- 72 - beleid op dit terrein kan worden geïntensiveerd en/of uitgebreid. Dit betreft vooral de voorlichting en concrete dienstverlening aan de burgers en de activiteiten op het gebied van de hulpverlening aan in gezetenen die als gevolg van een opgebouwde schuldenlast niet meer in staat zijn om te voorzien in de noodzakelijke kosten van het bestaan. Aan de voorbereiding van concrete beleidsmaatregelen met betrekking tot deze en andere onderdelen van het gemeentelijk minimabeleid wordt door de stuurgroep gewerkt. Wejrken_met_behaud van ui_tker_ing In het vorige beleidsplan hebben wij gemeld dat op rijksniveau wordt gewerkt aan de totstandkoming van de Wet onbeloonde arbeid uitkerings gerechtigden (WOAU)Geconstateerd moet worden, dat de wetgever er nog steeds niet in is geslaagd om in te spelen op de behoefte bij uitke ringsgerechtigden om met behoud van hun uitkering deel te nemen aan allerlei maatschappelijke activiteiten. Wij constateren overigens, al-' thans in de Leeuwarder situatie, een daling in de groei van het aantal nieuwe projectaanvragen in dit kader. Dit lijkt erop te duiden dat ook het totaal aantal in het vrijwilligerswerk actieve uitkeringsgerechtig den niet meer in die mate zal toenemen als voorheen. Functie 600: Algemeen beheer. 600.00 Gemeentelijke Sociale Dienst. Ten tijde van de definitieve invoering van het sociale zekerheids stelsel konden wij nog niet voorzien welke effecten deze stelselher ziening zou hebben op de werkdruk bij de Gemeentelijke Sociale Dienst. Dit temeer, omdat de diverse getroffen overgangsmaatregelen het zicht daarop in de afgelopen periode hebben belemmerd. Ook nu kan nog niet met zekerheid worden aangegeven of de werkzaamheden uiteindelijk zullen toe- of afnemen. De belasting van de dienst is niet alleen afhankelijk van het aantal aanvragen voor een uitkering, maar ook van de daarvoor benodigde be- handelingstijd. De stelselherziening heeft zijn invloed op beide va riabelen. Voor wat betreft het aantal uitkeringsgerechtigden kan worden gemeld, dat dit een dalende tendens lijkt te vertonen. Het geleidelijk aan verdwijnen van uitkeringsgerechtigden ingevolge de Wet werkloosheidsvoorziening bepaalt deze tendens. Het effect van deze neerwaartse ontwikkeling wordt ten dele gecompen seerd door de instroom van uitkeringsgerechtigden ingevolge de Wet in komensvoorziening voor oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers. De mate waarin dit op termijn het geval zal zijn, kan nog niet worden voorzien. Behalve door de stelselherziening wordt de volume-ontwikkeling van de uitkeringsbestanden ook nog beïnvloed door de ontwikkelingen op de ar beidsmarkt. Wij verwachten niet, dat de ontwikkeling van de werkge legenheid zodanig zal zijn, dat de bestanden van uitkeringsgerechtigden als gevolg hiervan blijvend inkrimpen. - 73 - Tenslotte moet in dit verband nog worden gewezen op de daling van het aantal echtscheidingen in Leeuwarden. Dit verschijnsel heeft een rem mende werking op het aantal individuele bijstandsaanvragen. Functie 611: Werkgelegenheid. W e rkj^e^e geilheids verruimende maja t rege Le ii De Werkgelegenheidsverruimende Maatregel (WVM), die in voorgaande jaren ruime mogelijkheden bood om tijdelijke arbeidsplaatsen aan te bieden bij niet-conmerciële instellingen, is nog slechts van toepassing voor de doelgroep herintredende vrouwen. Een beperkt budget staat het Ar beidsbureau daarvoor ter beschikking. In dat kader is slechts één per soon bij de gemeente te werk gesteld. Door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is bij de be steding van gelden voor tijdelijke arbeidsplaatsen een zwaar gewicht toegekend aan scholing en begeleiding. De ter zake ingevoerde maatregel is de MOA (Maatregel ter Ondersteuning van Arbeidsinpassing) en is sterk gericht op het bedrijfsleven. Onder deze maatregel zijn bij de gemeente drie personen tijdelijk in dienst genomen. Naast deze regelingen zijn er op rijksniveau aanvullende maatregelen ontworpen om met behulp daarvan perspectief te bieden aan bepaalde ca tegorieën van werklozen. Voor langdurige werklozen is er een op deze groep afgestemde specifieke maatregel, gebaseerd op de Wet Vermeend/ Moor. Deze maatregel is primair gericht op het bedrijfsleven. Voor de categorie jeugdige werklozen wordt er gewerkt aan het Jeugdwerkgaran tieplan. In dit plan spelen de gemeenten wel een belangrijke rol. Onder subfunctie 611.05 gaan wij daar nader op in. 611.00 Sociale Werkvoorziening. De sociale werkvoorziening zal de komende jaren worden beheerst door een tweetal onderwerpen, te weten de regionalisatie en de budgetfinan ciering. De uitvoering van de sociale werkvoorziening, die is opgedragen aan de gemeenten, is in de meeste gevallen ondergebracht in gemeenschappelijke regelingen, die in dit verband worden aangeduid als werkvoorzienings schappen. Op grond van de (nieuwe) Wet gemeenschappelijke regelingen (WGR) verliezen deze schappen op 1 januari 1990 hun rechtskracht. Ook de gemeenten in Friesland die in een werkvoorzieningsschap parti ciperen, zien zich voor de taak geplaatst om in het licht van deze wet opnieuw inhoud te geven aan een organisatievorm. Op grond van een aan tal overwegingen hebben wij ons op het standpunt gesteld dat de sociale werkvoorziening in principe in eigen beheer moet worden gehouden. Met name de volgende overwegingen hebben bij de bepaling van dit standpunt een rol gespeeld: - de schaal waarop onze Dienst Sociale Werkvoorziening is georgani seerd, waardoor deze in staat is over voldoende gekwalificeerd per soneel te beschikken;

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1987 | | pagina 477