operationeel beheersniveau - 4 - Hoe deze vormen in de besturingscyclus voor de gemeente kunnen worden ingepast is hieronder (zie figuur 1) schematisch weergege ven. Figuur 1: Het taktische en operationele middelenbeheer schematisch ingepast in de besturingscyclus van de gemeente. I n s t r umeriten Voor een effectieve besluitvorming met betrekking tot het tak tische zowel als het operationele middelenbeheer is het in prin cipe noodzakelijk de instrumenten ter zake te optimaliseren en voor zover onderdelen nog niet aanwezig zijn om deze te ontwik kelen. Men dient daarbij te denken aan: a. inzicht in de beschikbare middelen op basis van de instroom, de voorraad en de uitstroom; b. inzicht in het middelenbeslag voortvloeiend uit het gewijzigd en ongewijzigd beleid; c. inzicht in de voortgang van de beleidsuitvoering, zowel inhou delijk, als qua middelenbeslag; d. inventarisatie - voor zover dit mogelijk is - van de middel lange termijnontwikkeling en -effecten qua middelenbeslag; e. voldoende informatieverwerkende capaciteit om dit inzicht (zie punt a t/m d) te kunnen verschaffen. f. een bijsturingsmogelijkheid via regelgeving en een verantwoor de 1ijkhei dsverdeling - 5 - Welke vorm de instrumenten uiteindelijk krijgen is mede afhanke lijk van de gekozen organisatievorm (structuren en procedures) en de wijze waarop de organisatie in haar informatie behoefte kan voorzien. ^nj^w^klce^ing_v^n_h^t_i^s^r^menjtarium. De voorgenomen wijziging in de structuur van het ambtelijk apparaat van de gemeente Leeuwarden - hierover in hoofdstuk 3 meer - zal op een belangrijk aantal punten van invloed zijn op de te verkiezen vorm en intensiteit van het te hanteren beheersin strumentarium. Dit betekent dat het feit dat aan de gewenste organisatiestructuur c.a. nog geen uiteindelijke vorm is gegeven een aantal onzekerhe den met zich mee brengt op het terrein van in te voeren nieuwe instrumenten. Het is niet gewenst omtrent de uiteindelijke toepas baarheid van bepaalde instrumenten te gaan speculeren. Dit heeft ertoe geleid dat in hoofdstuk 3 - inzake de te hanteren instrumenten - volstaan is met de behandeling van een aantal in strumenten welke recentelijk zijn ingevoerd, respectievelijk zijn opgestart of binnenkort worden opgestart. 2.3. Belemmerende factoren voor het middelenbeheer. Een belemmerende factor voor de gemeente Leeuwarden vormt de huidige zorgwekkende financiële positie van de gemeente. Een situatie met een tekort op de rekening, een aangetaste reserve, en een begroting welke alleen door een omvangrijke herwaarderingsope ratie structureel in evenwicht kan worden gebracht, staat immers niet dezelfde beleids- en beslissingsruimte toe als een gezonde financiële positie. Ook niet voor wat betreft de invoering van nieuwe beheersinstrumenten. Een tweede belemmerende factor wordt gevormd door de kosten versus de baten van het middelenbeheer i.e. van de invoering van instru menten. In het eerste antwoord op de motie is door het college hier reeds op gewezen. Verbetering van het middelenbeheer is noodzakelijk, maar kan niet als de enige gemeentelijke taak worden gezien. Ter zake kan tevens worden opgemerkt dat een volledige afdekking van alle risico's niet mogelijk is. Een derde belemmerende factor wordt gevormd doordat - gelet op de financiële positie van de gemeente - de inzet van middelen in het beheer, ten laste zal gaan van de inzet van middelen bij de uit voering, de beleidsvoorbereiding alsmede het beleidsonderzoek. Het is echter van belang dat de organisatie in de sfeer van uitvoe ring, beleidsonderzoek en beleidsvoorbereiding de noodzakelijke taken kan blijven uitvoeren. Een vierde belemmerende factor wordt gevormd door de extra inspanning en energie welke invoering van beheersmethoden en instrumenten van de organisatie vragen. Dit zowel gezien vanuit de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1987 | | pagina 366