- 48 - Wij zullen U op zo kort mogelijke termijn een voorstel ten behoeve van de instandhouding van eerdergenoemde drie basisscholen doen toekomen. Nadat in de zeventiger jaren een eerste aanzet is gemaakt om te komen tot bouwkundige integratie van het toenmalige kleuter- en lager onder wijs wordt dit streven thans verder ten uitvoer gebracht. Naast de re cente bouw van vier nieuwe basisscholen is in een aantal gevallen de dislokatie opgeheven door uitbreiding van het hoofdgebouw dan wel in terne aanpassing. Niettegenstaande de voortschrijdende integratie kampt nog een aantal scholen met dislokatie. Naar het zich laat aanzien zal het niet in alle gevallen even gemakke lijk zijn te komen tot een aanvaardbare huisvestingssituatie. Desal niettemin zullen wij er bij het Ministerie van Onderwijs en Weten schappen bij voortduring met klem op aandringen dat de door Uw Raad noodzakelijk geachte huisvestingsvoorzieningen met gebruikmaking van rijksmiddelen kunnen worden gerealiseerd. Overigens wordt ook de nodige aandacht besteed aan de algehele aan passing en het ingrijpend onderhoud van de oudere gebouwen. Na een langere gebruiksduur is ook een schoolgebouw aan revisie toe. Ook heeft de onderwijsvernieuwing invloed op de (gewenste) inrichting van gebou wen. Op grond van deze omstandigheden kan ten behoeve van een school gebouw na 40 dan wel 60 jaar ingrijpend onderhoud of algehele aanpas sing plaatsvinden. Op grond van de bouwjaren van de scholen zijn op het huisvestingsover zicht voor de periode 1989-1991 de navolgende scholen opgenomen. De Vosseburcht (1929) J.H. van IJsselskoalle (1949) Ferdinand Bolschool (1930) In het Beleidsplan 1987-1991 kondigden wij aan te zullen bestuderen in hoeverre het wenselijk en mogelijk zou zijn de basisscholen een jaar lijks totaalbudget ter beschikking te stellen, waaruit in principe alle kosten die verband houden met de school dienen te worden bestreden. Inmiddels hebben wij een werkgroep onder voorzitterschap van de wet houder van Onderwijs ingesteld, die opdracht heeft hieromtrent advies uit te brengen. Wij verwachten dat in de loop van 1988 nadere voor stellen in dit kader kunnen worden geformuleerd. Functie 430/431: Speciaal onderwijs. Onlangs is de Nota "Beleidsontwikkeling voor het openbaar speciaal en voortgezet speciaal onderwijs" vastgesteld. In deze nota wordt de ont wikkeling geschetst voor het openbaar speciaal onderwijs. De komende jaren doet zich een aantal ontwikkelingen voor op het gebied van wet geving, onderwijsvisie en huisvesting dat de nadere bezinning op de toekomstige structuur, inhoud, taak en functie van deze onderwijsvorm noodzakelijk maakt. In de onderhavige nota hebben wij onze visie op de taak en functie van het speciaal onderwijs verwoord en aangegeven dat wij streven naar twee lokaties voor speciaal onderwijs, waar op basis van verbrede toelating een deels gemeenschappelijk onderwijsaanbod en een deels gespecialiseerd aanbod kan worden gerealiseerd. Daarbij dient rekening te worden gehouden met de dit jaar goedgekeurde statusverandering van de Prof. Grewelschool Deze van oorsprong school voor l.o.m.-onderwijs zal zich de komende - 49 - jaren steeds verder ontwikkelen als Regionaal Orthopedagogisch Insti tuut, dat antwoord geeft op zeer indringende hulpvragen op het terrein van orthopedagogische en orthodidactische begeleiding. In bovengenoemde nota is een groeimodel voor het speciaal onderwijs geschetst. Via de betrokken raadsadviescommissie zullen wij regelmatig verslag doen van de vorderingen op dit terrein. In dit kader is het belangrijk dat de samenwerking tussen het reguliere onderwijs en het speciaal onderwijs wordt versterkt. In deze wisselwer king streven wij naar een vergroting van de zorg voor die leerlingen die zich anders ontwikkelen dan de gemiddelde leerling, maar die niet direct zijn aangewezen op een vorm van speciaal onderwijs. Deze samenwerking zal ertoe dienen te leiden dat het aantal leerlingen dat op dit moment nog is aangewezen op enige vorm van speciaal onder wijs verder afneemt. Om die reden zal de vergroting van de zorgbreedte binnen het basisonderwijs onverminderd dienen voort te gaan. Wij prijzen ons gelukkig dat het imago van het speciaal onderwijs nu ook eens langs andere dan onderwijsinhoudelijke weg verbeterd gaat worden. Reeds vele jaren hebben wij - alhoewel datgene wat met kinderen gebeurt natuurlijk veel belangrijker is dan in wat voor gebouw dat gebeurt - aangedrongen op verbetering van de huisvestingssituatie. Begin 1988 is de nieuwe huisvesting van de Prof. Grewelschool gereed en kan een aanvang worden gemaakt met een nieuwe accommodatie voor de Arendstuinschool en de v.s.o.-school. Al met al reden om de ontwikkeling van het gemeentelijk speciaal onder wijs met het nodige vertrouwen tegemoet te zien. Het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen streeft ernaar om met ingang van 1 januari 1988 een nieuw bekostigingsstelsel voor het spe ciaal onderwijs in te voeren. Dit stelsel zal nauwe verwantschap ver tonen met het bekostigingsstelsel voor het basisonderwijs. Nadere gegevens over het nieuwe stelsel waren bij het opstellen van de begroting 1988 nog niet bekend. Dit onderdeel van de begroting is der halve nog gebaseerd op het huidige vergoedingsstelsel. Functie 440: Algemeen voortgezet en voorbereidend wetenschappelijk onderwijs. Het landelijk beleid met betrekking tot het voortgezet onderwijs zal ook de komende jaren gericht zijn op de drie hoofdfuncties van het on derwijs, te weten: de persoonlijke ontplooiing; de maatschappelijke en culturele vorming; - de voorbereiding op beroepsmatig functioneren. Tussen deze drie hoofdfuncties bestaat een zeker evenwicht. Het is echter duidelijk dat naarmate de omstandigheden veranderen ook de aan dacht voor de verschillende functies veranderen zal. Thans valt een tendens te bespeuren het accent ten koste van de andere functies vooral op het beroepsmatig functioneren te leggen. Daarnaast wordt steeds sterker de nadruk gelegd op de doelmatigheid van het onderwijs; het lijkt erop dat allerlei beleidsontwikkelingen eerder vanuit financiële motieven worden ingegeven, dan vanuit de inhoudelijke vernieuwing en verbetering van het onderwijs. In dat kader dient ook de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1987 | | pagina 462