- 84 -
subsidie buiten beschouwing te laten.
In dit systeem is het niet mogelijk om ziek personeel voor 100% te ver
vangen.
De stichting heeft onlangs verzocht de premie Ziektewet van het perso
neel te subsidiëren, daar zieke leidsters direct vervangen dienen te
worden, wil men de desbetreffende opvangvoorzieningen open kunnen hou
den. De ontvangen ziekengelduitkeringen dienen derhalve volledig te
worden aangewend t.b.v. vervangingskosten. Gelet op het feit, dat het
t.a.v. de gebruikers van kinderopvang niet reëel wordt geacht een op
vangvoorziening bij ziekte te sluiten en de desbetreffende kinderen
naar huis te sturen, stellen wij U voor met het verzoek in te stemmen.
Uitgaande van de subsidiabele personeelsformatie (agogisch niet ago
gisch personeel) voor het jaar 1988 kunnen, rekening houdend met een
percentage van 5% premie Ziektewet, de meerkosten worden berekend op
rond f 26.000,
ad 3: Subsidiëring personeelskosten gastouderopvang.
In het kader van het nieuw beleid 1987 is ten behoeve van de Stichting
Gastouderproject Leeuwarden in de kosten die verbonden zijn aan de aan
stelling van een coördinator een éénmalige bijdrage van
f 30.000,beschikbaar gesteld. Wij waren van mening dat in de loop van
1987 zou moeten worden nagegaan of en in hoeverre de gastoudervoorzie
ning zou kunnen worden geïntegreerd in de activiteiten van de Stichting
Kinderopvang. Dit proces is nog niet afgerond. Indien de voorgestelde
constructie, te weten het gastouderproject als onderdeel van het acti
viteitenaanbod van de Stichting Kinderopvang, zal zijn gerealiseerd,
lijkt het niet juist ervan uit te gaan dat dit volledig kan plaatsvin
den binnen de budgettaire ruimte waarover de Stichting Kinderopvang
beschikt. Ook dan zullen voor activiteiten in verband met de gastou
deropvang kosten moeten worden gemaakt, zij het dat door de integratie
uitgegaan kan worden van een lager kostenniveau. Hiermede zal naar
schatting een bedrag van f 20.000,gemoeid zijn. Wij stellen U voor
met ingang van 1988 met een dergelijke uitgaaf binnen de gemeente
begroting rekening te houden.
ad 4: Coördinatie tussenschoolse opvang.
U heeft ingestemd met het voorstel om ten behoeve van het stedelijk
coördinatiepunt voor de tussenschoolse opvang in 1987 een bedrag van
f 13.000,als subsidie beschikbaar te stellen aan de Stichting Kinder
opvang Leeuwarden. In concreto betekent dit besluit dat slechts voor
een periode van 4 maanden een functionaris voor de tussenschoolse op
vang kan worden aangesteld.
Aangezien de invoering van het continurooster op alle scholen als struc
turele oplossing van het probleem inzake de tussenschoolse opvang nog
lange tijd op zich zal laten wachten, is het noodzakelijk om op een
andere wijze enig perspectief te bieden voor het in te stellen stede
lijk coördinatiepunt.
Dit perspectief zou kunnen worden gegeven door het stedelijk coördi
natiepunt een aantal jaren (bijvoorbeeld de komende 4 jaren) werkzaam
te laten zijn. De jaarlijkse kosten van een dergelijke functionaris,
met een dienstverband van 24 uur, kunnen worden geraamd op f 33.000,
- 85 -
Voor huisvesting en organisatiekosten wordt jaarlijks een bedrag van
f 2.000,nodig geacht.
Resumerend kunnen de kosten voor 1988 worden geraamd op f 35.000,
Wij stellen U voor ten behoeve van genoemde voorstellen uit de ruimte
voor nieuw beleid f 50.000,ter beschikking te stellen. Omtrent de
dekking van de ontbrekende middelen zullen wij U in het kader van het
Programma Sociaal—Cultureel Werk 1988 de nodige voorstellen doen.
IE t ni sche_gro ep en
De beleidsmaatregelen die zijn geformuleerd in de inmiddels vastge
stelde Nota Etnische Groepen en de daarbij behorende Nadere Standpunt
bepaling hebben voor zover nodig een concretisering gekregen in het
zogenaamde Uitvoeringsprogranma Etnische Groepen. Wij hebben ons voor
genomen U periodiek verslag te doen van de stand van zaken met betrek
king tot de uitvoering van de beleidsnota en in dat verband tevens
aandacht te besteden aan de nog te ondernemen activiteiten.
Uit het recent vastgestelde programma kan worden opgemaakt dat met name
op het gebied van de werkgelegenheid, het onderwijs en de huisvesting
voor wat betreft deze groepen nog steeds sprake is van een niet gelijke
verdeling en toegankelijkheid van bedoelde voorzieningen.
Met betrekking tot de subsidiëring van de diverse organisaties van et
nische groepen verwijzen wij U kortheidshalve naar het Programma
Sociaal-Cultureel Werk waarin een afzonderlijke paragraaf is gewijd aan
de organisatie van etnische groepen.
Een belangwekkende ontwikkeling in dit verband achten wij het ontstaan
van een samenbundeling van diverse Turkse en Marokkaanse organisaties
in de vorm van een nieuwe Stichting Turkse en Marokkaanse Gemeenschap
Leeuwarden STMGL)Het uitdrukkelijk streven naar meer zelfstandigheid
en onafhankelijkheid van de zelforganisaties van etnische groepen heeft
ertoe geleid dat de subsidiëringsstructuur, waarin het Centraal Orgaan
Leeuwarden voor een groot deel van het budget als intermediair fun
geerde, aan een heroriëntatie is onderworpen. Het resultaat hiervan is
dat de organisaties nadrukkelijker dan voorheen de - ook door henzelf
gewilde - verantwoordelijkheid voor het budgetbeheer met betrekking tot
huisvesting, organisatie en activiteiten zijn gaan dragen. Ten aanzien
van de aanhaking van het personeel is het overleg nog gaande.
De verwachting lijkt gerechtvaardigd dat Leeuwarden ook in de nabije
toekomst geconfronteerd zal worden met nieuwe groepen door het Rijk
uitgenodigde vluchtelingen, gezien het feit dat op nationaal niveau het
beleid erop gericht is een toenemend aantal vluchtelingen toe te laten.
In de aantallen asielzoekers die naar ons land komen en tot ons land
worden toegelaten, is zelfs een forse toename waar te nemen. Deze lan
delijke ontwikkeling heeft er op lokaal niveau toe geleid dat er vanuit
het particulier initiatief een afzonderlijke organanisatie (Stichting
Vluchtelingen Leeuwarden) is ontstaan, die zich met de begeleiding van
asielzoekers bezighoudt.
Voor de rijksoverheid is de toename van het aantal asielzoekers reden
geweest tot het ontwikkelen van een aangepaste regelgeving in de vorm
van de Rijksregeling opvang asielzoekers (R0A) waarin aan gemeenten een
coördinerende taak wordt toebedeeld in verband met het voorzien in de