- 103 - - 104 - garantieverplichtingen zal worden aangesproken, f 800.000,per jaar bedraagt. Hiervan kan op het Rijk 50% worden verhaald. Ten laste van de gemeente blijft dan over de gehele beleidsperiode gerekend een bedrag van f 2.000.000,De dekking van dit bedrag geschiedt ten laste van de algemene reserve. Functie 920; Belastingen. 920.00 Onroerend-goedbelastingen. Zoals bekend zijn de bedragen die wij kunnen heffen aan onroerend- goedbelastingen gebonden aan limieten. Deze limieten bedragen voor de gebruikers 12% en voor de zakelijk gerechtigden (meestal genoemd ei ge- narenheffing) 15% van de algemene uitkering uit het Gemeentefonds. Door de nauwe koppeling aan de algemene uitkering zijn de opbrengsten in hoge mate afhankelijk van ontwikkelingen ten aanzien van deze uitke ring. Zoals bekend is op de algemene uitkering de afgelopen jaren fors gekort. De weerslag op de limieten van de onroerend-goedbelastingen betekent onder andere dat geraamde verhoogde opbrengsten door toename van het aantal objecten, niet gerealiseerd kunnen worden, ondanks de verlichting door de Tijdelijke Limietenregeling, waardoor bepaalde om buigingen voor de berekening van de limieten geacht mogen worden niet te hebben plaatsgevonden. In het Beleidsplan 1987-1991 hebben wij aangekondigd, dat er per 1 januari 1988 een nieuwe Limietenregeling van kracht zou zijn, waarbij de limiet zal worden gerelateerd aan een bedrag van f 475,per woon- eenheid. Dit wetsvoorstel is inmiddels aan de Kamer aangeboden. Het laat zich echter aanzien, dat behandeling in 1987 niet zal plaatsvin den. Volgens de circulaire van 30 juni 1987 inzake de algemene uitke ring uit het Gemeentefonds, zal bij niet tijdige behandeling in 1987 voor het jaar 1988 een "noodwetje" in het leven worden geroepen. De Tijdelijke Limietenregeling geldt nu namelijk tot 1 januari 1988. Vooruitlopend op dit noodwetje is in de circulaire aangegeven hoe de limieten voor 1988 kunnen worden berekend. Uit de door ons gemaakte berekeningen moet worden geconstateerd dat, evenals in 1987, opnieuw rekening moet worden gehouden met een verlaagde limiet, zodat de in de ontwerp-begroting 1988 geraamde meeropbrengsten niet kunnen worden ge realiseerd. Het verlies voor 1988 wegens deze limietenbeperking hebben wij berekend op f 625.000, In Uw besluit van 15 december 1986 (vaststellen tarieven 0GB 1987, ri oolrechten en afvalstoffenheffing) is er voorts van uitgegaan, dat het deel van het verlies aan OGB-inkomsten over 1987 dat niet gecompenseerd is door andersoortige belastingverhogingen, totaal f 629.000,in drie fasen, te beginnen in 1988, weer moet worden ingehaald bij de 0GB. Volgens de daarna aan U voorgelegde herwaarderingsvoorstellen (Raad 28 april 1987) is besloten de inhaal te vervroegen naar het jaar 1988 en derhalve in 1988 in één keer te doen plaatsvinden. Daarbij merken wij op, dat in de ramingen van het totaalverlies 0GB- opbrengsten 1987 rekening was gehouden met een 1% tariefstijging. De tariefstijgingen worden - zoals U bekend - gerelateerd aan de gemid delde prijsstijgingen Nationale Bestedingen in het voorgaande jaar. Deze stijging blijkt achteraf achterwege te kunnen worden gelaten, om dat de stijging van de prijsindex is meegevallen. Het nog in te halen verlies over 1987 daalt hierdoor met f 222.000,en wordt f 407.000,— Samengevat is als gevolg van de limietenbeperking in 1988 in het totaal sprake van een derving van OGB-inkomsten van f 625.000,(niet te realiseren meeropbrengsten 1988) f 407.000,(door de limietenbeper king niet te realiseren in te halen verlies over 1987) f 1.032.000,— Overeenkomstig ons beleid tot nu toe hebben wij gezocht naar mogelijk heden tot compensatie van dit verlies op een zodanige wijze dat de ge middelde belastingdruk voor de verschillende groepen belastingplich tigen zoveel mogelijk gelijk blijft. Wij stellen U het volgende voor ter compensatie van dit verlies van f 1.032.000,— extra verhogen (naast de le fase kostendekkend maken van dit tarief) van de afvalstoffenheffing f 150.000, extra verhogen van het rioolrecht voor eigenaren f 507.000, het vrijstellen van onroerend-goedbelas tingen van een deel van de gemeente-eigen dommen, voor zover in eigen gebruik f 375.000, f 1.032.000,— Dekking op deze wijze leidt alleen voor de groep eigenaren tot een be scheiden belastingdrukverzwaring van gemiddeld 2% bovenop de verzwaring waartoe U heeft besloten in het kader van de door U aanvaarde herwaar deringsvoorstellen (Raad 28 april 1987). Voor de groep gebruikers blijft de gemiddelde belastingdruk gelijk ten opzichte van de in april aanvaarde voorstellen. Het gaat hier immers om een verschuiving van OGB-lasten naar andere heffingen. In de loop van 1988, als meer inzicht bestaat in de totstandkoming van het wetsvoorstel tot verruiming van de limieten 0GB, zullen wij nagaan in hoeverre de extra verhogingen 1988 van de afvalstoffenheffing en het rioolrecht in 1989 weer ongedaan kunnen worden gemaakt in combinatie met hogere OGB-tarieven. In de ramingen van het Beleidsplan 1988-1992 hebben wij de extra verhogingen per 1989 weer ongedaan gemaakt en zijn wij uitgegaan van de mogelijkheid van hogere OGB-opbrengsten als gevolg van limiet verruiming. Voor de tariefsaanpassingen verwijzen wij U naar Hoofdstuk III, onder deel 3.5.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1987 | | pagina 496