- 2 - A. UITVOERING HERWAARDERINGSOPERATIES. In dit onderdeel van de bijlage "Herwaardering en nieuw beleid" geven wij een overzicht van de stand van zaken ten aanzien van de uitvoering van de diverse herwaarderingsoperaties. Hiertoe is nagegaan omtrent welke herwaarderingsvoorstellen nog nader dient te worden gerappor teerd. In de eerste paragraaf van dit onderdeel, gaan wij in op de uitvoering van de tot en met december 1986 vastgestelde herwaarderingsoperaties. In de tweede paragraaf van dit onderdeel geven wij een overzicht van de in het kader van de aanvullende herwaarderingsoperatie 1987-1991 op te stellen rapportages. I. Uitvoering van d<e _to_t en_metdecj|mbe_r JL98_6_va_st_ges_tel_de^ herwaar- dering^ojDeraties Omtrent de volgende herwaarderingsvoorstellen diende nog een defi nitieve rapportage te worden opgesteld. De op deze voorstellen betrek king hebbende (voortgangs)rapportages zijn voor U ter inzage gelegd. Ten aanzien van een aantal van deze rapportages wordt U voorgesteld een definitief standpunt in te nemen. Ten aanzien van de overige herwaar deringsvoorstellen stellen wij U voor, in afwachting van de definitieve rapportage, nu een voorlopig standpunt in te nemen. Hoofdfunctie 0. Algemeen bestuur. Besparingen Dienst Stadsontwikkeling. In het kader van de voorlopige eindrapportage reorganisatie D.S.O., welke in de Commissies voor Openbare Werken en Milieu en voor Organisa tie-, Personeels- en Informatie-aangelegenheden is besproken, is beslo ten dat alsnog voorstellen tot invulling van de resterende f 292.000, moeten worden ingediend. Bovendien is in het kader van de herwaarderingsoperatie 1987-1991 ten aanzien van het onderdeel structuur- en bestemmingsplannen een taak stelling van f 175.000,geformuleerd en is voorts in het kader van de Aanvullende Herwaarderingsoperatie 1987-1991 in principe tot verdere besparingen bij de Dienst Stadsontwikkeling ad f 200.000,besloten. De totale taakstelling bedraagt derhalve f 667.000,De invulling van deze taakstelling zal U worden aangeboden te zamen met de overige rap portages in het kader van de aanvullende herwaardering 1987-1991. Hoofdfunctie 1. Openbare Orde en Veiligheid. Brandweer In het kader van de herwaarderingsoperatie 1987-1991 heeft U in prin cipe besloten tot een ombuiging ad f 500.000,bij de brandweer, welke door de inpassing van vrijwilligers zou dienen te worden gerealiseerd. In 1991 was reeds een besparing ad f 100.000,verondersteld. Deze besparing kan per 1 januari 1991 worden gerealiseerd door het niet vervullen van twee vacatures in de repressieve dienst. Uit de nadere rapportage is gebleken dat bij een zodanige sterkte van - 3 - beroeps- en vrijwillig personeel dat een nog verantwoorde minimumsterk te aanwezig is, op middellange termijn slechts een financiële besparing van circa f 170.000,op de personeelslasten kan worden gerealiseerd. Dit wordt met name veroorzaakt door de leeftijdsopbouw van het brand weerpersoneel. Wij betwijfelen of een dergelijke besparing een lang durig reorganisatieproces zou rechtvaardigen. Naar aanleiding van een door de Commandant van de Brandweer uitge brachte nadere rapportage stellen wij U voor genoemde f 170.000,te realiseren via een verdere vermindering van de sterkte met nog drie formatieplaatsen, te weten in 1991, in 1992 en in de periode na 1992. Wij hebben bovendien geconstateerd dat de kosten van het gebruik van brandkranen kunnen worden gereduceerd, door deze meer in overeen stemming te brengen met het in den lande gebruikelijke niveau. De hiermee te realiseren besparing bedraagt f 27.000,per 1988, oplopend tot f 53.000,in de jaren 1989 en verder. Na bovengenoemde besparingen resteert voor de Brandweer nog een na 1992 in te vullen taakstelling van circa f 175.000,(f 500.000, -/-f 100.000,/- f 170.000,/- f 53.000,—). Overigens blijven wij het wenselijk vinden om uit te gaan van inpassing van vrijwilligers in het brandweerkorps, al zien wij daartoe onvoldoen de mogelijkheden in de komende beleidsperiode. Wij hebben derhalve de Commandant van de Brandweer opgedragen voorstellen te ontwikkelen ten aanzien van de wijze waarop op langere termijn omschakeling naar een gemengd beroeps-/vrijwilligerskorps kan worden gerealiseerd. Hoofdfunctie 2. Verkeer, vervoer en waterstaat. Fiscalisering van parkeerboetes. Hoewel een wetsvoorstel ter invoering van een fiscaal regime bij de regulering van het parkeren (dus zowel met betrekking tot de parkeer- gelden als met betrekking tot de parkeerboetes) aan de Tweede Kamer is aangeboden, wordt in het algemeen verwacht dat dit ontwerp niet zal worden aangenomen. Bovendien wordt in een ander wetsvoorstel voorge steld de opbrengsten van de op grond van artikel 277 van de Gemeentewet geheven leges en rechten te beperken tot de ter zake op de gemeente drukkende kosten. Dit betekent dus dat indien fiscalisering van par keerboetes c.a. alsnog mogelijk zou worden, deze fiscalisering niet tot additionele opbrengsten zal leiden. Wij stellen U derhalve voor in de meerjarenramingen 1988-1992 geen be sparingen als gevolg van fiscalisering van parkeerboetes te ramen. Hoofdfunctie 4. Onderwijs. Afbouw logopedie. In het kader van het Beleidsplan 1987-1991 is voor wat betreft de logo pedische zorg op de basisscholen reeds besloten om te schakelen naar preventieve zorg. Op grond daarvan kon met ingang van 1987 een bespa ring ad f 33.000,worden gerealiseerd. Daarnaast diende onderzocht te worden in hoeverre het restant van de eerder geraamde besparing (f 60.000,alsnog zou kunnen worden gerealiseerd, onder handhaving van de preventieve zorg in enigerlei vorm. Uit dit nadere onderzoek is

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1987 | | pagina 157