- 63 - geven dan nadat de resultaten van het vorengenoemde onderzoek bekend zijn, lijkt een andere opzet van de zwembadsector een besparing te kunnen opleveren van f 100.000,tot f 150.000, Daarnaast wordt ervan uitgegaan, dat het mogelijk is een besparing van f 60.000,te realiseren door de watertemperatuur in het openlucht zwembad "Nijlan", evenals dat enkele jaren geleden reeds is gebeurd in het openluchtzwembad "De Kleine Wielen", van 23°C terug te brengen naar 21°C. Naar aanleiding van de bevindingen van de afdeling Waterstaat en Milieu van de provincie Friesland, die onder andere belast is met het toezicht op de naleving van de voorschriften van het Besluit hygiëne en veilig heid zwemgelegenheden, is in onze opdracht een onderzoek ingesteld naar de vraag of de overdekte zwembaden voldoen aan de eisen van voornoemd besluit. Uit dit onderzoek is gebleken dat met name de waterzuive ringsinstallaties in deze baden niet aan de gestelde eisen voldoen. Gelet hierop heeft U in Uw vergadering van 23 februari 1987 een krediet van f 11.100,beschikbaar gesteld voor het opstellen van een renova tieplan voor de zuiveringsinstallatie in het zwembad "Kalverdijkje" Het ligt in de verwachting dat op grond van de resultaten van dit plan zal moeten worden gekomen tot het doen van investeringen die op grond van de vorenbedoelde wettelijke voorschriften noodzakelijk zijn. Tenslotte is in de meerjarenramingen rekening gehouden met een aantal vervangingen/aanpassingen van de technische apparatuur in de zwembaden die gedurende deze beleidsperiode noodzakelijk worden geacht. 530.07 IJshal. In verband met het belang van de IJshal in het kader van de recreatieve voorzieningen hebt U besloten de exploitatie van de IJshal te con tinueren, met als uitgangspunt dat de variabele kosten moeten worden gedekt door de opbrengsten. In 1988 is rekening gehouden met een exploitatietekort van circa f 300.000,welk tekort op grond van de aanvullende herwaarderingsoperatie 1987-1991 naar verwachting kan wor den teruggebracht tot f 275.000,waardoor de variabele kosten ongeveer met circa f 45.000,door de opbrengsten worden overgecompen seerd Het beleid blijft gericht op het verbeteren van het exploitatieresul taat van de IJshal. Wij zullen onder meer onderzoeken in hoeverre een verdergaande samenwerking met de IJsvereniging TRIAS mogelijk is. Wij zien de toekomst van de IJshal derhalve met enig optimisme tegemoet. Functie 540: Kunst en oudheid. 540.00 Museum "Het Princessehof Zoals wij reeds meldden in het beleidsplan 1986-1990 heeft de Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur een speciale commissie van deskundigen ingesteld met de opdracht een advies uit te brengen over de status van "Het Princessehof". Inmiddels heeft deze commissie haar eindadvies uitgebracht. Dit luidt dat op grond van de bijzondere status van de collectie van het museum, "Het Princessehof" voor bekostiging door het Rijk in aanmerking dient te komen. Het is nog niet duidelijk in hoeverre de minister zijn defi - 64 - nitieve standpunt hieromtrent af zal stemmen op dit advies. Vooruitlopend op de definitieve standpuntbepaling van de minister heeft het College van Gedeputeerde Staten van Friesland reeds te kennen gege ven, gezien het feit dat de bekostiging als rijkstaak moet worden aan gemerkt, de beschikbaarstelling van een provinciaal subsidie aan dit museum te zullen beëindigen. Ook Uw Raad heeft in het kader van de aanvullende herwaardering 1987-1991 besloten uit te gaan van een bekostiging van rijkswege van "Het Princessehof". Op grond hiervan is er rekening mee gehouden dat het Rijk de jaarlijkse exploitatielasten van het museum gefaseerd overneemt. Voorshands is ervan uitgegaan dat per 1 januari 1988 f 500.000,en per 1 januari 1989 nogmaals f 500.000,door de rijksoverheid wordt bijgedragen. Indien "Het Princessehof" inderdaad van rijkswege zal worden bekostigd, kunnen op deze wijze ook nog in te vullen taakstellingen in de sector Cultuur en bij het museum in het bijzonder, ad f 192.000,worden ge ef fectueerd. Mocht de Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur het museum "Het Princessehof" uiteindelijk niet voor de verantwoordelijkheid van het Rijk willen nemen, dan zullen wij in overleg met onder meer de provincie ons nader beraden over de plaats en functie van "Het Princes sehof" in onze gemeente. Van de ontwikkelingen ter zake zullen wij U op de hoogte houden. 540.02 Niet-gemeentelijke musea. Op grond van de criteria die in de ministeriële Nota Museumbeleid (1986) zijn gesteld, komt geen enkel museum in Friesland voor rijks- bekostiging in aanmerking. (Over de status van het museum "Het Prin cessehof" moet nog besloten worden.) De financiële middelen die tot en met 1986 door het Rijk aan de Friese musea ter beschikking zijn gesteld zijn met ingang van 1 januari 1987 overgeheveld naar het provincie fonds. Om de verdeling van verantwoordelijkheden tussen gemeenten en provincie met betrekking tot de musea nader inhoud te geven, is door het College van Gedeputeerde Staten besloten een notitie op te stellen. Uit een eerste proeve hiervan en uit de discussie die hierover is ge voerd in de Statencommissie Welzijn, kan worden afgeleid dat het "Fries Natuurmuseum" als een provinciaal museum wordt gezien, hetgeen inhoudt dat de provincie ook in financieel opzicht verantwoordelijk is voor de subsidiëring van dit museum. Het bovenstaande betekent voor de gemeente Leeuwarden dat per 1 januari 1988 de gemeentelijke subsidiëring van het "Fries Natuurmuseum" kan worden beëindigd. 540.03 Cultureel Centrum "De Harmonie**/540.04 Niet-traditionele kunst beoefening. In het Beleidsplan 1987-1991 hebben wij aangegeven, dat wij in overleg zouden treden met de voormalige Echo-participanten en het bestuur van de Stichting Cultureel Centrum "De Harmonie" om te bekijken in hoeverre het mogelijk is een koppeling tot stand te brengen tussen een eventuele verbetering van de schouwburg "De Harmonie" en de facilitaire wensen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1987 | | pagina 471