- 18 -
twee balansen geeft voorts informatie over de ont
wikkeling in de tijd van de omvang en van de samen
stelling van het gemeentelijk vermogen.
Bovendien wordt momenteel een rapportage opgesteld ten
aanzien van de stand van zaken met betrekking tot de
grondexploitatie en mogelijke vermogensrisico's in dit
verband
f. Nadere uitwerking van he_t ^ysteem van prestatiegege
vens
Ten behoeve van de efficiënte en effectieve inzet van
middelen dient er inzicht te bestaan in de met deze
middelen te realiseren prestaties.
De eerste aanzetten tot een systeem van prestatiebe
groting zijn gerealiseerd. Momenteel wordt aan verbe
tering hiervan, o.a. in de vorm van kengetallen, ge
werkt
3.4. Personeelsbeleid
3.4.1. Algemeen
Het personeelsbeleid maakt onder meer deel uit van het
middelenbeleid. De optiek middelenbeheer (zie paragraaf
1.3.) veronderstelt als benaderingswijze een horizontale
werking i.e. een samenspel van middelen (personeel,
financiën, organisatie en informatievoorziening) om de
taken en doelstellingen van de organisatie te concretise
ren.
Vanuit deze beperkte meer instrumentele benadering van het
personeelsbeleid zullen in de hierna volgende paragrafen
van hoofdstuk 3 een aantal instrumenten kort worden
beschreven die reeds gehanteerd worden, geïntensiveerd
dienen te worden c.q. dienen te worden opgestart.
Vooruitlopend daarop dient te worden gesteld dat in de
nota Personeelsbeleid (van 1983) meer in het algemeen
het personeelsbeleid is geformuleerd, en wordt omschreven
als: "de wijze waarop door de organisatie met het perso
neel wordt omgegaan." Een en ander impliceert een bredere
benadering dan de (deel)benadering vanuit het middelenbe
heer
Verder dient te worden opgemerkt dat de rollen van de di
verse actoren (B. W., diensthoofden, de afdeling Perso
neelszaken, de Medezeggenschapscommissies, het Georgani
seerd Overleg etc.) op het gebied van de voorbereiding en
de uitvoering van het Personeelsbeleid zijn vastgelegd.
Gemakshalve wordt ter zake voor een uitvoeriger uiteenzet
ting verwezen naar de nota "Personeelsbeleid" en de "Lei
draad voor organisatie-verandering".
- 19 -
3.4.2. Lopende activiteiten m.b.t. het personeelsbeleid.
In deze paragraaf zullen een aantal activiteiten, instru
menten en/of de invulling van instrumenten kort worden
beschreven vanuit de middelenoptiek (m.b.t. het perso
neelsbeleid)
a Arbei_d_sd_uu_r
In de rechtspositiesfeer heeft de gemeente Leeuwarden
te maken gehad met een algemene arbeidsduurverkorting
(A.D.V.) van 40 uur naar thans gemiddeld 38 uur per
week. Daarnaast is er een beleidslijn vastgesteld die
uitgaat van 36 uur bij de vervulling van vacatures
door andere kandidaten, en het overgaan van het verle
nen van individuele arbeidsduurverkorting op verzoek
van de persoon. Een algemene doelstelling van deze
maatregelen is het verdelen van werk over meer per
sonen en daarmee het terugdringen van de werkloos
heid. De arbeidsduurverkorting c.a. heeft echter
slecht ten dele kunnen leiden tot herbezetting. Zij
heeft daarbij op een aantal onderdelen geleid tot
problemen bij de taakuitoefening, en heeft in een aan
tal gevallen geleid tot moeizaam en traag verlopen
wervings- en selectieprocedures, met aanzienlijke wer
vingskosten.
Bedrijfsmatig geredeneerd dient in de toekomst - gelet
op de omvang en de differentiatie van functies in de
organisatie - zorgvuldig met verdere invoering van
arbeidsduurverkorting - vooruitlopend op landelijke
ontwikkeling - te worden omgegaan.
bAansJ^ellinj»
In paragraaf 3.1.2. is reeds gewezen op de instelling
van de Vacaturecommissie. Daar waar onzekerheden
bestonden omtrent het continue karakter van het taken
pakket i.e. de hiermee samenhangende formatieruimte is
door de Vacaturecommissie de afgelopen periode niet
altijd meer overgegaan tot het vaststellen in vast
dienstverband. Dit om de flexibiliteit van de organi
satie te optimaliseren. Daar waar taken komen te ver
vallen wordt van herplaatsing gebruik gemaakt.
c. Personeelsvoorziening.
Eerder is reeds gewezen op de functie van de Vaca
turecommissie. Op grond van de beslissingen van de
Vacaturecommissie kan al dan niet tot werving en se
lectie worden overgegaan.
Het is zowel voor de besluitvorming in de Vacaturecom
missie als voor het wervings- en selectiebeleid van
belang dat voldoende inzicht bestaat omtrent: