-8- belangsteHing voor het premiehuur-beleggerscontingent en het niet verdelen van dit contingent over de gemeenten achten wij het verantwoord, dat het contingent premie-A-woningen hoger wordt dan is aangegeven in de gewenste verdeling. Er is een aanwijsbare overloop van de duurdere (premie-)huurwoningen naar de premiekoopsectoren. Prioriteiten nieuwbouw 1988 en volgende jaren. Uitgaande van de gewenste contingenten voor de komende jaren zijn de prioriteiten voor 1988 en de daaropvolgende jaren vooruitlopend op de toewijzing van de contingenten vastgesteld. De prioriteit van stadsvernieuwingsplannnen boven stadsuitlegplannen heeft aan deze prioriteitstelling ten grondslag gelegen. Voor de bouwplannen in Camminghaburen is in zoverre een uitzondering gemaakt, dat door de voortdurende toename van planaanbod uit de stadsvernieuwing, deze plannen zover in de tijd zouden worden teruggedrongen, dat de programmering gevaar dreigde te lopen. Hiermee wordt bedoeld, dat de noodzakelijke realisatie van de bejaardenwoningen ter plaatse van het winkelcentrum) en de laagbouw van kleine eengezinswoningen onaanvaardbaar lang zouden moeten worden uitgesteld. Beide woningtypen zijn in de woningbehoefte als belangrijk tekort aangemerkt. Tevens zijn beide van belang voor de doorstroming. Bij de verdeling van de contingenten over de kandidaat-opdrachtgevers kunnen dezelfde criteria worden gehanteerd als in de vorige planning en programmering. Het contingent bestemd voor- de bouw van huurwoningen door institutionele beleggers wordt naar verwachting niet over de gemeenten verdeeld. Ter compensatie hiervan streven wij naar de toewijzing van extra premie-A- dan wel premie-C-woningen. Wij zullen de Hoofdingenieur-Directeur van de Volkshuisvesting en Gedeputeerde Staten in de provincie Friesland verzoeken de contingenten voor het jaar 1988 overeenkomstig de totalen van de prioriteiten aan de gemeente toe te wijzen. Vij zullen de mogelijkheden van het bouwen door corporaties met gebruikmaking van premiehuur-beleggerscontingent ten behoeve van de realisatie van stadsvernieuwingsplannen verder onderzoeken. Tevens streeft het college naar het maximaal profiteren van eventele knelpuntcontingenten. Voningverbetering. Met ingang van 1 januari 1987 is de nieuwe subsidieregeling voor de woningverbetering, de "Regeling geldelijke steun voorzieningen aan huurwoningen 1987" in werking getreden. In deze regeling is de subsidiering van energiebesparende maatregelen geintegreerd. Met de invoering van deze regeling is een groot aantal bevoegdheden en verantwoordelijkheden naar de zgn. budgetgemeenten - waartoe ook onze gemeente behoort - gedelegeerd. De subsidies worden thans verstrekt als bijdragen ineens. Elk jaar worden aan de gemeente per woningcategorie subsidiebudgetten verstrekt. De gemeente is zelf verantwoordelijk voor de besteding van de toegekende budgetten. Binnen in de regeling aangegeven grenzen is de gemeente bevoegd tot onderlinge uitwisseling heid. van de deelbudgetten. Deze nieuwe regeling biedt de gemeente derhalve een grotere vrijheid in de besteding van de door het Rijk beschikbaar te stellen middelen. Daardoor is het mogelijk om op lokaal niveau beter in te spelen op de verbeterbehoefte binnen bepaalde categorieën woningen. Bij de ter inzage gelegde stukken treft U een inventarisatie aan van de verbeteringsplannen, welke door de corporaties en het gemeentelijk woningbedrijf zijn aangemeld voor de periode tot en met 1992. Opgemerkt zij, dat deze inventarisatie enkel de verbeterbehoefte aangeeft en dus los staat van de beschikbare middelen van corporaties en woningbedrijf. Uit de inventarisatie blijkt, dat gedurende de planningsperiode <t/m 1992) nog ca. 300 vooroorlogse woningen van corporaties moeten worden verbeterd. De verbetering van dit aantal woningen zal gemiddeld binnen de huidige contingenten en streefgemiddelden in deze periode kunnen worden gerealiseerd. Daarmee zal de renovatie van het vooroorlogse woningbezit van corporaties en woningbedrijf in 1992 zijn voltooid. Voorts blijkt, dat gedurende de periode tot en met 1992 ca. 4000 na-oorlogse waningen van corporaties en gemeentelijk woningbedrijf voor verbetering in aanmerking komen. Daarnaast moet op basis van een globale inschatting rekening worden gehouden met verbetering van ca. 300 vooroorlogse en 500 na-oorlogse particuliere huurwoningen. Van deze eigendomscategorie zijn voor de lange termijn evenwel nog geen concrete plannen voorhanden. Teneinde dit manco op te heffen en om tot een meer planmatige aanpak te komen in samenhang met het te verbeteren corporatiebezit, zijn wij voornemens activiteiten te ontplooien, die er op gericht zijn de subsidiemogelijkheden van deze verbeterregeling afdoende onder de aandacht te brengen van de particuliere verhuurders, in aansluiting waarop tot een lange- termijninventarisatie en -programmering zal worden overgegaan. Overigens maken eerdergenoemde aantallen te verbeteren woningen tevens duidelijk, dat gedurende de planningsperiode de verbeterbehoefte onder het na-oorlogs woningbestand, gerekend in aantallen, het huidige contingent verre overtreft, t.w. 4560 t.o.v. 1250. Teneinde het kwaliteitstekcrt van het na-oorlogs woningbezit binnen een aanvaardbare termijn op te heffen is het noodzakelijk bij het Rijk met klem aan te dringen op een verhoging van het jaarlijks contingent. Prioriteiten. Met onze raadsbrief nr. 237 van 18 juni 1987 hebben wij U een voorstel gedaan inzake de verdeling van de subsidiebudgetten op basis van de per

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1987 | | pagina 315