- 52 -
Leeuwarden ingevoerd zou kunnen worden, uitgaande van de bestaande
structuur. Binnenkort zullen de voorstellen van de werkgroepen voort
gezet onderwijs, die in 1986 zijn ingesteld om voorstellen te doen ter
uitwerking van de door U vastgestelde notitie over het voortgezet on
derwijs in Leeuwarden, aan de Commissie voor het Onderwijs worden
voorgelegd. Hierin zal met name worden ingegaan op de invoering van de
basisvorming in Leeuwarden.
Au^oma^ise£i_ng_v£o^t^e^e_t onderwijs_.
Uit een door ons gehouden enquête met betrekking tot informatica-
onderwijs op de gemeentelijke scholen voor voortgezet onderwijs is ge
bleken dat onderling overleg over de eerste aanschaf van apparatuur
slechts in beperkte mate heeft geleid tot gemeenschappelijke keuze en
aanschaf. Het gevolg van de nu aanwezige differentiatie in apparatuur
is een mogelijke belemmering van de uitwisselingsmogelijkheden van
programmatuur
Daarnaast is gebleken dat er vooral problemen zijn op het gebied van
inroostering van informaticalessen en de ondersteuning in de personele
sfeer. Om de knelpunten op het gebied van het informatica-onderwijs te
inventariseren en te trachten daarvoor oplossingen te vinden, hebben
wij een werkgroep ingesteld waarin alle scholen van gemeentelijk
voortgezet onderwijs zijn vertegenwoordigd.
Als alles volgens plan verloopt, zullen alle scholen voor voortgezet
onderwijs aan het einde van het landelijke NIVO-project (Nieuwe Infor
matietechnologie in het Voortgezet Onderwijs) beschikken over een net
werk bestaande uit een docentencomputer met daaraan gekoppeld acht
leerlingwerkstations
Daarnaast worden er ook twee computers geleverd voor vakspecifieke
toepassingen. Een en ander betekent dat er vanuit gemeentelijke mid
delen geen apparatuur beschikbaar behoeft te worden gesteld.
j^choolve£zu_lm.
Mede naar aanleiding van een daartoe ingesteld onderzoek is bij de aan
vang van het schooljaar 1986/1987 de Commissie Advisering Schoolverzuim
(CAS) van start gegaan. Het streven van de CAS is gericht op beperking
c.q. voorkoming van schoolverzuim. Aan het einde van het schooljaar
1987/1988 zullen wij de Commissie voor het Onderwijs ter zake informe
ren.
Functie 450: Hoger onderwijs.
Na de invoering van de Wet op het hoger beroepsonderwijs en de clus-
teringsoperatie per 1 augustus 1986 is de bemoeienis van de gemeente
met het hoger beroepsonderwijs minder direct geworden. De nu ontstane
hogescholen zijn nog volop in de opbouwfase en zullen de eerstkomende
jaren nog veel energie moeten besteden aan de interne organisatie en de
ontwikkeling van een samenhangend en gedifferentieerd onderwijsaanbod.
Naast de ontwikkelingen en de flexibilisering van leerwegen dient ook,
gezien de door de minister voorgestelde taakverdelingsoperaties bij
verschillende opleidingen, het behoud van bestaande opleidingen de no
dige aandacht te krijgen.
- 53 -
Zowel via onze vertegenwoordiging in het bestuur van de Noordelijke
Hogeschool, als in onze bestuurlijke contacten met de hogescholen in de
provincie volgen wij deze ontwikkelingen nauwlettend en nemen wij, waar
nodig, initiatieven tot behoud dan wel uitbreiding van de voorzieningen
op het terrein van het hoger onderwijs. Het tussen de regering en Gede
puteerde Staten van Friesland gesloten convenant blijkt daarbij een
waardevol referentiepunt.
Huisvesting h_._b.o^.
In samenwerking tussen de hogescholen, de provincie, het Ministerie van
Onderwijs en Wetenschappen en ons college is een plan opgesteld voor de
realisering van de meest noodzakelijke huisvestingsvoorzieningen voor
het h.b.o. in Leeuwarden op middellange termijn. De definitieve uitwer
king van dit plan zal nog de nodige tijd vergen, waardoor op dit moment
nog geen inzicht in de uiteindelijke gevolgen hiervan voor de gemeente
bestaat
Stn;denbeirvoor z,ierrin,gen
In relatie met de ontwikkeling van het hoger onderwijs in Leeuwarden is
een herbezinning op de taak van het gemeentebestuur t.a.v. de studen
tenvoorzieningen gewenst.
Wij hebben daartoe na overleg met diverse betrokkenen een Nota Studen
tenvoorzieningen ontworpen, die wij na verwerking van de inmiddels ge
vraagde reacties, op korte termijn aan U ter vaststelling zullen voor
leggen.
Voor de uitvoering van de in deze nota aangegeven beleidsvoornemens,
stellen wij U voor met ingang van 1989 f 25.000,in de meerjaren
ramingen op te nemen.
Functie 452; Overig beroepsonderwijs.
In november 1986 verscheen de notitie "Hoofdlijnen van beleid inzake
sectorvorming en vernieuwing van het middelbaar beroepsonderwijs". Het
betrof hier een uitwerking van voornemens die al in de Memorie van
Toelichting bij de rijksbegroting 1987 stonden aangekondigd. Uit de
notitie blijkt dat de rijksoverheid voornemens is in de komende jaren
het beroepsonderwijs te versterken ten einde ook op die wijze een bij
drage te leveren aan het economisch herstel en de economische vernieu
wing.
In het algemeen zal dat voor het beroepsonderwijs betekenen dat sneller
moet kunnen worden ingespeeld op de behoeften van het bedrijfsleven. De
bemoeienis van de overheid met onder andere de inrichting en bekos
tiging van het onderwijs zal worden teruggebracht tot een meer globale
wet- en regelgeving.
Het beleid van versterking van het middelbaar beroepsonderwijs (m.b.o.)
heeft twee hoofdkenmerken, namelijk sectorvorming en vernieuwing. De
sectorvorming is gericht op het samenvoegen in één instituut van op
leidingsprogramma's van verschillende cursusduur die gericht zijn op
één arbeidsmarktsector dan wel beroepencategorieIn beginsel wordt
uitgegaan van de huidige indeling, te weten:
agrarisch onderwijs;