkenbare invloed op de pro grammering en de inhoud van de scholings- en begeleidingsactiviteiten. In overleg met het bevoegd gezag kiezen de scholen op basis van het Innovatieplan voor een beperkt aantal thema's voor de eerste meerja- rencyclus 1987-1992. Daarbij zal slechts dan worden ingespeeld op het landelijk innovatiebeleid, wanneer dat aansluit bij het eigen lokale beleid. Daar waar reguliere faciliteiten op basis van het landelijk beleid ontbreken, trachten wij zelf faciliteiten te verschaffen. Daartoe is in het kader van de besteding van de LONDO-gelden voor het openbaar basis onderwijs jaarlijks een bedrag van f 30.000,geraamd. Bij de komst van de basisschool hebben wij er bij de scholen onder ons bevoegd gezag voor gepleit een duidelijk schoolconcept te ontwikkelen waarin de doelstellingen en uitgangspunten van de school zijn vastge legd. Voor een aantal scholen was dat aanleiding om te kiezen voor een speci fieke pedagogisch-didactische identiteit. - 47 - In het gemeentelijk onderwijs is er naast de keuze voor een meer of minder "traditionele" basisschool de mogelijkheid voor Jenaplan-, Montessori- en FreinetonderwijsDeze keuzedifferentiatie blijkt in hoge mate tegemoet te komen aan de wensen van ouders. Dit moge blijken uit de opvallende toename van het aantal leerlingen op deze scholen. In het onderwijsconcept van de Wilaard (Camminghaburen) is bewust ge kozen voor het zogenaamde "tweede-instap-model" dat het mogelijk maakt tweemaal in een schooljaar door te stromen naar een hogere groep, het geen tegemoet komt aan een aantal principes van het basisonderwijs, zoals de continue ontwikkeling van de leerling en het doorbreken van het leerstofjaarklassesysteem. Ook in de komende jaren zullen wij scholen stimuleren in en onder steunen bij het ontwikkelen van een eigen pedagogisch-didactische iden titeit Met ingang van het schooljaar 1987/1988 wordt voor het eerst onderwijs in eigen taal en cultuur (OETC) aan Vietnamese kinderen gegeven. In de komende periode zullen wij nader aandacht besteden aan de verdere ont wikkeling van het Intercultureel Onderwijs en het OETC. Wij zullen het beleid ter zake neerleggen in een nota die ter kennis van de Commissie voor het Onderwijs zal worden gebracht. Door middel van het zogeheten Onderwijsvoorrangsbeleid wordt gepoogd onderwijsachterstanden te bestrijden. In verband met het feit dat er door de wijkprojectgroepen in Schieringen en Achter de Hoven op basis van vrijwilligheid naar gestreefd is onderwijsachterstanden te ver minderen hebben wij gemeend deze activiteiten als eerste voor onder steuning op grond van de voor 1987 en volgende jaren beschikbaar ge stelde middelen in aanmerking te laten komen. Naar alle waarschijnlijk heid zal het aantal scholen en welzijnsinstellingen dat voor gemeen telijke faciliteiten in aanmerking komt, verder stijgen. Mede door de instelling van het tijdelijke Stedelijk Coördinatiepunt en het aantrekken van circa vijftien "opvangkrachten" wordt verwacht dat de tussenschoolse opvang op de scholen aanmerkelijk beter zal kunnen gaan functioneren dan voorheen. In 1988 zal het drie jaar geleden zijn, dat de basisschool zijn intrede deed. In dat jaar zal dus ook een oordeel moeten worden uitgesproken over de noodzaak van de instandhouding van die openbare basisscholen die niet aan de zogeheten instandhoudingscriteria voldoen. Voor Leeu warden betreft dat de openbare basisscholen te HempensLekkum en Wir- dum. Wij zijn van mening dat alleen bij het voortbestaan van deze scho len van een evenwichtige spreiding van openbare scholen sprake zal zijn. Overigens zal bij de besluitvorming omtrent de instandhouding van een individuele behandeling van de scholen sprake zijn. Een sprei dingsplan voor het gehele openbare basisonderwijs zoals dat in 1985 moest worden vastgesteld zal slechts in uitzonderlijke gevallen nood zakelijk zijn. Deze gevallen zijn: a. bij inwisseling van scholen, d.w.z. het opheffen van een grote school in ruil voor de instandhouding van een te kleine school; b. bij tijdelijke daling onder de norm; c. bij zogeheten termijnafspraken uit 1985.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1987 | | pagina 461