- 101 - .Rente. Bij de opstelling van de ontwerp-begroting en het ontwerp-beleidsplan is uitgegaan van een rentepercentage van 6| voor lang geld en van 5| voor kort geld. Hoewel de rente dit niveau nog niet heeft bereikt, me nen wij dat de verwachtingen op middellange termijn ten aanzien van de rente-ontwikkeling handhaving van dit percentage rechtvaardigen. Re^tje-omslagp^ercentag^e^ Het is gebruikelijk dat niet voor elke uitgaaf op de kapitaaldienst een afzonderlijke geldlening wordt aangetrokken. De gemeente leent naar behoefte. De door de gemeente te betalen c.q. intern te verrekenen ren te wordt deels naar vaste rentepercentages toegerekend, deels op basis van een omslag. Vaste rentepercentages worden toegerekend aan investeringen in de wo ningbouwsector, aan niet regelmatig terugkerende investeringen van gro te omvang etc. Voor zover de rentelasten niet afzonderlijk worden toegerekend, worden deze toegerekend op basis van een omslagstelsel dat gerelateerd wordt aan de boekwaarden (netto aanschafwaarde minus gecumuleerde afschrij ving). Het omslagpercentage is een gemiddelde van alle percentages die voor reeds aangegane en nog aan te gane geldleningen worden berekend. Bij de berekening van het omslagpercentage wordt uitgegaan van de ver onderstelling, dat voor nieuw aan te trekken vast geld 61% moet worden betaald. Bij de opstelling van de ontwerp-begroting voor 1988 bedroeg het zogenaamde financieringstekort - gerekend naar de toestand van 1 januari 1987 - f 59,9 miljoen. De rente over dit bedrag wordt geraamd op f 3,5 miljoen. Bij de raming van dit bedrag is ervan uitgegaan dat f 36 miljoen (de zogenaamde kas geldlimietvan het financieringstekort wordt gefinancierd met kort geld tegen een rentepercentage van 5|. Rentec^rrectie^ Op basis van het in het kader van de richtlijnen van de begroting voor- gecalculeerde rente-omslagpercentage wordt rente aan de investeringen toegerekend. Als de ontwerp-begroting gereed is, blijkt dat de werke lijk toe te rekenen rente altijd afwijkt van de in eerdere instantie geraamde toe te rekenen rente. Het calculatieverschil wordt dan over geboekt naar hoofdfunctie 9. Dit calculatieverschil dient enerzijds te worden toegerekend aan investeringen, waarvan de rentelasten de budget taire positie van de gemeente beïnvloeden (in hoofdzaak in de sector overheid) en anderzijds aan investeringen, waarvan de rentelasten de budgettaire positie van de gemeente niet beïnvloeden i.e. rendabele investeringen (in hoofdzaak investeringen in de zogenaamde bedrijven- sector Gebleken is dat de toegerekende rente lager is dan de in eerdere instan tie voorgecalculeerde rente. Dit betekent uiteindelijk een rentecorrec tie van f 728.000,B. - 102 - Functie 911: Geldleningen. Vlotjtende finnnc^eririg^ De financiering van de gemeentelijke kapitaaluitgaven vindt per 1 januari 1987 plaats onder de vigeur van de Wet financiering lagere overheden (Filo). Op grond van deze nieuwe wet bedraagt de zogenaamde kasgeldlimiet - bedrag waarbinnen de gemeente kapitaaluitgaven met vlottende middelen kan financieren - 4,3% van het totaal van de vaste schuld en de ont vangen waarborgsommen vermeerderd met de reserves en de voorzieningen zoals opgenomen als beginstand in de begroting van een bepaald jaar. Voor onze gemeente betekent dat voor 1988 een bedrag van 4,3% van f 840 miljoen is afgerond f 36 miljoen. In het Beleidsplan 1987-1991 deelden wij U mede, dat er sprake zou zijn van een overgangsperiode van maximaal twee jaar. De omstandigheden op de kapitaalmarkt geven naar onze mening geen aanleiding om te veronderstellen, dat de overgangspe riode na 1987 zal voortduren. Voor 1988 zal dan ook met de lagere kas geldlimiet rekening moeten worden gehouden. Vaste financiering^ Ook in 1987 worden wederom belangrijke bedragen aan in het verleden aangegane vaste geldleningen omgezet in leningen tegen lagere renteper centages en wel voor in totaal f 25.000.000,Voor de komende jaren zal onverminderd worden nagegaan welke langlopende leningen voor con versie in aanmerking komen en zullen overeenkomstig de bevindingen voorstellen worden gedaan. Hierbij zullen wij overigens behoedzaam rekening houden met ontwikke lingen ten aanzien van het renteniveau. De herfinanciering van nog niet aflosbare langlopende leningen, afge sloten in de jaren 1980 t/m 1982 met rentetypen variërend van 10 1/4% tot 12 3/4%, heeft eveneens de aandacht. Door toepassing van de zogenaamde Wychense constructie kan het risico van rentestijging in de toekomst afgedekt worden. Het effect hiervan was tot en met 1991 reeds in het Beleidsplan 1987-1991 verwerkt. Voor het onderhavige beleidsplan kan hier nog eens netto f 660.000,voor 1992 aan toegevoegd worden. Tenslotte zij opgemerkt dat inmiddels op grote schaal buitengewone af lossing van door het Rijk verstrekte geldleningen voor woningbouw heeft plaatsgevonden Garanderen van rente en a_flossijig van door de£den_aan__tj2 gan.e_geld- ^enlrigen Uit de tot de begroting voor 1988 behorende staat F blijkt, dat de ge meente per 1 januari 1988 rente- en aflossingsverplichtingen heeft ge garandeerd over een leningsbedrag van f 925 miljoen. Van dit bedrag heeft f 325 miljoen betrekking op leningen, die door derden zijn aange gaan voor de financiering van de aankoop c.q. de bouw van woningen. In de beleidsperiode 1988-1992 wordt van de veronderstelling uitgegaan, dat het bedrag waarvoor de gemeente ten behoeve van de hiervoorgenoemde

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1987 | | pagina 495