- 30 -
5.3. Tot slot.
Voor wat betreft de baten van het actieplan middelenbeheer kan het
volgende worden opgemerkt.
Voor wat betreft de maatregelen welke samenhangen met de reorgani
satie kan worden gesteld dat deze moeten leiden tot de volgende
verbeteringen c.q. baten:
- verbetering van de dienstbaarheid aan de burger;
- verbetering van de mogelijkheden voor politieke sturing;
- verbetering van de mogelijkheden voor controleerbare beleids-
en besluitvorming;
- een meer resultaat gerichte, doelmatige en flexibele organisa
tie;
- meer ontplooiingsmogelijkheden voor medewerkers (vorming en
opleiding)
Ook diverse maatregelen op het gebied van het personele middelen
beheer dragen hiertoe bij.
Maatregelen op het gebied van de informatievoorziening zijn nood
zakelijk om effectieve en efficiënte besluitvormingsprocessen te
kunnen bewerkstelligen, alsmede om voldoende informatieverwerkende
capaciteit voorhanden te hebben.
Voor wat betreft de financiële baten kan het volgende worden opge
merkt
De baten van het actieplan middelenbeheer moeten met name gezocht
worden in het voorkomen van overschrijdingen van ramingen, een
betere ramingsmogelijkheid van benodigde middelen via een verbe
terde informatievoorziening en verwerking, alsmede betere informa
tie omtrent de consequentie van de inzet van (schaarse) middelen.
Belangrijke aspecten inzake het middelenbeheer zijn de verdeling
van de bevoegdheden en de hiermee samenhangende verantwoordelijk
heden alsmede positieve en/of negatieve sanctiemogelijkheden.
Op korte termijn is het, binnen het bestek van dit hoofdlijnen
plan, niet mogelijk de baten te kwantificeren en uit te drukken in
geld.
Voor wat betreft de kosten dient te worden opgemerkt dat een aan
tal maatregelen betrekking heeft op herziening van regels en af
spraken. Daar waar het een intensivering van de werkzaamheden
betreft (o.a. bij administraties) wordt ernaar gestreefd via in
voering c.q. intensivering van automatisering personele capaciteit
vrij te maken.
De met de automatisering samenhangende lasten kunnen deels in de
dienstbegrotingen en deels via de stelpost automatisering worden
opgevangen.
Daar waar sprake zal dienen te zijn van versnelde invoering van
systemen zal dit echter kunnen betekenen dat extra middelen moeten
worden geraamd. Gezien het feit dat de voorstellen inzake de kos
ten van automatisering c.q. de hiermee samenhangende priori
- 31 -
teitstelling nog niet geheel zijn afgerond wordt er voorshands van
uitgegaan, dat een en ander vanuit de beschikbare middelen zal
kunnen worden gefinancierd.
Voor wat betreft de kosten van de uitvoering van de onder de pun
ten B. en C. van paragraaf 5.2 genoemde - los van de reorganisa
tie - op te starten maatregelen geldt als uitgangspunt dat deze
maatregelen binnen de beschikbare formatie dienen te kunnen worden
uitgevoerd. Mocht op basis van te blijken knelpunten worden
geconstateerd dat dit uitgangspunt te optimistisch is, dan is in
zet van tijdelijke c.q. permanente extra personele capaciteit, ten
einde uitvoering te kunnen geven aan het middelenbeheer, bespreek
baar, en zullen zonodig met aanvullende voorstellen bij de Raad
komen.
In dat kader wordt de Raad in september 1987 voorgesteld - ten
einde het opstellen van de gemeenterekening te versnellen -
akkoord te gaan met een tijdelijke versterking van de afdeling
Financiën met een boventallige formatieplaats. Ook bij andere
diensten kunnen zich in dezen knelpunten voordoen, die - gelet op
de lopende vacaturestop - slechts met extra middelen volledig
zullen zijn op te lossen.
Tot slot dient m.b.t. de kosten van veranderingen in de sfeer van
organisatiewijzigingen te worden opgemerkt, dat ten behoeve van de
reorganisatie hiervoor reeds middelen zijn geraamd. Inzake de
situatie na de reorganisatie is het niet mogelijk ter zake reeds
uitspraken te doen.