operationeel beheersniveau
- 4 -
Hoe deze vormen in de besturingscyclus voor de gemeente kunnen
worden ingepast is hieronder (zie figuur 1) schematisch weergege
ven.
Figuur 1: Het taktische en operationele middelenbeheer schematisch
ingepast in de besturingscyclus van de gemeente.
I n s t r umeriten
Voor een effectieve besluitvorming met betrekking tot het tak
tische zowel als het operationele middelenbeheer is het in prin
cipe noodzakelijk de instrumenten ter zake te optimaliseren en
voor zover onderdelen nog niet aanwezig zijn om deze te ontwik
kelen. Men dient daarbij te denken aan:
a. inzicht in de beschikbare middelen op basis van de instroom,
de voorraad en de uitstroom;
b. inzicht in het middelenbeslag voortvloeiend uit het gewijzigd
en ongewijzigd beleid;
c. inzicht in de voortgang van de beleidsuitvoering, zowel inhou
delijk, als qua middelenbeslag;
d. inventarisatie - voor zover dit mogelijk is - van de middel
lange termijnontwikkeling en -effecten qua middelenbeslag;
e. voldoende informatieverwerkende capaciteit om dit inzicht (zie
punt a t/m d) te kunnen verschaffen.
f. een bijsturingsmogelijkheid via regelgeving en een verantwoor
de 1ijkhei dsverdeling
- 5 -
Welke vorm de instrumenten uiteindelijk krijgen is mede afhanke
lijk van de gekozen organisatievorm (structuren en procedures) en
de wijze waarop de organisatie in haar informatie behoefte kan
voorzien.
^nj^w^klce^ing_v^n_h^t_i^s^r^menjtarium.
De voorgenomen wijziging in de structuur van het ambtelijk
apparaat van de gemeente Leeuwarden - hierover in hoofdstuk 3
meer - zal op een belangrijk aantal punten van invloed zijn op de
te verkiezen vorm en intensiteit van het te hanteren beheersin
strumentarium.
Dit betekent dat het feit dat aan de gewenste organisatiestructuur
c.a. nog geen uiteindelijke vorm is gegeven een aantal onzekerhe
den met zich mee brengt op het terrein van in te voeren nieuwe
instrumenten. Het is niet gewenst omtrent de uiteindelijke toepas
baarheid van bepaalde instrumenten te gaan speculeren.
Dit heeft ertoe geleid dat in hoofdstuk 3 - inzake de te hanteren
instrumenten - volstaan is met de behandeling van een aantal in
strumenten welke recentelijk zijn ingevoerd, respectievelijk zijn
opgestart of binnenkort worden opgestart.
2.3. Belemmerende factoren voor het middelenbeheer.
Een belemmerende factor voor de gemeente Leeuwarden vormt de
huidige zorgwekkende financiële positie van de gemeente. Een
situatie met een tekort op de rekening, een aangetaste reserve, en
een begroting welke alleen door een omvangrijke herwaarderingsope
ratie structureel in evenwicht kan worden gebracht, staat immers
niet dezelfde beleids- en beslissingsruimte toe als een gezonde
financiële positie. Ook niet voor wat betreft de invoering van
nieuwe beheersinstrumenten.
Een tweede belemmerende factor wordt gevormd door de kosten versus
de baten van het middelenbeheer i.e. van de invoering van instru
menten. In het eerste antwoord op de motie is door het college
hier reeds op gewezen. Verbetering van het middelenbeheer is
noodzakelijk, maar kan niet als de enige gemeentelijke taak worden
gezien. Ter zake kan tevens worden opgemerkt dat een volledige
afdekking van alle risico's niet mogelijk is.
Een derde belemmerende factor wordt gevormd doordat - gelet op de
financiële positie van de gemeente - de inzet van middelen in het
beheer, ten laste zal gaan van de inzet van middelen bij de uit
voering, de beleidsvoorbereiding alsmede het beleidsonderzoek. Het
is echter van belang dat de organisatie in de sfeer van uitvoe
ring, beleidsonderzoek en beleidsvoorbereiding de noodzakelijke
taken kan blijven uitvoeren.
Een vierde belemmerende factor wordt gevormd door de extra
inspanning en energie welke invoering van beheersmethoden en
instrumenten van de organisatie vragen. Dit zowel gezien vanuit de