- 24 - ad I Het zal duidelijk zijn dat het ontwikkelen van een sy steem van produktiebeheersing met betrekking tot de beleidsvoorbereiding, -bepaling en -uitvoering geen gemakkelijke opgave is. Daar waar de factor "geld" in het geding is kunnen de begroting en het beleidsplan gezien worden als het in strument waarmee de produktie "beheerst" wordt. Er worden bijvoorbeeld geen beleidsvoorbereidende ac tiviteiten gestart waarvan op voorhand al duidelijk is dat daar geen geld voor beschikbaar zal komen. Zoals de afgelopen jaren regelmatig geconstateerd is wordt het steeds belangrijker ook ten aanzien van de factor ambtelijke capaciteit naar een systeem van pro duktiebeheersing over te gaan. Immers door de ver schillende bezuinigingsoperaties, onder meer op perso neel gebied, is de werkdruk van het apparaat sterk toegenomen. De vraag komt steeds vaker naar voren of het ambtelijk apparaat nog wel van voldoende omvang is om met be trekking tot de beleidsontwikkelingsprocessen alle ac tiviteiten uit te voeren. Hiervoor is een vorm van produktiebeheersing noodzakelijk. In het voorgaande hoofdstuk zijn hiervoor enkele voorzetten gegeven. Zo zal in het kader van de reorganisatie nader inge gaan worden op het instrument "bestuursopdracht"Ook kan gewezen worden op de experimenten met het zoge naamde raadsmemorandum. In eerste instantie is een proeftuin opgestart binnen de secretarie. Binnenkort zal het memorandum voor het eerst aan de Raad worden voorgelegd. Daarnaast kan gewezen worden op de eerste aanzet van alle werkzaamheden die voortkomen uit het Collegepro gramma, het beleidsplan, en aan U gedane toezeggingen systematisch te inventariseren en te voorzien van een globale tijds- c.q. uitvoeringsindicatie. ad II Voor wat betreft de operationele produktiebeheersing kan gesteld worden dat deze in principe plaatsvindt onder verantwoordelijkheid van het desbetreffende diensthoofd. Voor wat betreft deze vormen van produktiebeheersingen worden diverse technieken reeds toegepast bijvoor beeld het tijdschrijven (bij de D.S.O.); - centrale werkplanning (o.a. bij de technische dienst van het G.W.L.); - rappellerings- en signaleringssystemen (bij diver se administraties). We gaan ervan uit dat de verdere ontwikkeling van deze en andere instrumenten in de komende jaren zich zal voortzetten en zullen dat waar mogelijk bevorderen. - 25 - Met name de mogelijkheden van automatisering, ten behoeve van de vergroting van de informatieverwerkende capaciteit ter zake, zullen hierbij een punt van aandacht vormen. In het kader van de reorganisatie zal aan de verdeling van bevoegdheden en verantwoordelijkheden aandacht worden geschonken. 4Het_ opzet_ten_va_n_eem_fi^na^nc^j^l i_nf_orma_ti_es_ys_te_em cwa__ten_be- Jioeve van_ een goede budgetbewaking en_voor_ een_ be_leidjsmatige analyse van d_e_j £^a rr ek en i_ng Het afgelopen jaar zijn - zoals in hoofdstuk 3 is aangegeven - extra inspanningen gedaan om bij te komen met de jaarrekening. Nu de achterstand is ingelopen zal ter zake de prioriteit wor den gelegd bij de analyse van de rekeningen. Daarnaast zijn de meeste financiële administraties inmiddels geautomatiseerd. Verdere automatisering van extracomptabele) (deel)-administraties is gaande. De komende tijd zal de aandacht gericht zijn op een verdere optimalisatie van het gebruik van de (nieuwe) mogelijkheden op het gebied van automatisering, alsmede op de verantwoordelijk heden inzake budgetbeheer c.a. 5. He_t inv_oeren_van_een_st_ring_en_t_sy_s_teem_va_n_budg_eJ^b^waking_. Een dergelijk systeem kan alleen onder een aantal voorwaarden worden ingevoerd, te weten: I. een adequate informatievoorziening; II. een duidelijke verantwoordelijkheidsverdeling met een sanctiemogelijkheid Binnen het bestek van het organisatie-onderzoek zal expliciet aan de verantwoordelijkheidsverdeling inclusief sanctiemoge lijkheden - afgestemd op de nieuwe structuur - aandacht worden geschonken. Het verkorten van de communicatielijnen tussen enerzijds de uitvoerder/registratie en de budgetbeheerder en anderzijds door het elimineren van dubbele controles etc. kan immers het budgetbeheer aanzienlijk verbeteren. Als eerste aanzetten daartoe kunnen worden genoemd, het onder zoek met betrekking tot de financiële administratie van de Algemene Dienst en de invoering van de financiële controller's functie bij de Dienst Stadsontwikkeling. 6. Hejt op korte termijn ontwikkelen van een totaalvisie op de s_truc_tuu_r e_n_w_ij^_e_va_n_we_r]ceii _va_n degeme_enteli_jk.eo_rgan^sja- ^ie^_waarin_ j^erhogjLnjg va_n d_e_ef_fi_ci_en_cy ^ent_raa_l_s_taa_t In paragraaf 3.1.3. is reeds gewezen op het lopende organisa tie-onderzoek. Verder kan worden verwezen naar de U separaat toegezonden notitie ter zake. Inschak.e]1in_g_va_n_een_e2ctern_ bureau De gemeente Leeuwarden participeert in een intergemeentelijk

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1987 | | pagina 376