- 30 - 5.3. Tot slot. Voor wat betreft de baten van het actieplan middelenbeheer kan het volgende worden opgemerkt. Voor wat betreft de maatregelen welke samenhangen met de reorgani satie kan worden gesteld dat deze moeten leiden tot de volgende verbeteringen c.q. baten: - verbetering van de dienstbaarheid aan de burger; - verbetering van de mogelijkheden voor politieke sturing; - verbetering van de mogelijkheden voor controleerbare beleids- en besluitvorming; - een meer resultaat gerichte, doelmatige en flexibele organisa tie; - meer ontplooiingsmogelijkheden voor medewerkers (vorming en opleiding) Ook diverse maatregelen op het gebied van het personele middelen beheer dragen hiertoe bij. Maatregelen op het gebied van de informatievoorziening zijn nood zakelijk om effectieve en efficiënte besluitvormingsprocessen te kunnen bewerkstelligen, alsmede om voldoende informatieverwerkende capaciteit voorhanden te hebben. Voor wat betreft de financiële baten kan het volgende worden opge merkt De baten van het actieplan middelenbeheer moeten met name gezocht worden in het voorkomen van overschrijdingen van ramingen, een betere ramingsmogelijkheid van benodigde middelen via een verbe terde informatievoorziening en verwerking, alsmede betere informa tie omtrent de consequentie van de inzet van (schaarse) middelen. Belangrijke aspecten inzake het middelenbeheer zijn de verdeling van de bevoegdheden en de hiermee samenhangende verantwoordelijk heden alsmede positieve en/of negatieve sanctiemogelijkheden. Op korte termijn is het, binnen het bestek van dit hoofdlijnen plan, niet mogelijk de baten te kwantificeren en uit te drukken in geld. Voor wat betreft de kosten dient te worden opgemerkt dat een aan tal maatregelen betrekking heeft op herziening van regels en af spraken. Daar waar het een intensivering van de werkzaamheden betreft (o.a. bij administraties) wordt ernaar gestreefd via in voering c.q. intensivering van automatisering personele capaciteit vrij te maken. De met de automatisering samenhangende lasten kunnen deels in de dienstbegrotingen en deels via de stelpost automatisering worden opgevangen. Daar waar sprake zal dienen te zijn van versnelde invoering van systemen zal dit echter kunnen betekenen dat extra middelen moeten worden geraamd. Gezien het feit dat de voorstellen inzake de kos ten van automatisering c.q. de hiermee samenhangende priori - 31 - teitstelling nog niet geheel zijn afgerond wordt er voorshands van uitgegaan, dat een en ander vanuit de beschikbare middelen zal kunnen worden gefinancierd. Voor wat betreft de kosten van de uitvoering van de onder de pun ten B. en C. van paragraaf 5.2 genoemde - los van de reorganisa tie - op te starten maatregelen geldt als uitgangspunt dat deze maatregelen binnen de beschikbare formatie dienen te kunnen worden uitgevoerd. Mocht op basis van te blijken knelpunten worden geconstateerd dat dit uitgangspunt te optimistisch is, dan is in zet van tijdelijke c.q. permanente extra personele capaciteit, ten einde uitvoering te kunnen geven aan het middelenbeheer, bespreek baar, en zullen zonodig met aanvullende voorstellen bij de Raad komen. In dat kader wordt de Raad in september 1987 voorgesteld - ten einde het opstellen van de gemeenterekening te versnellen - akkoord te gaan met een tijdelijke versterking van de afdeling Financiën met een boventallige formatieplaats. Ook bij andere diensten kunnen zich in dezen knelpunten voordoen, die - gelet op de lopende vacaturestop - slechts met extra middelen volledig zullen zijn op te lossen. Tot slot dient m.b.t. de kosten van veranderingen in de sfeer van organisatiewijzigingen te worden opgemerkt, dat ten behoeve van de reorganisatie hiervoor reeds middelen zijn geraamd. Inzake de situatie na de reorganisatie is het niet mogelijk ter zake reeds uitspraken te doen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1987 | | pagina 379