- 80 - plan voor de jeugdwerkloosheid bestaat, zijn wij voornemens deze werk plannen met name te richten op de categorie werklozen boven de 23 jaar (waaronder herintredende vrouwen). Uit analyses van het arbeidsbureau is gebleken dat met name de langdurig werklozen tussen de 23 en 30 jaar de meest problematische en kansarme groep in het werklozenbestand zijn geworden. De planontwikkeling zal in de loop van 1987 moeten plaats vinden zodat in 1988 met de uitvoering kan worden begonnen. Functie 620: Maatschappelijk werk. In het kader van de Welzijnswet wordt de zorg voor enkele vormen van maatschappelijke dienstverlening, zoals de telefonische hulpdiensten en de Fiom-bureaus in handen gelegd van hogere overheden. De gemeenten hebben op dit terrein derhalve geen taak (meer). De Rijkbijdrageregeling maatschappelijke dienstverlening fase 1 is al thans voor wat betreft deze onderdelen ingetrokken. Onder de vigeur van deze regeling ontvangt de gemeente uitsluitend nog ten behoeve van de Stichting Maatschappelijke Dienstverlening Leeuwarden een rijksbij drage. De handhaving van deze regeling op dit onderdeel betekent voor deze werksoort dat de toedeling van subsidiëringsverantwoordelijkheden nog steeds niet wettelijk is geregeld. Wij verwachten ook niet dat hierin op korte termijn verandering zal komen. Wij achten het van belang dat de Stichting Maatschappelijke Dienst verlening zich ervoor blijft inzetten om het algemene karakter van de voorziening te handhaven. Interne specialisatie kan daarbij een goed middel zijn om de toegankelijkheid van de voorziening voor bepaalde groepen, zoals etnische groepen of jongeren, te bevorderen. Dit dient er naar ons oordeel niet toe te leiden, dat de algemene in zetbaarheid van de instelling wordt aangetast. 620.01 Maatschappelijke hulp- en dienstverlening aan jongeren en jong volwassenen. Het bestuur van het KRIC (Krisis- en Informatiecentrum) is erin ge slaagd de sterk afgenomen belangstelling, om zich als vrijwilliger in te zetten voor de opvangactiviteiten van deze voorziening, nieuw leven in te blazen. De huisvestingssituatie van het KRIC blijft ons zorgen baren. Voor alsnog blijkt de voorgenomen onderbrenging van de krisisopvang in het nieuwbouwcomplex in de Schoolstraat nog niet de medewerking te ver krijgen van de woningcorporatie, die het desbetreffende project ont wikkelt. Van de ontwikkelingen ter zake zullen wij U op de hoogte houden. 620.02 Ouderenwerk. Als gevolg van de invoering van de Welzijnswet zal de gemeente onder andere beleidsmatige verantwoordelijkheid gaan dragen voor het gecoör dineerd ouderenwerk, dat gedurende de afgelopen twee jaar tot de be leidsverantwoordelijkheid van de provincie heeft behoord en voor "het handhaven of bevorderen van de mogelijkheden voor ouderen om zo lang - 81 - mogelijk zelfstandig te blijven wonen" (met de laatste omschrijving wordt gedoeld op voorzieningen in verband met het flankerend ouderen beleid en de zogenaamde woontussenvoorzieningen) De bijdrage die de gemeente in 1988 van het Rijk zal ontvangen ten be hoeve van het ouderenwerk zal zowel voor activiteiten op het gebied van het gecoördineerd ouderenwerk als voor het handhaven of bevorderen van de mogelijkheden voor ouderen om zo lang mogelijk zelfstandig te blij ven wonen bestemd zijn. Uit de bijdrage voor laatstbedoelde activi teiten en voorzieningen dienen behalve de kosten verband houdend met de woontussenvoorzieningen ook activiteiten op het gebied van het flan kerend ouderenbeleid bekostigd te worden. In dit kader dient nog opge merkt te worden dat de binnen de verzorgingstehuizen plaatsvindende kortdurende opnames, dagverzorging en nachtverzorging van zelfstandig wonende ouderen als onderdeel van het flankerend ouderenbeleid onder de beleidsmatige verantwoordelijkheid van de provincie zullen blijven be rusten. De planning van de bejaardenoorden valt krachtens de Wet op de bejaar denoorden, eveneens onder de verantwoordelijkheid van de provincie. In principe staan wij er niet afwijzend tegenover om gebruik te maken van de in de Wet op de bejaardenoorden gestelde mogelijkheid, om bevoegdhe den die op grond van de wet aan de provincie zijn toegedeeld "door te decentraliseren" naar de gemeenten. Voordat het tot een dergelijke overdracht kan komen, zal er overeenstemming moeten zijn met de pro vincie over de aan de gemeente op dit punt te bieden beleidsruimte en over de verder te stellen condities en randvoorwaarden. Wij zijn voor nemens om na te gaan welke mogelijkheden er op dit gebied voor onze gemeente liggen en zullen zonodig ter zake nadere voorstellen ontwik kelen. De planning van de bejaardenoorden zal ten gevolge van het provinciale beleid in de komende beleidsperiode zowel in het teken staan van afbouw van het volume aan verzorgingsplaatsen (sluitingen op grond van het Uitvoeringsprogramma Plan Ouderenvoorzieningen van de provincie Friesland), als gekenmerkt worden door vernieuwing van het bestaande beddenaanbod (opening Nieuwe Hofwijck). Daarnaast zullen diverse pro jecten voor de huisvesting van zelfstandig wonende bejaarden tot een afronding komen (St. AnthonygasthuisRitske Boelemagasthuisen zijn nieuwe projecten geëntameerd (onder andere door Greunshiem in Cam- minghaburen en door Erasmushiem langs de Verlengde Schrans). De noodzaak om ook in de toekomst een actief beleid te voeren waarin rekening wordt gehouden met de toenemende vergrijzing in de samenleving en de consequenties daarvan voor de volkshuisvesting, wordt door ons onderkend. Om die reden streven wij ernaar de resultaten van het on derzoek naar de woonwensen van oudere huishoudens dat begin 1988 zal zijn afgerond, zo spoedig mogelijk te vertalen in voorstellen voor be leidsmaatregelen. Overigens is ook door Provinciale Staten prioriteit toegekend aan ouderenhuisvesting in het kader van de toedeling van bouwcontingenten. Zo zijn 150 bouwcontingenten extra gereserveerd in verband met de uitvoering van het Plan Ouderenvoorzieningen, op grond waarvan verzorgingsplaatsen moeten worden "omgebouwd" tot voorzieningen voor zelfstandig wonende bejaarden. Hiervoor wordt wel de term "inleunwoningen" gehanteerd. Wij merken voorts op dat enerzijds de ontwikkelingen in de maatschappij

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1987 | | pagina 481