- 18 - twee balansen geeft voorts informatie over de ont wikkeling in de tijd van de omvang en van de samen stelling van het gemeentelijk vermogen. Bovendien wordt momenteel een rapportage opgesteld ten aanzien van de stand van zaken met betrekking tot de grondexploitatie en mogelijke vermogensrisico's in dit verband f. Nadere uitwerking van he_t ^ysteem van prestatiegege vens Ten behoeve van de efficiënte en effectieve inzet van middelen dient er inzicht te bestaan in de met deze middelen te realiseren prestaties. De eerste aanzetten tot een systeem van prestatiebe groting zijn gerealiseerd. Momenteel wordt aan verbe tering hiervan, o.a. in de vorm van kengetallen, ge werkt 3.4. Personeelsbeleid 3.4.1. Algemeen Het personeelsbeleid maakt onder meer deel uit van het middelenbeleid. De optiek middelenbeheer (zie paragraaf 1.3.) veronderstelt als benaderingswijze een horizontale werking i.e. een samenspel van middelen (personeel, financiën, organisatie en informatievoorziening) om de taken en doelstellingen van de organisatie te concretise ren. Vanuit deze beperkte meer instrumentele benadering van het personeelsbeleid zullen in de hierna volgende paragrafen van hoofdstuk 3 een aantal instrumenten kort worden beschreven die reeds gehanteerd worden, geïntensiveerd dienen te worden c.q. dienen te worden opgestart. Vooruitlopend daarop dient te worden gesteld dat in de nota Personeelsbeleid (van 1983) meer in het algemeen het personeelsbeleid is geformuleerd, en wordt omschreven als: "de wijze waarop door de organisatie met het perso neel wordt omgegaan." Een en ander impliceert een bredere benadering dan de (deel)benadering vanuit het middelenbe heer Verder dient te worden opgemerkt dat de rollen van de di verse actoren (B. W., diensthoofden, de afdeling Perso neelszaken, de Medezeggenschapscommissies, het Georgani seerd Overleg etc.) op het gebied van de voorbereiding en de uitvoering van het Personeelsbeleid zijn vastgelegd. Gemakshalve wordt ter zake voor een uitvoeriger uiteenzet ting verwezen naar de nota "Personeelsbeleid" en de "Lei draad voor organisatie-verandering". - 19 - 3.4.2. Lopende activiteiten m.b.t. het personeelsbeleid. In deze paragraaf zullen een aantal activiteiten, instru menten en/of de invulling van instrumenten kort worden beschreven vanuit de middelenoptiek (m.b.t. het perso neelsbeleid) a Arbei_d_sd_uu_r In de rechtspositiesfeer heeft de gemeente Leeuwarden te maken gehad met een algemene arbeidsduurverkorting (A.D.V.) van 40 uur naar thans gemiddeld 38 uur per week. Daarnaast is er een beleidslijn vastgesteld die uitgaat van 36 uur bij de vervulling van vacatures door andere kandidaten, en het overgaan van het verle nen van individuele arbeidsduurverkorting op verzoek van de persoon. Een algemene doelstelling van deze maatregelen is het verdelen van werk over meer per sonen en daarmee het terugdringen van de werkloos heid. De arbeidsduurverkorting c.a. heeft echter slecht ten dele kunnen leiden tot herbezetting. Zij heeft daarbij op een aantal onderdelen geleid tot problemen bij de taakuitoefening, en heeft in een aan tal gevallen geleid tot moeizaam en traag verlopen wervings- en selectieprocedures, met aanzienlijke wer vingskosten. Bedrijfsmatig geredeneerd dient in de toekomst - gelet op de omvang en de differentiatie van functies in de organisatie - zorgvuldig met verdere invoering van arbeidsduurverkorting - vooruitlopend op landelijke ontwikkeling - te worden omgegaan. bAansJ^ellinj» In paragraaf 3.1.2. is reeds gewezen op de instelling van de Vacaturecommissie. Daar waar onzekerheden bestonden omtrent het continue karakter van het taken pakket i.e. de hiermee samenhangende formatieruimte is door de Vacaturecommissie de afgelopen periode niet altijd meer overgegaan tot het vaststellen in vast dienstverband. Dit om de flexibiliteit van de organi satie te optimaliseren. Daar waar taken komen te ver vallen wordt van herplaatsing gebruik gemaakt. c. Personeelsvoorziening. Eerder is reeds gewezen op de functie van de Vaca turecommissie. Op grond van de beslissingen van de Vacaturecommissie kan al dan niet tot werving en se lectie worden overgegaan. Het is zowel voor de besluitvorming in de Vacaturecom missie als voor het wervings- en selectiebeleid van belang dat voldoende inzicht bestaat omtrent:

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1987 | | pagina 373