- 72 -
beleid op dit terrein kan worden geïntensiveerd en/of uitgebreid.
Dit betreft vooral de voorlichting en concrete dienstverlening aan de
burgers en de activiteiten op het gebied van de hulpverlening aan in
gezetenen die als gevolg van een opgebouwde schuldenlast niet meer in
staat zijn om te voorzien in de noodzakelijke kosten van het bestaan.
Aan de voorbereiding van concrete beleidsmaatregelen met betrekking tot
deze en andere onderdelen van het gemeentelijk minimabeleid wordt door
de stuurgroep gewerkt.
Wejrken_met_behaud van ui_tker_ing
In het vorige beleidsplan hebben wij gemeld dat op rijksniveau wordt
gewerkt aan de totstandkoming van de Wet onbeloonde arbeid uitkerings
gerechtigden (WOAU)Geconstateerd moet worden, dat de wetgever er nog
steeds niet in is geslaagd om in te spelen op de behoefte bij uitke
ringsgerechtigden om met behoud van hun uitkering deel te nemen aan
allerlei maatschappelijke activiteiten. Wij constateren overigens, al-'
thans in de Leeuwarder situatie, een daling in de groei van het aantal
nieuwe projectaanvragen in dit kader. Dit lijkt erop te duiden dat ook
het totaal aantal in het vrijwilligerswerk actieve uitkeringsgerechtig
den niet meer in die mate zal toenemen als voorheen.
Functie 600: Algemeen beheer.
600.00 Gemeentelijke Sociale Dienst.
Ten tijde van de definitieve invoering van het sociale zekerheids
stelsel konden wij nog niet voorzien welke effecten deze stelselher
ziening zou hebben op de werkdruk bij de Gemeentelijke Sociale Dienst.
Dit temeer, omdat de diverse getroffen overgangsmaatregelen het zicht
daarop in de afgelopen periode hebben belemmerd. Ook nu kan nog niet
met zekerheid worden aangegeven of de werkzaamheden uiteindelijk zullen
toe- of afnemen.
De belasting van de dienst is niet alleen afhankelijk van het aantal
aanvragen voor een uitkering, maar ook van de daarvoor benodigde be-
handelingstijd. De stelselherziening heeft zijn invloed op beide va
riabelen.
Voor wat betreft het aantal uitkeringsgerechtigden kan worden gemeld,
dat dit een dalende tendens lijkt te vertonen.
Het geleidelijk aan verdwijnen van uitkeringsgerechtigden ingevolge de
Wet werkloosheidsvoorziening bepaalt deze tendens.
Het effect van deze neerwaartse ontwikkeling wordt ten dele gecompen
seerd door de instroom van uitkeringsgerechtigden ingevolge de Wet in
komensvoorziening voor oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte
werkloze werknemers. De mate waarin dit op termijn het geval zal zijn,
kan nog niet worden voorzien.
Behalve door de stelselherziening wordt de volume-ontwikkeling van de
uitkeringsbestanden ook nog beïnvloed door de ontwikkelingen op de ar
beidsmarkt. Wij verwachten niet, dat de ontwikkeling van de werkge
legenheid zodanig zal zijn, dat de bestanden van uitkeringsgerechtigden
als gevolg hiervan blijvend inkrimpen.
- 73 -
Tenslotte moet in dit verband nog worden gewezen op de daling van het
aantal echtscheidingen in Leeuwarden. Dit verschijnsel heeft een rem
mende werking op het aantal individuele bijstandsaanvragen.
Functie 611: Werkgelegenheid.
W e rkj^e^e geilheids verruimende maja t rege Le ii
De Werkgelegenheidsverruimende Maatregel (WVM), die in voorgaande jaren
ruime mogelijkheden bood om tijdelijke arbeidsplaatsen aan te bieden
bij niet-conmerciële instellingen, is nog slechts van toepassing voor
de doelgroep herintredende vrouwen. Een beperkt budget staat het Ar
beidsbureau daarvoor ter beschikking. In dat kader is slechts één per
soon bij de gemeente te werk gesteld.
Door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is bij de be
steding van gelden voor tijdelijke arbeidsplaatsen een zwaar gewicht
toegekend aan scholing en begeleiding.
De ter zake ingevoerde maatregel is de MOA (Maatregel ter Ondersteuning
van Arbeidsinpassing) en is sterk gericht op het bedrijfsleven. Onder
deze maatregel zijn bij de gemeente drie personen tijdelijk in dienst
genomen.
Naast deze regelingen zijn er op rijksniveau aanvullende maatregelen
ontworpen om met behulp daarvan perspectief te bieden aan bepaalde ca
tegorieën van werklozen. Voor langdurige werklozen is er een op deze
groep afgestemde specifieke maatregel, gebaseerd op de Wet Vermeend/
Moor. Deze maatregel is primair gericht op het bedrijfsleven. Voor de
categorie jeugdige werklozen wordt er gewerkt aan het Jeugdwerkgaran
tieplan. In dit plan spelen de gemeenten wel een belangrijke rol. Onder
subfunctie 611.05 gaan wij daar nader op in.
611.00 Sociale Werkvoorziening.
De sociale werkvoorziening zal de komende jaren worden beheerst door
een tweetal onderwerpen, te weten de regionalisatie en de budgetfinan
ciering.
De uitvoering van de sociale werkvoorziening, die is opgedragen aan de
gemeenten, is in de meeste gevallen ondergebracht in gemeenschappelijke
regelingen, die in dit verband worden aangeduid als werkvoorzienings
schappen. Op grond van de (nieuwe) Wet gemeenschappelijke regelingen
(WGR) verliezen deze schappen op 1 januari 1990 hun rechtskracht.
Ook de gemeenten in Friesland die in een werkvoorzieningsschap parti
ciperen, zien zich voor de taak geplaatst om in het licht van deze wet
opnieuw inhoud te geven aan een organisatievorm. Op grond van een aan
tal overwegingen hebben wij ons op het standpunt gesteld dat de sociale
werkvoorziening in principe in eigen beheer moet worden gehouden. Met
name de volgende overwegingen hebben bij de bepaling van dit standpunt
een rol gespeeld:
- de schaal waarop onze Dienst Sociale Werkvoorziening is georgani
seerd, waardoor deze in staat is over voldoende gekwalificeerd per
soneel te beschikken;