- 20 -
- de functie-inhoud;
- het takenpakket;
- de functie-eisen.
Hierover later meer.
In de recentelijk verschenen nota "Werving en Selec
tie" is het belang van het personeelsvoorzieningsbe-
leid nader uitgewerkt. In deze nota wordt eveneens in
gegaan op het spanningsveld dat ontstaat tussen poli
tiek wenselijke en bedrijfsmatig noodzakelijke c.q.
gewenste categorieën personeel.
Een specifiek element bij de personeelsvoorziening
vormt het herplaatsingsbeleid
Herplaatsing vindt plaats omwille van personeelsgebon-
den redenen (A.B.P.-keuringen, etc.) of omwille van
functiegebonden redenen (functie-opheffing etc.).
Vooralsnog heeft herplaatsing plaats kunnen vinden in
geschikte vacatures, al dan niet in combinatie met
bij- of omscholing. Ten gevolge van een geringer aan
bod van vacatures, wordt deze mogelijkheid steeds
kleiner
dF^unc^ie^be^s^hr^ij^vi^ng
Functiebeschrijving is in eerste instantie in de
gemeente ingevoerd als (voorwaardenscheppend) instru
ment inzake functiewaardering (zie ook punt e.). Het
werk dat een persoon verricht of kan verrichten wordt
daartoe, - geabstraheerd in taken en activiteiten -,
vastgelegd, waardoor dit werk naar verschillende ele
menten geanalyseerd kan worden.
Het proces van functiebeschrijving en -waardering zal
- gelet op het arbeidsintensieve karakter van de
huidige werkwijze - worden herzien. Hierover wordt U
separaat geinformeerd
In de toekomst zal de functiebeschrijving in beknopte
vorm, door deze op te nemen in het geautomatiseerde
Personeelsinformatiesysteem, ook ter beschikking kun
nen komen voor activiteiten met betrekking tot organi
satie-ontwikkeling, opleiding, formatiebewaking, e.d.
eHunc t_i e^wa_a r_d er i_njï
De functiebeschrijving vormt de basis voor de functie
waardering. De functiewaardering classificeert, met
behulp van de uitkomst van de analyse, de functie,
naar een waarde. Deze waardebepaling komt tot stand
via de zogenaamde conversietabel.
Bij de herziening van het functiebeschrijving en
-waarderingsproces is besloten de conversietabel en de
methode voor waardering te handhaven.
- 21 -
f Be lo ri i n_g_s b el ei d_
Via het proces van functiebeschrijving en -waardering
is een genormeerd beeld ontstaan van taken, activi
teiten, benodigde vaardigheden etc., alsmede de waarde
welke hieraan moet worden toegekend.
Een persoon welke aan de functie-eisen voldoet en goed
functioneert wordt ingedeeld in de functieschaalof
anders in de aanloopschaal.
Indeling boven de functieschaal op grond van presta
ties is inmiddels geregeld voor de salarisschalen 1
tot en met 4. In de nabije toekomst zal U nader gerap
porteerd worden welke mogelijkheden aanwezig zijn voor
de overige salarisschalen.
3.4.3. Nieuwe c.q. te intensiveren activiteiten m.b.t. het per
soneelsbeleid
In deze paragraaf zal nader worden ingegaan op een aantal
nieuwe activiteiten c.q. op activiteiten welke in belang
rijke mate geïntensiveerd dienen te worden.
a. Personeel_sbeoor^deling_ n_fu_nc_ti_orier^in_g_£ge_spre_k_ke_n
Beoordeling van prestaties, van het functioneren, of
van het potentieel aan capaciteiten van een persoon
vindt incidenteel, maar niet gestructureerd, plaats en
dient, onder meer ten behoeve van het beloningsbeleid,
verder ontwikkeld te worden.
De cultuur van de organisatie was hier tot op heden
niet op gericht doch men wordt nu - gedwongen door
financiële tekorten - met de noodzaak hiervan gecon
fronteerd
bOpleiden
Via een studiefaciliteitenregeling wordt op dit moment
reeds tegemoet gekomen aan de individuele behoeften
aan opleiding van medewerkers.
De opleidingsbehoeften van de organisatie zijn op dit
moment niet (systematisch) bekend, mede door het ont
breken van fundamentele instrumenten daartoe (perso
neelsbeoordeling zie punt a., personeelsontwikkeling
zie punt c.) en een snelle ontsluitingsmogelijkheid
van reeds wel geregistreerde informatiebronnen.
Ontwikkelingen in de taakuitoefening (b.v. technolo
gie), de organisatie, het takenpakket, het personeels
verloop, het persoonlijke functioneren, e.d. leiden
ertoe dat nu aan het opleidingsbeleid hoge prioriteit
moet worden gegeven. Binnekort zal dan ook een aparte
opleidingsfunctionaris worden opgesteld.
Het instrument opleiden zal zich (opnieuw) dienen te
richten op: