- 84 - subsidie buiten beschouwing te laten. In dit systeem is het niet mogelijk om ziek personeel voor 100% te ver vangen. De stichting heeft onlangs verzocht de premie Ziektewet van het perso neel te subsidiëren, daar zieke leidsters direct vervangen dienen te worden, wil men de desbetreffende opvangvoorzieningen open kunnen hou den. De ontvangen ziekengelduitkeringen dienen derhalve volledig te worden aangewend t.b.v. vervangingskosten. Gelet op het feit, dat het t.a.v. de gebruikers van kinderopvang niet reëel wordt geacht een op vangvoorziening bij ziekte te sluiten en de desbetreffende kinderen naar huis te sturen, stellen wij U voor met het verzoek in te stemmen. Uitgaande van de subsidiabele personeelsformatie (agogisch niet ago gisch personeel) voor het jaar 1988 kunnen, rekening houdend met een percentage van 5% premie Ziektewet, de meerkosten worden berekend op rond f 26.000, ad 3: Subsidiëring personeelskosten gastouderopvang. In het kader van het nieuw beleid 1987 is ten behoeve van de Stichting Gastouderproject Leeuwarden in de kosten die verbonden zijn aan de aan stelling van een coördinator een éénmalige bijdrage van f 30.000,beschikbaar gesteld. Wij waren van mening dat in de loop van 1987 zou moeten worden nagegaan of en in hoeverre de gastoudervoorzie ning zou kunnen worden geïntegreerd in de activiteiten van de Stichting Kinderopvang. Dit proces is nog niet afgerond. Indien de voorgestelde constructie, te weten het gastouderproject als onderdeel van het acti viteitenaanbod van de Stichting Kinderopvang, zal zijn gerealiseerd, lijkt het niet juist ervan uit te gaan dat dit volledig kan plaatsvin den binnen de budgettaire ruimte waarover de Stichting Kinderopvang beschikt. Ook dan zullen voor activiteiten in verband met de gastou deropvang kosten moeten worden gemaakt, zij het dat door de integratie uitgegaan kan worden van een lager kostenniveau. Hiermede zal naar schatting een bedrag van f 20.000,gemoeid zijn. Wij stellen U voor met ingang van 1988 met een dergelijke uitgaaf binnen de gemeente begroting rekening te houden. ad 4: Coördinatie tussenschoolse opvang. U heeft ingestemd met het voorstel om ten behoeve van het stedelijk coördinatiepunt voor de tussenschoolse opvang in 1987 een bedrag van f 13.000,als subsidie beschikbaar te stellen aan de Stichting Kinder opvang Leeuwarden. In concreto betekent dit besluit dat slechts voor een periode van 4 maanden een functionaris voor de tussenschoolse op vang kan worden aangesteld. Aangezien de invoering van het continurooster op alle scholen als struc turele oplossing van het probleem inzake de tussenschoolse opvang nog lange tijd op zich zal laten wachten, is het noodzakelijk om op een andere wijze enig perspectief te bieden voor het in te stellen stede lijk coördinatiepunt. Dit perspectief zou kunnen worden gegeven door het stedelijk coördi natiepunt een aantal jaren (bijvoorbeeld de komende 4 jaren) werkzaam te laten zijn. De jaarlijkse kosten van een dergelijke functionaris, met een dienstverband van 24 uur, kunnen worden geraamd op f 33.000, - 85 - Voor huisvesting en organisatiekosten wordt jaarlijks een bedrag van f 2.000,nodig geacht. Resumerend kunnen de kosten voor 1988 worden geraamd op f 35.000, Wij stellen U voor ten behoeve van genoemde voorstellen uit de ruimte voor nieuw beleid f 50.000,ter beschikking te stellen. Omtrent de dekking van de ontbrekende middelen zullen wij U in het kader van het Programma Sociaal—Cultureel Werk 1988 de nodige voorstellen doen. IE t ni sche_gro ep en De beleidsmaatregelen die zijn geformuleerd in de inmiddels vastge stelde Nota Etnische Groepen en de daarbij behorende Nadere Standpunt bepaling hebben voor zover nodig een concretisering gekregen in het zogenaamde Uitvoeringsprogranma Etnische Groepen. Wij hebben ons voor genomen U periodiek verslag te doen van de stand van zaken met betrek king tot de uitvoering van de beleidsnota en in dat verband tevens aandacht te besteden aan de nog te ondernemen activiteiten. Uit het recent vastgestelde programma kan worden opgemaakt dat met name op het gebied van de werkgelegenheid, het onderwijs en de huisvesting voor wat betreft deze groepen nog steeds sprake is van een niet gelijke verdeling en toegankelijkheid van bedoelde voorzieningen. Met betrekking tot de subsidiëring van de diverse organisaties van et nische groepen verwijzen wij U kortheidshalve naar het Programma Sociaal-Cultureel Werk waarin een afzonderlijke paragraaf is gewijd aan de organisatie van etnische groepen. Een belangwekkende ontwikkeling in dit verband achten wij het ontstaan van een samenbundeling van diverse Turkse en Marokkaanse organisaties in de vorm van een nieuwe Stichting Turkse en Marokkaanse Gemeenschap Leeuwarden STMGL)Het uitdrukkelijk streven naar meer zelfstandigheid en onafhankelijkheid van de zelforganisaties van etnische groepen heeft ertoe geleid dat de subsidiëringsstructuur, waarin het Centraal Orgaan Leeuwarden voor een groot deel van het budget als intermediair fun geerde, aan een heroriëntatie is onderworpen. Het resultaat hiervan is dat de organisaties nadrukkelijker dan voorheen de - ook door henzelf gewilde - verantwoordelijkheid voor het budgetbeheer met betrekking tot huisvesting, organisatie en activiteiten zijn gaan dragen. Ten aanzien van de aanhaking van het personeel is het overleg nog gaande. De verwachting lijkt gerechtvaardigd dat Leeuwarden ook in de nabije toekomst geconfronteerd zal worden met nieuwe groepen door het Rijk uitgenodigde vluchtelingen, gezien het feit dat op nationaal niveau het beleid erop gericht is een toenemend aantal vluchtelingen toe te laten. In de aantallen asielzoekers die naar ons land komen en tot ons land worden toegelaten, is zelfs een forse toename waar te nemen. Deze lan delijke ontwikkeling heeft er op lokaal niveau toe geleid dat er vanuit het particulier initiatief een afzonderlijke organanisatie (Stichting Vluchtelingen Leeuwarden) is ontstaan, die zich met de begeleiding van asielzoekers bezighoudt. Voor de rijksoverheid is de toename van het aantal asielzoekers reden geweest tot het ontwikkelen van een aangepaste regelgeving in de vorm van de Rijksregeling opvang asielzoekers (R0A) waarin aan gemeenten een coördinerende taak wordt toebedeeld in verband met het voorzien in de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1987 | | pagina 483