BELEID, TAKEN EN
- 6 -
optiek van de te veranderen structuren, regels en ter zake nood
zakelijke onderzoeks- en begeleidende activiteiten, als gezien
vanuit de werkzaamheden welke naast de dagelijkse werkzaamheden
verricht dienen te worden.
Hierbij dient te worden aangetekend dat lopende c.q. komende her
waarderingsoperaties, het beperkt vervullen van vacatures etc.
reeds een extra druk op de arbeidsorganisatie leggen.
Een belangrijke rol bij het al dan niet tot ontwikkeling brengen
en effectief zijn van beheersinstrumenten is de bedrijfscultuur in
onze organisatie. Op alle niveau's zal daarbij een aanpassing van
deze bedrijfscultuur moeten plaatsvinden, waarbij het scho
lingsaspect een belangrijke rol speelt.
2.4. Componenten in middelenbeheer
Reeds geconstateerd is dat middelenbeheer nauw samenhangt met de
doelstellingen van de organisatie of onderdelen daarvan, alsmede
taken welke aan haar zijn opgelegd.
In onderstaande figuur 2 is aangegeven hoe de samenhang schema
tisch kan worden weergegeven.
Figuur 2: Componenten in middelenbeheer.
In hoofdstuk 3 zal in worden gegaan op een aantal vormen en (voor
waardenscheppende) typen van instrumenten te weten:
- het organisatorisch beleid m.b.t. de verdeling van taken en
middelen, bevoegdheden en de verantwoordelijkheid m.b.t. het
gebruik c.q. de inzet van middelen;
- het beleid m.b.t. de informatievoorziening inzake de inzet en
het gebruik van de diverse middelen bij de besluitvorming;
- het financieel beleid i.e. het beleid inzake de planning van
de primaire allocatie en het toezicht op het gebruik van fi
nanciële middelen;
- 7 -
het personeelsbeleid i.e. het beleid inzake werving, selectie,
beloning, opleiding, functie-analyse en -beschrijving om de
gemeentelijke taken zo goed mogelijk - in kwalitatieve en
kwantitatieve zin - te kunnen uitvoeren en continueren. Hier
ligt een nauwe relatie met het organisatiebeleid.